poniedziałek, 28 lipca 2014

Jajko z niespodzianką - Agnieszka Krakowiak-Kondracka


Ada nagle zrozumiała, co tak bardzo podoba się dzieciom w tych słodyczach. Oczekiwanie, ciekawość, nadzieja. Bo przecież w środku może kryć się coś absolutnie niezwykłego. I rzeczywiście. Tym razem tak było. [s. 277]

Chodziłam obok tej książki długo, naprawdę długo... Ciągle ją odkładałam i ciągle miałam jakieś wątpliwości. Nie jestem fanką literatury typowo kobiecej, takiej gdzie prym wiodą babcie, ciocie, mamy i ich pociechy. Z reguły unikam takich książek, a wyjątki robię bardzo, bardzo rzadko. Co więc mnie podkusiło żebym sięgnęła po "Jajko z niespodzianką"? 

Zapewne pierwsza była okładka, która naprawdę przyciąga wzrok, później był pewnie fakt, że "Jajko..." to pierwsza książka w nowej serii Wydawnictwa Literackiego Serii z fasonem - która muszę przyznać, że zapowiada się całkiem nieźle (przede wszystkim graficznie), jednak takim chyba przeważającym szalę atutem był fakt, że powoli przekonuję się do rodzimych pisarzy. Korzystając z dobrodziejstw niedzielnego poranka postanowiłam zaryzykować. I wiecie co? I wsiąkłam. 

"Jajko z niespodzianką" to pełna ciepła opowieść o codziennych troskach i problemach matki, samotnie wychowującej dziecko. Ta książka jest przede wszystkim o życiu i to nie tylko takim życiu przez małe "ż", ale również takim przez wielkie "Ż". Bowiem autorka, w fabułę o pozornie oklepanym już temacie (samotna matka), wplotła wątek luksusowych rezydencji, blichtru, pieniędzy i niekoniecznie czystych interesów. W tej książce o kulisach warszawskiego przedszkola dla dzieci milionerów pojawi się również miłość i ciągle dająca o sobie znać przeszłość, pojawi się wciągająca intryga, a nawet - wątek kryminalny. Autorka w niezwykle obrazowy i treściwy sposób nakreśliła także charakterystyki głównych bohaterów, które sprawiają wrażenie jakby żyły naprawdę, co oceniam jako wielki plus.

Książka rzeczywiście jest jak tytułowe jajko z niespodzianką - zawiera w sobie wiele ukrytych niespodzianek i historię, której nie mam nic do zarzucenia. Wiele tutaj poczucia humoru i chwil pełnych wzruszenia, które dają czytelnikowi naprawdę piękną opowieść o radzeniu sobie z zawirowaniami losu. Autorka udowodniła, że nie potrzeba rozbudowanego wątku erotycznego, żeby stworzyć naprawdę dobrą książkę. Przeczytałam ją w jedno przedpołudnie i to dosłownie jednym tchem (możliwe, że była to jedna z tych lektur, które trafiają na odpowiedni dzień i moment). Może nie jest jakąś wybitnie porywającą i ściskającą za serce powieścią, ale przez to, że poprowadzona została tak przystępnym, lekkim i przyjemnym językiem - całkiem mnie sobą ujęła. Gorąco polecam i proszę o więcej takich książek! Seria z fasonem prezentuje naprawdę dobrze skrojoną literaturę kobiecą :)


_____________________________________________________________________________________
Agnieszka Krakowiak-Kondracka, Jajko z niespodzianką, stron 300, Wydawnictwo Literackie, 2014

Za udostępnienie egzemplarza do recenzji dziękuję Wydawnictwu Literackiemu

Wyzwania:
Przeczytam tyle, ile mam wzrostu: +2,4 cm
Klucznik: +2
Pod hasłem: kropka
Czytamy powieści obyczajowe
Europa da się lubić

43 komentarze:

  1. Cieszę się, że Ci się spodobała, ponieważ książka czeka na mnie na półce.

    OdpowiedzUsuń
  2. Też nie przepadam za typowo kobiecą literaturą, ale mam dla niej lekko uchylone drzwi, więc może kiedyś dam jej szansę. Jednak nie wiem, czy przełamię się na tyle,by zacząć od polskiej autorki. Po tych naszych komediach romantycznych moje serce jest pełne obaw :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też kiedyś miałam opory przed polską literaturą, ale powoli z tym walczę i jest coraz lepiej. Naprawdę. Nie doceniamy rodzimych pisarzy w takim stopniu na jaki zasługują. Zachęcam do lektury :)

      Usuń
  3. Jeszcze nie czytałam, ale przyznam, że mam chęć :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja z serii z fasonem znam tylko "Zabłądziłam" Olejnik, jedną z moich ulubionych książek - nie wiem tylko kto nazwał tę książkę literaturą kobiecą, ponieważ jest to wspaniałe mistrzowskie Young Adult!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Zabłądziłam" już kilka razy przymierzałam się, żeby kupić, dlatego myślę, że i recenzowana przez Ciebie książka, godna jest uwagi. Skoro dwa tytuły są tak dobre, to chyba cała seria zapowiada się bardzo ciekawie:)

      Usuń
    2. Recenzja "Zabłądziłam" już niebawem na moim blogu - serdecznie zapraszam :)

      Usuń
  5. Książkę już czytałam i powiem, że wywarła na mnie dobre wrażenie. Obawiałam się, że okaże się słaba czy zwyczajnie nudna i do przewidzenia, a jednak autorka potrafiła mnie zaskoczyć i pozostawić z miłymi wrażeniami po skończeniu. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O widzisz :) Czyli rozumiesz mnie w pełni. Ja też tak początkowo myślałam. Moja pierwsza myśl dotyczyła tytułu, myślę sobie: "co to za głupi tytuł ktoś wymyślił, jak można tak zatytułować książkę i to jeszcze o przedszkolu, co ja wzięłam..." - tak naprawdę było! A tu takie zaskoczenie :) Taka pozytywna książka, tak się miło i szybko czytało. W sumie strony przekręcały się same. Oczywiście, że czytałam literaturę lepszą - ale "Jajku" nie mam nic do zarzucenia :)

      Usuń
  6. Też jakoś szczególnie nie przepadam za książkami typowo kobiecymi i zbyt często po nie nie sięgam.
    Rzeczywiście okładka jest ciepła i zachęcająca, chociaż mnie do niej chyba jeszcze bardziej tytuł by skusił ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okładka jest naprawdę przyjemna, szczególnie w dotyku :) widziałam gdzieś w sieci jej inną wersję i całe szczęście, że ta finalna jest zupełnie inna :)
      Żeby nie być gołosłowną to ta druga, o tutaj: http://i.datapremiery.pl/4/000/07/523/agnieszka-krakowiak-kondracka-jajko-z-niespodzianka-cover-okladka.jpg

      Usuń
  7. Jak najbardziej lektura dla mnie, do tego polska autorka, więc muszę przeczytać

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak na nią trafię to z pewnością przeczytam ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Też nie przepadam za literaturą typowo kobiecą, więc nie jestem pewna czy po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  10. Książka nie w moim stylu, raczej sobie odpuszczę :)
    www.blog-ksiazkoholicy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Też przypadła mi do gustu ta książka - taka ,,ciepła" obyczajówka, niewymagająca, idealna na relaks.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, tak, dokładnie - ciepła, lekka, przyjemna :)

      Usuń
  12. Czytałam wiele pozytywnych recenzji tej książki i chyba w końcu się na nią skuszę:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozytywne recenzje w pełni zasłużone :) Jeżeli szukasz czegoś lekkiego i przyjemnego - polecam :)

      Usuń
  13. Zaciekawiłaś mnie, chętnie sięgnę po nią :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Raczej unikam takich książek, ale może się skuszę :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  15. A ja chodzę wokół tej książki i mam dylemat: kupić - nie kupić. A może ktoś napisze recenzję? No i jest! I teraz już wiem, że warto :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto oczywiście :) Sama jestem zaskoczona, bo początkowo miałam opory i to całkiem poważnego stopnia :P

      Usuń
  16. Jakoś nie byłam przekonana, ale po Twojej recenzji chyba się na nią skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  17. Po tej recenzji zbierałam szczękę z podłogi ;) Ami i pochwała obyczajówki? Oj chyba słoneczko za mocno świeci ;)
    A poważnie, to dobra książka, ale czytałam lepsze i myślę, że trafił Ci się na nią odpowiedni moment ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam pojęcia co się ze mną dzieje... Przecież jeszcze jakiś czas temu nie pozostawiłabym na tej książce suchej nitki, a teraz... Sama widzisz :) Może faktycznie to to słońce, a może jednak coś innego ;)

      Usuń
    2. Ja wiem co to, ale publicznie nie napiszę ;)

      Usuń
  18. Och, jak Ty zawsze potrafisz skusić, nawet jak już się nie ma czasu i jest się zawalonym własnymi stosami, to po Twoich recenzjach jakoś zawsze to jedno miejsce w szeregu się znajdzie ;d

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciebie zawsze staram się skusić, taka jestem :P Cieszę się, że czujesz się zachęcona moimi słowami. Mam nadzieję, że gdy wreszcie będziesz miała okazję ją przeczytać - spodoba Ci się :) Taka lekka, w sam raz na lato :)

      Usuń
  19. Czytałam o tej książce w jakiejś gazecie, i o "Serii z fasonem" też. Ja tam czasami lubię poczytać coś z takiego rodzaju literatury, więc jak najbardziej chciałabym i ja sprawdzić zawartość "Jajka z niespodzianką" :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Seria z fasonem ma ładne okładki. Bardzo mi się podobają. No i ta nazwa "Z fasonem" brzmi... elegancko ;) Naprawdę polecam - na chwile wytchnienia po czymś ciężkim - jak najbardziej.

      Usuń
  20. Już o książce słyszałam i to same pozytywne opinie, mam na nią ochotę bo widzę że to taka w sam raz lektura na lato.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, na lato idealna :) Niewymagająca, przyjemna, niegorsząca - jednym słowem idealna :)

      Usuń
  21. Przekonuj się do takich książek, bo można znaleźć perełki :) Szata graficzna przepiękna to prawda, sama książka wydaje się być mądrą powieścią. Obym mogła szybko ją przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasiu, chyba coraz bardziej utwierdzam się w tym przekonaniu :) Polska literatura naprawdę potrafi pozytywnie zaskoczyć, nawet kogoś takiego jak ja, która ciągle ma jakieś "ale" ;) A okładka- jeszcze milsza w dotyku! Życzę Ci byś ją przeczytała i by spodobała Ci się tak samo jak mi :)

      Usuń
  22. Wydaje mi się, że kiedyś mogłabym po nią sięgnąć, ale... jeszcze teraz nie czas na to, a przynajmniej nie u mnie. Mam wrażenie, że do mnie, ta seria nie trafiłaby tak jak do ciebie czy co innych. Ale za kilka lat... Kto wie. ;)
    Pozdrawiam,
    Sherry

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie mam nadzieję, że będziesz o niej pamiętała :) Naprawdę miła książka :) Można się zrelaksować i odetchnąć.

      Usuń
  23. Dobra recenzja zachęca do przeczytania :) jak dorwę to nie omieszkam się z nią zapoznać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ proszę bardzo, cała przyjemność po mojej stronie :P

      Usuń
  24. O książce słyszałam już nie raz i z pewnością jak ją zobaczę w bibliotece to się na nią skuszę ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. Poluję na tę powieść, poluję!

    OdpowiedzUsuń
  26. Tak sobie myślę, że to trochę nie "moja" tematyka. Ale przyznaję, tego rodzaju powieści czyta się niezwykle przyjemnie;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje odwiedziny. Będzie mi bardzo miło, jeżeli swoją obecność potwierdzisz pozostawionym komentarzem ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...