czwartek, 26 czerwca 2014

A Young Doctor's Notebook - Zapiski młodego lekarza


Jak pewnie zauważyliście - mało mnie widać ostatnio w blogosferze... Cóż, na swoje usprawiedliwienie mam tylko to (może aż?), że oficjalny termin mojej obrony został już wyznaczony i zbliża się wielkimi krokami... Wobec czego czasu na odwiedzanie Waszych blogów niestety brak, nie mówiąc już o czytaniu książek (chociaż coś tam próbuję ;)) Notatki z toku studiów, plus inne skrypty, ksera i podręczniki mają jednak priorytet. Niemniej, jak przystało na prawdziwą studentkę, co jakiś czas trzeba zrobić sobie przerwę od nauki i obejrzeć coś lekkiego. Z pomocą przyszedł mi tutaj serial, który z odcinka na odcinek utwierdza mnie w przekonaniu, że lepszego wyboru dokonać nie mogłam ;) Postanowiłam więc trochę go Wam przybliżyć. Każdy odcinek to niecałe pół godziny seansu, a na dzień dzisiejszy powstało ich zaledwie osiem. 




Domyślam się, że każdy o Bułhakowie kiedykolwiek słyszał? "Mistrz i Małgorzata"? A no właśnie. Bo A Young Doctor Notebook to mini-serial luźno oparty na nowelach nikogo innego, tylko Michaiła Bułhakowa, Nowele te - w większości opublikowane w latach 20-tych XX wieku - są w dużej części autobiograficzne, bowiem Bułhakow w 1917 roku praktykował w szpitalu ziemskim we wsi Nikolskoloje. 

Serial opowiada o młodym 24-letnim lekarzu, Vladimirze Bomgard, który zaraz po ukończeniu studiów medycznych, z najlepszym na roku wynikiem 15 piątek, zostaje w nagrodę wysłany na praktyki do szpitala. Nie byłoby w tym nic zabawnego, gdyby nie fakt, że ów szpital leży na kompletnym odludziu w zacofanej rosyjskiej wsi, trwa syberyjska zima, a on sam jest tam zdany tylko na siebie i swoją (jedynie) książkową wiedzę. 

W serialu mają miejsce również retrospekcje - chwilami przenosimy się ładnych kilka lat w przyszłość, gdzie Vladimir, jako już doświadczony lekarz walczący ze swoim uzależnieniem od morfiny, przeglądając stare pamiętniki z pierwszej praktyki przenosi się w czasy, właśnie tych jakże trudnych początków kariery świeżo upieczonego absolwenta medycyny, i to nie tylko w myślach, ale i cieleśnie, ba! on nawet rozmawia ze swoją młodszą wersją dając jej czasem nietuzinkowe rady.



Głównego bohatera zagrali Jon Hamm oraz Daniel Radcliffe i uwierzcie mi, że Potter naprawdę stanął na wysokości zadania i udźwignął rolę. Jest w swojej postaci tak rzeczywisty i urzekający, że żałowałam, gdy tylko na czele pojawiała się jego starsza kopia. I słuchajcie, pomimo, że historia opowiada o przerażających skutkach uzależnienia od morfiny, a dla głównego bohatera ważniejsze jest samospełnienie i erotyczne ekscesy z niezbyt urodziwą pielęgniarką niż umierający pacjenci - to wszystko bawi i wzrusza, a tryskająca zewsząd krew jest doskonałym rozweselaczem. Ten serial to świetna tragikomedia obfitująca w błyskotliwe dialogi i czarny brytyjski humor ukazujący absurdy czasów wojny oraz funkcjonującej wówczas służby zdrowia. Nie obędzie się bez anomalii związanych z wyrywaniem szczęki zamiast zęba, amputacji nogi za pomocą tępej piły czy rozrywaniu gardła... Naprawdę polecam! :)





***
Czy czujecie się zachęceni? :) A może oglądał ktoś, albo ogląda?

Pozostawiam Was z postem, a sama wracam do nauki...

20 komentarzy:

  1. Uwielbiam Johna "Szynkę", więc obejrzałabym ten serial nawet specjalnie dla niego. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Oglądałam i było genialnie :-) Sama siebie nie podejrzewałam, że mogę się tak śmiać oglądając amputację nogi. Koniecznie musze przeczytać książkę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Chyba znalazłam nowy serial ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie oglądałam i nawet nie słyszałam o tym serialu wcześniej ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Przekonałaś mnie, będę mieć kolejny zaległy serial do nadrobienia :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam nawet pierwszy sezon tego serialu na DVD (muszę zdobyć kolejny!). Oczywiście bardzo przypadł mi do gustu. Lubię od czasu do czasu obejrzeć takie absurdalne kino ;) Daniel Radcliffe rzeczywiście udźwignął tę rolę - w sumie to bardzo miło mnie zaskoczył :) Także polecam wszystkim tym, którzy jeszcze tego serialu nie widzieli :) A ja muszę nadrobić kolejne 4 odcinki!!

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie słyszałam wcześniej o tym serialu i miałam święty spokój. Teraz cały swój wolny czas będę spędzała przed telewizorem, oglądając na zmianę mundial i ,,Zapiski młodego lekarza" :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak na razie nie oglądam nic, bo dalej walczę z niedobitkami sesji - po niej zabieram się do oglądania, bo osobiście czuję się zachęcona ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie słyszałam o tym serialu, ale pewnie gdybym na niego trafiła i zobaczyła w obsadzie - Daniel Radcliffe to pewnie bym zrezygnowała. Mogę teraz zostać zlinczowana, ale nie lubię go, nie przepadam ogólnie za całą serią HP (jak ktoś chce mnie bić to proszę tylko nie w szczepionkę). Niemniej jednak po Twojej recenzji może się na niego skuszę bo wydaję się być bardzo ciekawy. Tylko na początku muszę skończyć Once Upon a Time ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Podoba mi się fakt, że odcinki są krótkie. Z przyjemnością obejrzę :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Hm, Bułhakow powiadasz? Chętnie zerknę na ten serial w wolnym czasie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Czyli to tacy "Chirurdzy" retro? :) Zachęciłaś mnie!
    Ucz się, ucz, a potem już tylko wakacje!
    Trzymam kciuki ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. W końcu mam wakacje, więc zabieram się za oglądanie filmów i seriali, na które od kilku miesięcy mam ochotę :) Może za też się wezmę.

    OdpowiedzUsuń
  14. Potter...z chęcią obejrzę. Gdzie nadają ten serial?

    OdpowiedzUsuń
  15. Ale super! Będę miała na uwadze ten serial :)

    OdpowiedzUsuń
  16. O serialu nie słyszałam nigdy wcześniej w co wręcz nie mogę uwierzyć, skoro śledzę na bieżąco co tam słychać o Daniela. :o A tu proszę! Teraz jak tak piszesz tą recenzje i polecasz... Mam ochotę. Wielką. I dobrze się składa, że wakacje się rozpoczęły to będę nadrabiać :)
    Powodzenia w nauce i w czasie zdawania! Trzymam kciuki, żeby wszystko poszło po twojej myśli! :)
    Pozdrawiam,
    Sherry

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie znam, ale może sobie obejrzę, bo wielkimi krokami zbliża się koniec sesji :) Lubię, kiedy w serialach są retrospekcje :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie słyszałam o serialu i może na niego zerknę jak tylko znajdę chwilkę :) Zapowiada się naprawdę ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Zdecydowanie muszę to zobaczyć :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie słyszałam o tym serialu, a lubię sobie jakiś do kawy obejrzeć, jak akurat moje dziecko ma drzemkę. A akurat moje seriale mają teraz wakacje ... więc zobaczymy ...

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje odwiedziny. Będzie mi bardzo miło, jeżeli swoją obecność potwierdzisz pozostawionym komentarzem ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...