niedziela, 14 grudnia 2014

"Sherlock Holmes, tom 3" Artur Conan Doyle


Kiedyś może przyjdzie czas, by rzecz całą opowiedzieć tak, jak było naprawdę. [s. 895]


Powrót Sherlocka Holmesa

Sherlock Holmes powraca do życia. Część rozpoczyna się opowiadaniem "Pusty dom" gdzie, dowiadujemy się, że Holmes tak naprawdę nie spadł do wodospadu Reichenbach. Ponieważ poprzez wykorzystanie nieprzeciętnych umiejętności w zakresie sztuki walki zwanej baritsu - zrzucił w otchłań nie siebie, a profesora Moriarty'ego. Sprytnie wykorzystując jednak fakt, że wszyscy myślą, że nie żyje - z ukrycia postanawia wyłapać pozostałych zbrodniarzy z szajki Moriarty'ego. Pierwszym zadaniem jakie sobie wyznacza, jest schwytanie pułkownika Morana, bliskiego współpracownika profesora, który poza jego bratem Mycroftem jako jedyny wiedział, że detektyw żyje... W pozostałych opowiadaniach tomu Sherlock Holmes rozwiązuje zagmatwane sprawy kryminalne, wykorzystując swoje słynne metody dedukcji.

  Pożegnalny ukłon

Składa się z ośmiu opowiadań, z których to ostatnie nosi faktyczny tytuł "Pożegnalnego ukłonu". W tychże opowiadaniach będzie miało miejsce zdarzenie traktujące o tzw. gorączce sumatrzańskiej, na którą zapadł sam Sherlock ponieważ ponoć zaraził się nią w porcie. Wściekły i przerażony niedyspozycję detektyw, prosi Watsona, by ten pojechał po niejakiego Calvertona Smitha, który jest lekarzem i jako jedyny zna się na gorączce sumatrzańskiej... Natomiast w innej z opowieści doktor Watson, przebywający w kurorcie, będzie świadkiem, jak lady Frances Carfax wzbudzi ogólną ciekawość swoim nietypowym dla damy zachowaniem. Okaże się także, że w pobliżu lady Frances przebywać będzie pewien tajemniczy mężczyzna z brodą, i że pewnego dnia lady zniknie... 

  Archiwum Sherlocka Holmesa

To ostatni tom opowiadań o najsłynniejszej parze detektywów wszech czasów. Kiedy Sherlock Holmes wyjeżdża na wakacje, podczas jego nieobecności doktor Watson przyjmuje zlecenie od dwóch starszych pań. Chcą one przekonać swojego brata, że człowiek, który opowiada mu o możliwości spadku, to oszust. W tym samym czasie starszy brat Sherlocka, Mycroft Holmes, rozpoczyna poszukiwania skradzionego klejnotu kardynała Mazarina, który został przekazany British Museum... W innej z opowieści Holmes, otrzymuje dwa dziwne listy, które dotyczą podejrzenia o wampiryzm. Natomiast pod sam koniec swojej detektywistycznej kariery, Sherlock, podczas pobytu w Sussex, będzie świadkiem śmierci w konwulsjach profesora McPhersona., którego sekcja zwłok wykazała, że przyczyną śmierci są liczne rany na plecach, a ostatnie słowa zmarłego brzmiały "lwia grzywa"...




Wydawnictwo Zysk i S-ka granatowym tomem kończy przygodę z najsłynniejszym detektywem wszech czasów. Ta piękna trzytomowa edycja przygód tego charyzmatycznego bohatera dopieści zmysły nawet najbardziej wybrednych bibliofili. Co ważne, a o czym jak dotąd jeszcze nie wspomniałam, to fakt, że na żadnym z tych trzech tomów nie ma informacji o kolejności, tzn. na żadnym z nich, nie jest wyraźnie zaznaczone, że ten tom jest tomem pierwszym, ten drugim, a ten trzecim - w związku z czym - każdy z nich, nawet oddzielnie, może okazać się wspaniałym i niezwykle trafionym prezentem. 

Moją opinię dotyczącą tomu 1 - możecie znaleźć tutaj (klik)tomu 2 - tutaj (klik), a teraz zapraszam Was na moje refleksje dotyczące tomu 3 i tak naprawdę całości edycji. Kreacja głównego bohatera razem z misternie skomponowaną fabułą tworzą mieszankę przyjemną w odbiorze. I mimo, że  w skład tych wszystkich trzech tomów wchodzą tak naprawdę tylko opowiadania, to każde z nich (i nie ważne czy było lepsze czy gorsze od poprzedniego) w tym samym stopniu wzbudza niedosyt, że jednak to "tylko opowiadania". Sherlock Holmes nakreślony piórem Conan Doyle'a skupia w sobie wszystkie cechy, które z prawdziwą pieczołowitością i refleksem ofiarowuje każdemu, kto zasłuży sobie na jego uznanie i sympatię bądź wprost przeciwnie. A sama ilość spraw, których rozwiązania się podjął, łącznie z ich różnorodnością niekiedy sprawiają wrażenie, że jest on postacią niezastąpioną, i że bez niego zdarzenia kryminalne tak naprawdę - nie mają racji bytu ;) Barwne opisy, przemyślane ilustracje Sidneya Pageta, a także przede wszystkim ciekawe dialogi świetnie wykreowany świat XIX-wiecznego Londynu to niesamowita uczta literacka dla każdego fana nie tylko klasyki, ale także okrytego mgłą Londynu.

Wydania, które miałam okazję czytać są utrzymane w przyjemnej kolorystyce i oczywiście - pasującej do poprzednich części grafice, dzięki której wszystkie tomy, wspólnie dają oszałamiające wrażenie. Ta naprawdę piękna edycja stworzona przez Wydawnictwo Zysk i S-ka, której elementami rozpoznawalnymi są twarda oprawa z obwolutą, większa, miła dla oka czcionka, zachwycające ornamenty i oryginalne ilustracje Sidneya Pageta (tego, który wykreował wizerunek Sherlocka Holmesa i jako pierwszy ilustrował opowiadania Conan Doyle'a) - stanowi ozdobę domowej biblioteczki i prawdziwą dumę miłośników klasycznej literatury.

Rozmiar tego tomu idealnie oddaje ukryty w nim potencjał, a ilustracje dodają ekspresji i smaku całej treści. Sherlock Holmes to jedna z tych postaci, o których bez wahania można powiedzieć, że są ponadczasoweJerzy Łoziński przełożył Sherlocka językiem pięknym i naprawdę przystępnym. Oczywiście wyraźny jest styl wskazujący na wiek XIX - jednakże to właśnie on nadaje niesamowity urok całej treści i potęguje przyjemność z lektury. Uważam, że Sherlock Holmes - nie tylko za sprawą popularnego obecnie serialu BBC z zachwycającą kreacją Benedicta Cumberbatcha, ale również ze względu na coraz piękniejsze wydania swoich przygód - również w XXI wieku będzie najsłynniejszym i najbardziej lubianym detektywem wszech czasów, bez którego kryminalistyka nie mogłaby się obejść ;)Polecam wszystkim miłośnikom powieści detektywistycznych - najlepiej smakuje dawkowany regularnie w małych ilościach ;)



Wyśmienity trzeci i zarazem ostatni tom arcydzieła literatury angielskiej przedstawiający intrygujące zagadki genialnego detektywa w niezapomnianym klimacie Londynu epoki wiktoriańskiej. Sherlock Holmes ujęty w świetnej edycji Wydawnictwa Zysk i S-ka i dopracowanym stylistycznie wydaniu wykorzystującym wspaniały przekład Jerzego Łozińskiego  - to wielki skarb każdej domowej biblioteczki!







Kompletna edycja przygód najsłynniejszego detektywa wszech czasów w trzech tomach 
od Wydawnictwa Zysk i S-ka



Od lewej:  tom 1, tom 2 i tom 3

_____________________________________________________________________________
Artur Conan Doyle, Sherlock Holmes tom 3, stron 896, Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2014
Przekład: Jerzy Łoziński

Sherlock Holmes
tom 1 | tom 2 | tom 3


Za książkę dziękuję Wydawnictwu Zysk i S-ka

25 komentarzy:

  1. Kurczę, super to wygląda :) No to sobie uzbierałaś super serię! Ale tomiszcza :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękną serię sobie ułożyłaś ;) Ja niedługo zabieram się za "Stadium w szkarłacie" . Chociaż nie muszę się spieszyć , ponieważ pochodzi ona z mojego własnego zbioru ;D

    OdpowiedzUsuń
  3. Właśnie skończyłem czytać drugi tom. Jest niesamowity! Sądząc po Twojej recenzji trzeci tom również mnie zafascynuje :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Za Holmesa zabieram się od dłuższego czasu i zawsze jakoś wpada mi inna książka do ręki ;( Poza tym piękne wydania tomów :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mnie zupełnie nie porywa ten detektyw. Lubię nowe filmy z Holmesem, ale to wszystko :)

    p.s. Seria Krąg, Ogień i Klucz nie były w pudełku tylko w folii. Przynajmniej w Realu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Muszę w końcu przeczytać Sherlocka słyszałam o książkach wiele dobrego, jednak jeszcze nie miałam okazji się zapoznać.
    Karlina W. :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Rewelacyjne wydanie! Mam na razie tylko pierwszy tom.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak ja Ci zazdroszczę takiego ładnego wydania ;) Muszę w końcu przeczytać Holmesa, bo utknęłam nie wiadomo dlaczego na "Studium w Szkarłacie" ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo ładnie zostały wszystkie części wydane. Aż wstyd że nie znam Holmesa.

    OdpowiedzUsuń
  10. Chce mieć te trzy wspaniałe, kochane, przecudowne tomiska! *.*

    OdpowiedzUsuń
  11. Mam w planach wszystkie tomy ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Książki o Sherlocku Holmesie jeszcze przede mną. Ale widzę, że są wspaniale wydane...

    OdpowiedzUsuń
  13. Ślicznie wygląda całość:) Ta część jeszcze przede mną.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ogromna zazdrość we mnie buzuje, gdy widzę, że masz wszystkie części, bo mam ogromną chęć na całą serię,

    OdpowiedzUsuń
  15. Pięknie wyglądałyby u mnie na półce, jednak ja jestem dziwna :D i nie przepadam za takimi powieściami niestety. Nawet serial mnie momentami nudził... :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Kocham serial! Przebrnęłam przez wszystkie sezony w tydzień. Z chęcią zabrałabym się za takie czytadła. Oj, szczerzę mówiąc - zazdroszczę kolekcji. ;)
    Pozdrawiam, MarcelinaCzyta

    OdpowiedzUsuń
  17. Muszę w końcu zabrać się za Holmesa :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Holmesa lubię, posiadam w jednym tomie. Trochę jednak zazdroszczę Ci tak wspaniałego wydania.

    OdpowiedzUsuń
  19. Faktycznie pięknie się wszystkie tomy prezentują. :) I nie ukrywam, że podobałyby mi się u mnie na półce, ale raczej wątpię by kiedykolwiek tu zawitały. :) Niemniej, twórczość Doyla poznam na pewno! :)
    Pozdrawiam,
    Sherry

    OdpowiedzUsuń
  20. Trzeci tom jest chyba najładniejszy ze wszystkich. Ale ja wciąż wolę moją "Księgę wszystkich dokonań Sherlocka Holmesa". Pragnę ją znów przeczytać. Kiedy robiłam to po raz pierwszy, zdarzyło się wiele zmian w moim życiu, więc mam do książki szczególny sentyment, ponieważ o wszystkim tym mi przypomina.

    OdpowiedzUsuń
  21. Jaki piękny widok ^^ ci to żebym ja wielka fanką pana Holmesa nie miała takiego wydania ! :) no ale cóż ja muszę się zadowolić tym co mam a tobie mogę zazdrościć ! :)
    Pozdrawiam
    Aglo

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje odwiedziny. Będzie mi bardzo miło, jeżeli swoją obecność potwierdzisz pozostawionym komentarzem ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...