czwartek, 19 czerwca 2014

Księga stylu Coco Chanel - Karen Karbo

Recenzja przedpremierowa
Premiera książki: 2 lipca!


Po lekturze tej książki nasunęła mi się jedna główna konkluzja, że: czytanie Karen Karbo, to jak słuchanie bliskiej przyjaciółki z pasją opowiadającej o swojej nałogowej fascynacji legendarną projektantką. I w tym zdaniu można zamknąć tę właśnie publikację. Absolutnie nie mam tutaj na myśli negatywnego znaczenia tego stwierdzenia. Nie. Chciałabym po prostu przekonać Was (oczywiście mam tutaj na myśli głównie kobiety), że lektura tego poradnika jest naprawdę bardzo przyjemna i stanowi idealną odskocznię po ciężkim tygodniu. Jednak to nie wszystko! Poza tym, że dzięki niej się zrelaksujemy i wzbogacimy własne wnętrze o kilka istotnych faktów z dziedziny klasy i stylu, to ten poradnik stanowi także całkiem zgrabnie ubrane kompendium wiedzy dla wszystkich tych, którzy interesują się modą, a także dla tych, którzy poszukują informacji o Coco Chanel - tych nieco bardziej barwnych i pikantnych niż suche fakty w notkach biograficznych.

Także wracając do mojej głównej myśli - wspomniana przyjaciółka, zaczynając swoją wypowiedź od scharakteryzowania samej Coco poprzez jej pracę, inspiracje i twórcze pomysły oraz wtrącając przy tym niezwykle trafne porównania, przykład: "Estetyka Chanel jest jak moc w Gwiezdnych wojnach - wszechobecna, przenikliwa i na zawsze łącząca w całość wszechświat modowy" lub wypowiedzi samej Chanel: "co prawda nie wszystkie kobiety maja figurę Wenus, ale nie należy niczego ukrywać" sprawiła, że jej świeże i bardzo często zabawne spojrzenie na ikonę mody jest niezwykle fascynujące w odbiorze.

Dzięki tej książce m.in rozwiejemy wątpliwości dotyczące różnic pomiędzy stylem Chanel, a Chanel-Chanel i Lagerfeld-Chanel, będziemy świadkami wszelkich współczesnych wariacji na temat klasyki Chanel (które według Karbo są śmiechu warte ;)), zajrzymy do swojej szafy i poszukamy ubrań, które powstały dzięki Coco (jak się okazuje, jest ich o wiele więcej niż tylko mała czarna ;)), odkryjemy urok kapeluszy, jak również uporządkujemy swój punkt widzenia odnośnie mody w myśl zasady, że "aby uosabiać styl Chanel, nie trzeba kupować Chanel".

Kilka zasad stylu à la Chanel:
  • W kwestii mody zawsze lepiej zachować odrobinę umiaru
  • Wszystko co trzeba zrobić, to odejmować
  • Szczypta fetyszu jest bardzo wskazana
  • Styl oznacza świadomość tego, kim się jest i co ma się do powiedzenia, bez dbałości o resztę

Jednak w przypadku tej publikacji nie tylko moda jest ważna, ale też sama Coco Chanel i jej pasjonująca biografia. Urodzona w 1883 roku w ubóstwie i wychowywana w sierocińcu nigdy nie chciała przyznać, że kiedykolwiek się tam pojawiła, "była mistrzynią konfabulacji - nałogowo kłamała na temat swojej przeszłości, a potem kłamała, że kłamała, i wypierała się kłamstwa". Wymagająca, surowa i o niezwykle nierównym charakterze często wpadała w szał i dała się ponieść emocjom, poza tym "nie tylko mówiła prosto z mostu; lubiła też mówić za plecami i akceptowała swój brak taktu.". Posiadała także wielki talent do chłonięcia wszelkiej wiedzy i uwielbiała czytywać powieści romantyczne publikowane w odcinkach w lokalnych gazetach. Jednak jej filozofia miłości, jak na tamte czasy, była dość radykalna. Owszem lubiła romanse (autorka książki dużą uwagę poświęca życiu intymnemu Chanel), jednak przeżyła w życiu tylko jedną wielką miłość i nigdy nie wyszła za mąż, powiedziała nawet kiedyś: "Małżeństwa zawiera się dla bezpieczeństwa i prestiżu. Mnie to nie interesuje". Jako panna - miała i jedno i drugie. Zależało jej na miłości, lecz tylko tej wewnętrznej.

Ta niezwykle zabawna i wnikliwa kompilacja poradnika i biografii słynnej projektantki małej czarnej, stanowi bardzo ciekawy przewodnik po zakamarkach świata mody i przede wszystkim cenne źródło wskazówek dotyczących sukcesu na co dzień (dla Nas, zwykłych kobiet). Wzbogacona o piękne akwarelowe ilustracje - umilające lekturę i cieszące oko - tylko zaostrza apetyt na kolejne rozdziały. To bezsprzecznie jedna z najbardziej fascynujących i pasjonujących książek jakie czytałam w tym roku. Polecam głównie tym, którzy chcieliby dowiedzieć się więcej na temat życia legendarnej Coco Chanel oraz poszukiwaczom inspiracji w dziedzinie stylu, pasji, kobiecości oraz życia na własnych warunkach.


_________________________________________________________________________
Karen Karbo, Księga stylu Coco Chanel, stron 268, Wydawnictwo Literackie, 2014

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Literackiemu

Wyzwania:
Przeczytam tyle, ile mam wzrostu: +1,5 cm

58 komentarzy:

  1. Brzmi ciekawie; bardzo lubię czytać o znanych osobach, więc brzmi jak coś dla mnie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja rzadko czytuję biografie, ale ta była naprawdę absorbująca :) i zabawna, o tak, zabawna!

      Usuń
  2. Widziałam już wcześniej równie pozytywną opinię, jak ta twoja i powiem szczerze, że czuję się zachęcona, choć nie sądzę, by książka jakoś szczególnie szybko wpadła mi w ręce, zwłaszcza, że chciałabym nadrobić trochę swoich zaległości ksiązkowych, bo kolejka rośnie i rośnie! W każdym razie, będę mieć ten tytuł na uwadze. :)
    Pozdrawiam!
    Sherry

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. sama się wobec niej długo wahałam, ale niepotrzebnie :) bardzo ciekawa.
      życzę Ci by trafiła w twoje ręce :)

      Usuń
  3. Chcę.
    Z powodu powodów.
    Dorwę tę książkę jak tylko się ukaże.

    OdpowiedzUsuń
  4. Książka może i jest ciekawa, niestety nie dla mnie :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie spodziewałam się po tej książce, takiej treści i opinii:) Brzmi ciekawie. Może znajdę w bibliotece?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zawsze można szepnąć słówko pani w bibliotece, że byłabyś zainteresowana tą pozycją ;)

      Usuń
  6. Bardzo ciekawa publikacja, nawet mnie zaskoczyła.

    Zapraszam do siebie na konkurs.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu - naprawdę ciekawa i podana w przyjemny sposób.
      dziękuję za zaproszenie, zaraz zajrzę :)

      Usuń
  7. Myślę, że to idealna pozycja dla tych, którzy interesują się modą i są zafascynowani Coco. Ja niestety do nich nie należę, ta publikacja niestety mnie nie interesuje ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja mam taką figurę dziwaczną, że nawet Chanel mnie nie uratuje :D ciężko mi znaleźć swój styl, bo lubię takie ubrania, które absolutnie nie są wskazane dla mnie ;o ale o Chanel jako o kobiecie i projektantce chętnie bym poczytała, bo na jej fatałaszki raczej nikogo z nas nie stać :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fascynująca kobieta, naprawdę. A przy tym taka z impetem! ;) Ale ceny jej fataszków i innych ozdóbek osiągają iście horrendalne ceny...

      Usuń
  9. Coco <3 Bardzo chciałabym przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Już czytałam o tej książce i zastanawia mnie jedno, jak można wydać książkę o stylu w tak mało stylowej okładce? Jednak wnętrze wydaje się być interesujące ;) Skoro Tobie się podobało, to i ja jestem za ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. odnośnie okładki mam dokładnie takie samo zdanie... kontaktowałam się nawet w tej sprawie z Wydawnictwem, ale niestety zmiany nie są planowane - okładka jest spójna z oryginalną amerykańską i tak już zostanie.
      ale za to wnętrze jest piękne! :) uwierz mi na słowo albo przekartkuj w najbliższej księgarni gdy już się ukaże.

      Usuń
  11. Nie spodziewałam się, ale jestem nią zainteresowana i z wielką chęcią chciałabym mieć ją na własność :D Postać Chanel musi być na prawdę interesująca, z tymi kłamstwami to sobie leciała haha :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie tylko z kłamstwami, przeczytasz to sama się przekonasz ;D
      to... bardzo pikantna kobieta ;)

      Usuń
  12. Bardzo chętnie : )

    http://wszechstronnie-zaczytana.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  13. A ja tak czekam, żeby dopaść tę książkę! Utwierdzasz mnie w przekonaniu, że warto ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Wydaje mi się, że ta książka mogłaby być idealnym wstępem dla mnie do większej dbałości o modę. :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Mam wielką chęć na ten poradnik.

    OdpowiedzUsuń
  16. W wolnej chwili z chęcią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  17. Już wiem, że uwielbiam osobowość słynnej projektantki! :) Choć wcześniej, miałam okazję poznać jej nieposkromiony charakter dzięki ekranizacji jej biografii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na temat tej ekranizacji jest wiele wtrąceń w samej książce ;) (o ile mówimy o ekranizacji z Shirley Macline)

      Usuń
  18. To wnikliwe połączenie biografii i poradnika ciekawi mnie i to bardzo ;))

    OdpowiedzUsuń
  19. To bardzo smutne, że Coco Chanel wychowała się w sierocińcu, ale to jeszcze nie powód, żeby nałogowo kłamać o swoim życiu. Chyba byśmy się nie polubiły, gdyż nie lubię nadpobudliwych osób, które łatwo wpadają w szał. Nigdy się jednak tego nie dowiem :) W każdym razie bardzo ciekawa publikacja, dzięki której mam możliwość poznać nie tylko biografię słynnej projektancki, ale również dowiedzieć się czegoś więcej o modzie. W takim razie będę miała ją na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  20. Uwielbiam Coco. Jest to moja jedyna ikona stylu (choć mój styl jest zdecydowanie inny). Nałogowo czytam wszystkie jej biografie, które różnią się od siebie diametralnie :] Nie wyobrażam sobie nie przeczytać również tej :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Jeśli lektura będzie ciekawą odskocznią od codzienności, to czemu nie. Chętnie zajrzę :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Z chęcią przeczytałabym tą książkę, zwłaszcza że jest ona o Coco Chanel! Ciekawi mnie również to interesujące połączenie biografii i poradnika...Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to taka bardziej biografia niż poradnik, ale naprawdę ciekawa ;)

      Usuń
  23. Coco Chanel jako osoba zawsze niezwykle mnie intrygowała, dlatego najprawdopodobniej sięgnę po książkę, jednak na pewno jeszcze nie teraz :) pozdrawiam gorąco, ksiazkowa-przystan.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  24. Już spotkałem się z recenzją tej książki, ale dalej jestem zdania, że nie jest to pozycja dla mnie. Aczkolwiek wiem komu mogę polecić.

    OdpowiedzUsuń
  25. Nie interesuję się ani modą, ani życiem Coco Chanel, więc raczej odpuszczę sobie tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  26. Z chęcią przeczytam :) Tylko nie wiem dokładnie kiedy ;)

    OdpowiedzUsuń
  27. Mam w domu biografię Coco Chanel i mimo że dostałam ją 2 lata temu, a jeszcze nie dobrnęłam z nią do końca o_o, to kojarzę z niej, że Chanel życia prywatnego nie miała zbyt szczęśliwego. Za to w zawodzie sprawiła się doskonale, za co można ją podziwiać, także chętnie przeczytałabym tą książkę. Może napisana jest ciekawszym językiem niż ta, którą posiadam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak to prawda, nie była szczęśliwa, ale była za to bardzo silna, mniemam, że właśnie te przykre doświadczenia dodały jej siły.

      Usuń
  28. Nie przepadam za biografami, jednakże, o ironio, jestem zazwyczaj bardzo ciekawa życia ludzi, którzy zmienili bieg świata. Może ta przypadnie mi jednak do gustu :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  29. Pisana w ciekawym stylu, w dodatku nawiązująca do osobowości, którą bardzo cenię - ja się na nią zdecydowanie piszę :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Zostanie elegancką kobietą z klasą raczej mi nie grozi, ale książkę chętnie bym przeczytała.

    OdpowiedzUsuń
  31. Słyszałam już o tej książce wiele dobrego i chociaż nie lubię tego typu książek, to jednak myślę, że na tą mogłabym się skusić ;)

    OdpowiedzUsuń
  32. Nigdy nie pociągały mnie poradniki, nawet takie... nietypowe. Ale ten brzmi zaskakująco ciekawie, może kiedyś :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Tego typu książki są z pewnością ciekawe, zwłaszcza, jeśli zawierają wątki biograficzne. Nic jednak nie interesuje mnie mniej, niż księgi stylu, księgi mody, księgi sprzątania, gotowania, zakupów, etc. Chyba już nawet Harlequina przeczytałabym szybciej, bo chociaż bym się pośmiała.

    Kompletnie nie mój gust.

    Ale recenzja, jak zwykle dobra. Pełna, subtelna, ładnie ułożona i ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. rozumiem ;)

      bardzo dziękuję za miłe słowa :)

      Usuń
  34. Kolejny poradnik. Może się jednak skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  35. Hmm brzmi bardzo ciekawie ;)

    OdpowiedzUsuń
  36. Nie za bardzo lubię czytać o modzie i stylu, ale chętnie przeczytałabym nieporadnikową biografię Chanel.

    OdpowiedzUsuń
  37. Mi właśnie w tej książce najbardziej spodobały się fragmenty dotyczące historii Coco, bo wcześniej się tym nie interesowałam i wiedziałam tylko kim była i wiedziałam, że stworzyła okropne perfumy (nie wiem dlaczego są tak popularne jak pachną naprawdę źle, kiedyś w jakiejś perfumerii zamiast powąchać i się popsikać, to się od razu popsikałam a później było mi niedobrze od tego zapachu - nigdy więcej Chanel n.5) :D Tak czy siak, książka jest całkiem okej, chociaż te rady traktowałam z przymrużeniem oka. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja również podchodziłam do niej z przymrużeniem oka ;) zazwyczaj tak się zachowuję w przypadku poradników jak i wszelkiej maści biografii ;)
      ale co do tych perfum to sie z Toba w pełni zgodzę! mi również się nie podobają ;)

      Usuń
  38. Trochę nie podoba mi się porównanie do "Gwiezdnych wojen";) Ale samą książkę mogłabym przeczytać...tylko czy mogłabym coś wynieść z tej lektury?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no dość takie... ryzykowne ;) ale za to jakie twórcze i nowatorskie!

      Usuń
  39. Wcześniej nie zastanawiałam się na tą książką, ale wzbudziłaś moją ciekawość :) Może się skuszę.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje odwiedziny. Będzie mi bardzo miło, jeżeli swoją obecność potwierdzisz pozostawionym komentarzem ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...