środa, 29 stycznia 2014

Sherlock





Popkulturowy fenomen stacji BBC



Sherlock to brytyjski kryminalny serial telewizyjny stworzony przez genialny duet - Stevena Moffata i Marka Gatissa (uwaga! - serialowego brata Sherlocka - Mycrofta).  Ci właśnie twórcy odważyli się przenieść, legendarną postać Sherlocka Holmes'a z powieści Conan Doyle'a, do współczesnego Londynu. Pomysł może ryzykowny, ale w efekcie genialny. Bohaterowie osadzeni więc w dobie techniki - posługują się telefonami komórkowymi, korzystają z Internetu, a Sherlock zamiast palić fajkę, nakleja sobie antynikotynowe plastry i to po 3 na raz, bo jak mówi, lepiej wtedy myśli. 


Sherlock w XXI wieku? Ale jak?



W pierwszym odcinku pierwszego sezonu pt. ”Studium w różu” (co jest odniesieniem do literackiego „Studium w szkarłacie”), John Hamish Watson, lekarz wojskowy, zostaje ranny podczas misji w Afganistanie. Wraca więc do Londynu. Wojna już zdążyła jednak odcisnąć na nim głębokie piętno i generalnie, nie radzi sobie z życiem. Na dodatek okazuje się, że nie stać go dłużej na wynajmowanie mieszkania i w tej właśnie chwili spotyka dawnego kolegę ze studiów, Mike'a, który dziwnym zbiegiem okoliczności, zna kogoś kto również poszukuje mieszkania... John Watson poznaje więc Sherlocka Holmes'a, ekscentrycznego detektywa, uwielbiającego sprawy "nie do rozwiązania". Rozwiązywanie zagadek daje Sherlock'owi ogromną satysfakcję. Jego entuzjazm podczas analizy jest tym większy, im bardziej skomplikowany wydaje się przypadek. Zostają współlokatorami. Doktor początkowo traktuje go nieufnie, trochę pobłażliwie, tolerując wybryki i szaleństwa towarzysza. Po jakimś czasie, jednak, ta dziwaczna "para" zbliża się do siebie i zaprzyjaźnia. Watson chcąc docenić przyjaciela zaczyna więc prowadzić blog, który w efekcie przynosi Holmes'owi sławę. 


Zachwyty, zachwyty



Nawet doskonała historia nie byłaby niczym wspaniałym, gdyby nie została właściwie opowiedziana. 
Gra aktorska to jeden z największych atutów tego serialu.






Benedict Cumberbatch - jako nowy Sherlock jest wprost rewelacyjny. W Polsce nie jest o nim wystarczająco głośno, ale za granicą to jedno z najgorętszych nazwisk. Wracając jednak do Sherlocka - Benedict zagrał go po prostu po mistrzowsku. Jego kreacja zawładnęła mną na tyle, że nie wyobrażam sobie nikogo innego w roli Holmes'a. Zrobił z postacią detektywa coś niesamowitego – odrzucił daleko w cień wszystkie sztywne interpretacje i stworzył własną - unikalną i w każdym calu  d o s k o n a ł ą  kreację. Jego gra aktorska jest wybitna. Podczas każdej sekundy, milisekundy i nanosekundy(!) serialu czuje się, że dokładnie panuje nad każdym słowem, ruchem, gestem i spojrzeniem. 
Głęboki głos, zabójczy wygląd, ironiczne teksty i próba skrycia emocji za elektryzującą warstwą cynizmu... Chylę czoła! Nienaganny angielski szyk tylko dodaje mu uroku.
Idealny Sherlock? Bez dwóch zdań!


Zachwytów ciąg dalszy 


W postać dr Johna Watsona wcielił się Martin Freeman, powszechnie znany jako Bilbo Baggins z "Hobbita". Watson w jego wykonaniu również jest wprost idealny - lojalny, oddany i ułożony. Freeman imponuje spektrum emocji, jakie pokazuje na ekranie. Widzimy go przygnębionego, rozzłoszczonego, przerażonego, poddenerwowanego czy wreszcie szczęśliwego. Wszystko to odgrywa niezwykle wiarygodnie i przekonująco. 

Wspaniałe w tym serialu jest także to, jaką 'chemię' udało się uzyskać Cumberbatch'owi i Freeman'owi. Duet, jaki tworzą to chyba jedna z najlepszych serialowych relacji ostatnich lat.






Jednym z największych i najprzyjemniejszych smaczków jest też strona techniczna, tudzież sposób w jaki na ekranie wyświetlane są treści SMS-ów oraz "mapy myśli" Sherlocka. Niesamowicie rozbudza to wyobraźnię.

Warto również zwrócić uwagę na wspaniałą muzykę i scenografię.


Podsumowując



Serial jest genialny, błyskotliwy, inteligentny, zaskakujący, wciągający.
Jego akcja nieustannie trzyma napięciu, zadziwia i zachwyca. 

Na dzień dzisiejszy powstało 3 sezony Sherlocka. 
Każdy sezon to 3 odcinki po 90 minut każdy. 
Zapowiedziane zostały już sezony 4 oraz 5 (!)

Ogląda ktoś? Który odcinek uważacie za najlepszy i dlaczego? 

Każdemu kto się waha, czy przystąpić do seansu – gorąco polecam! 


29 komentarzy:

  1. Moja koleżanka jest tym zachwycona, ja rzadko oglądam filmy czy seriale, nie mam czasu, bo wolę poświęcić go na książki :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Podpisuję się pod Twoimi zachwytami obiema rękoma i obiema nogami! :D

    OdpowiedzUsuń
  3. lubię dokument bbc, ale tego serialu nie znam:0
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Kurczę, to jednak nie dla mnie :C

    Pozdrawiam, Anath

    OdpowiedzUsuń
  5. oglądałam jeden odcinek , ale nie wiedziałam,że będzie sezon 4 <3 :)


    OdpowiedzUsuń
  6. Nie znam tego serialu, ale chętnie poznam:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Słyszałam już sporo dobrego o tym serialowym Sherlocku ;) nie wiedziałam jednak, że każdy odcinek to aż 90 minut! Nie żebym narzekała bo to świetny pomysł! Mam nadzieję, że uda mi się zobaczyć jak już będę miała trochę więcej wolnego czasu ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Hmm ... oglądałam może ze 150 tysięcy razy ! xD kocham ten serial Sherlcok jest niesamowity <3 nie mogę uwierzyć, że Mary jest byłą tajną agentką i wraca Moriarty ! jestem w siódmym niebie. Każdy odcinek jest moim ulubionym :D wszystkie 9 znam na pamięć ^^

    OdpowiedzUsuń
  9. Przyznam, że nie oglądałam, ale piszesz tak zachęcająco, że chyba się skuszę :)

    Bardzo dziękuję za odwiedziny i oczywiście z przyjemnością dodaję Cię do obserwowanych blogów :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Muszę sie zapoznać z opowiadaniami o detektywie, jak również z serialami, ten znajduję się na szczycie listy, widzowie często zachwalają.

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie słyszałam do tej pory o tym serialu i widzę, że wiele straciłam. Z przyjemnością obejrzałabym teraz chociaż jeden odcinek :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Serial o Holmesie (moim ulubionym bohaterze z dzieciństwa)? Muszę obejrzeć. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Niby słyszałam wiele dobrego o tym serialu, a tak naprawdę nigdy nie pomyślałam, żeby go obejrzeć. Uwielbiam te nowe filmy o Sherlocku, a wkrótce skończę oglądać Dr Housa, więc chyba wiem, co będzie następne ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Najlepszy serial ever. :) Nie obejrzałam jeszcze 3 sezonu, zostawiam go sobie na ferie, ale jestem pewna, że będę nim zachwycona. :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Już tyle pozytywnych opinii naczytałam i nasłuchałam się o tym serialu! Mam od dawna w planach zapoznanie się z nim, ale na razie jakoś odkładam to w czasie. Koniecznie będę musiała go obejrzeć, bo: a) jestem wielką fanką wszelkich seriali, b) uwielbiam Sherlocka! :)
    Oglądam obecnie (między innymi) serial "Elementary" - również z udziałem Sherlocka. :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ami, ten serial jest na mojej liście. Oglądam seriale tylko u boku mojego męża, który aktualnie jest od miesiąca na innym kontynencie :( Czekam na niego z utęsknieniem (wraca w następną sobotę) i wtedy na pewno zaczniemy. Po Twojej recenzji - już nie mogę się doczekać ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Ja należę do tej mniejszości, która nie lubi filmów o Sherlocku. Nic na to nie poradzę, że nie trawię tej postaci.

    OdpowiedzUsuń
  18. Wstyd się przyznać, ale nie obejrzałam ani jednego odcinka "Sherlocka"... Do niedawna nawet mnie do niego nie ciągnęło, ale po Twojej entuzjastycznej recenzji (i kilku innych) bardzo chcę to nadrobić ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Jej..Uwielbiam Cię !!! Dzięki Tobie zaczęłam oglądać ten serial i tak mnie wciągnął ,że cały dzień nic nie robię tylko oglądam go ... Jestem w trakcie drugiego sezonu :)

    http://czytaniemoimhobby.blog.pl/

    OdpowiedzUsuń
  20. Muszę koniecznie zacząć oglądać, bo koleżanka namawia mnie od dłuższego czasu. Może w ferie mi się uda spełnić to postanowienie, strasznie mnie ciągnie :D

    OdpowiedzUsuń
  21. Lubię takie klimaty, nawet bardzo, ale teraz niestety 4 seriale na bieżąco, mnóstwo książek, nauka, więc zostawię sobie go na wakacje:D

    OdpowiedzUsuń
  22. Sherolck najlepszy EVER!!!
    +
    Zapraszam na swojego bloga recenzyjnego :) Dopiero startuję, ale zapowiedź już jest.
    Czy miałabyś ochotę skomentować?
    Z góry dziękuję!
    http://icken.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  23. Uwielbiam!!! Jeden z najlepszych seriali :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Muszę się w końcu wziąć za ten serial, dlatego ściągam właśnie pierwszy odcinek ;))

    OdpowiedzUsuń
  25. Tyle się naczytałam o tym genialnym serialu i w końcu zaczęłam oglądać. Teraz jak czytam jego recenzję ani trochę się nie dziwię nad tymi wszystkimi zachwytami, bo moje reakcje są identyczne :) Jedynie czego żałuję to, że nie zaczęłam oglądać Sherlocka wcześniej, bo kończą mi się ferie i będę miała mniej wolnego czasu :( Ale co tam, dla Benedicta Cumberbatcha grającego Sherlocka wszystko :D

    OdpowiedzUsuń
  26. Dla mnie ten serial na zawsze będzie na 1 miejscu <3 I masz rację, że Ben razem z Martinem tworzą idealne postacie i dzięki ich chemii na ekranie ten serial jest tak wspaniały :) Teraz tylko czekać na specjalny odcinek oraz na 4 sezon ^^

    sherlock-polska.blogspot.com ♥

    OdpowiedzUsuń
  27. Tak jest! Sherlock zaiste jest genialny :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Wspaniała recenzja i wspaniały serial. :)
    Zapraszam do mnie.
    i-am-sherlocked-sh.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje odwiedziny. Będzie mi bardzo miło, jeżeli swoją obecność potwierdzisz pozostawionym komentarzem ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...