poniedziałek, 27 kwietnia 2015

"Próba ognia" Josephine Angelini


"Jeśli istniała nieskończona liczba wszechświatów, czy to nie oznaczało, że jeden z nich musiał być doskonały? A jeśli jeden z nich był rajem, czy to znaczyło, że inny musiał być piekłem?

Salem w stanie Massachusetts zdecydowanie nie lubi Lily Proctor. Ba, wydaje się, że zrobi wszystko, by ją zniszczyć. Niebezpieczna choroba sprawia, że trudno jest jej cieszyć się życiem, a przyjemności dostępne normalnym ludziom są dla niej zakazane. Mogą ją zabić. Jednak Lily postanawia choć raz żyć chwilą, bez oglądania się na konsekwencje. Wraz ze swoim wiernym przyjacielem, Tristanem, który mimo swej popularności nie zerwał z nią kontaktu, a wręcz przeciwnie, pomógł jej, kiedy najbardziej tego potrzebowała - bohaterka decyduje się wyjść na jedną z popularnych imprez. Niestety w trakcie przyjęcia dochodzi do bardzo przykrego incydentu. Sytuacja jest tak poważna, że wstyd i cała nienawiść do otaczającego świata uderza w Lily z taką mocą, że dziewczyna ma ochotę zapaść się pod ziemię. Dosłownie zniknąć... I znika. A przynajmniej z tego świata. Dziewczyna trafia do równoległej rzeczywistości, w której to, co dotąd było jej słabością - staje się siłą. Nowe Salem, w którym prześladowani są naukowcy, nauczyciele i lekarze, to bardzo mroczne i niebezpieczne miejsce, rządzone przez potężne wiedźmy. Najsilniejszą i najbardziej okrutną z nich jest zaś ona sama... A raczej alternatywna wersja Lily - obdarzona niezwykłą mocą Lilian. Lily staje przed wyborem: poddać się władzy Lilian, czy stawić czoła lękom i walczyć u boku nowych przyjaciół? 


"Dla każdej dziewczyny przychodzi dzień, gdy przestaje widzieć świat w różowych barwach. I wtedy zaczyna widzieć go jasno.


"Próba ognia" to moje pierwsze spotkanie z twórczością Josephine Angelini, autorką pozytywnie przyjętego przez czytelników cyklu "Spętani przez Bogów" wydawanego w Polsce przez Wydawnictwo Amber. Tym razem, prawa do nowej serii Angelini kupiło Wydawnictwo Jaguar, co możemy dostrzec chociażby w zachwycającej okładce ;). Moja przygoda z "Próbą ognia" okazała się nad wyraz udana. Historia o dwóch wymiarach wciągnęła mnie już od pierwszej strony, a im dalej czytałam, tym bardziej byłam nią urzeczona. Do tego sposób, w jaki autorka włada językiem, jej styl i lekkość pióra sprawiły, że pochłonęłam tę książkę w jedno popołudnie! 

Wiedźmy interesowały mnie chyba od zawsze. Tajemne uroki, klątwy, ukryty pod ziemią świat magów i czarownic, pełen tajemnych sił, mocy i zaklęć działają na mnie jak magnes. Uwielbiam o tym czytać, dlatego cieszę się, że świat, który tutaj wykreowała autorka jest tak fascynujący. "Próba ognia" to swoisty misz-masz współczesności, średniowiecza i przyszłości okraszony solidną dawką czarów i rytuałów. Widzimy tu dwa oblicza Salem. Jedno zbliżone do naszej współczesności, w którym mieszka Lily i drugie przypominające średniowiecze, do którego trafia za sprawą Lillian. Świat realny i świat magii. Świat czarownic, mechaników, niebezpiecznych Splotów, szamanów i koczowników jest naprawdę mocną stroną tej książki. Poza tym bohaterowie - każdy z nich w pewnym momencie okazuje się kluczowy dla dalszego rozwoju fabuły. Na przykład Tristan, który pojawia się w obu wymiarach, w tym realnym mocno raniąc Lily, przez co dziewczyna tutaj bardzo szybko zbliża się do Rowana - a ten wątek romantyczny jest po prostu piękny. Jednak na drodze Lily do szczęścia wciąż pojawiają się kolejne osoby, chcące ją wykorzystać... 

"Próba ognia" to niezwykła opowieść o magii, miłości i przyjaźni, która pozwala przeżyć niezapomnianą czarodziejską przygodę. Jednak oczywiście największym plusem tej opowieści są wątki magiczne oraz intryga, którą uknuła... sama Lillian. Wrażenie po lekturze tego tomu mam jak najbardziej pozytywne, a zakończenie sprawia, że wprost nie mogę się doczekać by sięgnąć po kolejną część, mimo, że pod koniec fabuła trochę poległa, a charakter głównych postaci zanikał, to ogólnie rzecz biorąc pomysł na tę trylogię bardzo mi się spodobał i jestem ciekawa co takiego autorka zaproponuje w kolejnych tomach. Generalnie "Próba ognia" to powieść fantasy skierowana raczej do młodzieży, ale myślę, że gdyby autorka nadała jej mocniejszy wyraz cała historia na pewno jeszcze by na tym zyskała, przez co mogłaby spodobać się szerszemu gronu odbiorców. Dla mnie była to bardzo przyjemna przygoda i idealna lektura na wiosenne popołudnie.


"Jesteś bezużyteczna w swoim świecie. Gorzej. Jesteś ciężarem. Ale tutaj, gdzie twoje miejsce, możesz być najpotężniejszą kobietą na świecie.

________________________________________________________________________________
 Josephine Angelini, Próba ognia, stron 528, Wydawnictwo Jaguar, 2015
Przekład: Małgorzata Kaczarowska

Próba ognia | Firewalker | Traitor's Pyre


Za możliwość przeczytania książki serdecznie dziękuję Księgarni internetowej Bonito.pl

37 komentarzy:

  1. Znam trylogię "Spętani przez Bogów" tej autorki i właśnie dobrze rozmyślałam, że to nazwisko już gdzieś widziałam. Znam styl pisania tej autorki, więc z przyjemnością zapoznałabym się z tą książką. :)
    A co do okładek to tamta trylogia też miała je zachęcające, ale każdy spostrzega to inaczej. :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. skoro znasz styl pisania - to wiesz czego się spodziewać ;)
      do bólu lekka narracja, ale czyta się niezwykle płynnie!
      pochłonęłam ją w 2 godziny, a ma prawie 600 stron, to chyba o czymś świadczy :)

      Usuń
  2. Naczytałam się tyle dobrych opinii an jej temat, ale jakoś ciągle nie byłam przekonana.
    Do teraz :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Lekki styl to już połowa sukcesu książki:) Zaciekawiłaś mnie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a druga połowa - jak się szuka czegoś niewymagającego ;)

      Usuń
  4. Zastanawiam sie nad nią od dluzszego czasu :D
    love-ksiazki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i wciąż nie podjęłaś decyzji? ;)

      Usuń
  5. Ta okładka to coś niesamowitego. Wiem, że tak nie powinno się oceniać książki, ale to ona głównie mnie przyciąga. Twoja opinia też jest dobra, więc tym bardziej należy sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem bardzo ciekawa tej książki,bo wiem,że autorka potrafi stworzyć coś dobrego.Chociaż trylogii "Spętani przez bogów" nie mogę zaliczyć do najlepszych,jakie czytałam,to zostawiła po sobie miłe wspomnienia ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i ta również pozostawia miłe wspomnienia, jest lekko i przyjemnie :) ale czytałaś Spętanych więc sama dobrze wiesz jakiego stylu się spodziewać ;)

      Usuń
  7. Niby brzmi fajnie, ale podobnie brzmiało więcej podobnych historii, które jednak nie wypaliły, więc na razie się wstrzymam :)
    miedzysklejonymikartkami.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. końcówka trochę niszczy całość, ale mam nadzieję, że drugi tom wszystko zrekompensuje! :)

      Usuń
  8. „Próba ognia” bardzo mi się podobała i ja również nie mogę się doczekać kolejnego tomu ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Brzmi ciekawie,kiedy patrzę na okładkę to kojarzy mi się z Igrzyskami śmierci,przez tą ognistą suknię :D
    http://karmeloweczytadla.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bo one się tam paliły na stosach!
      stąd ogień :) fajny motyw, ale wiele ich tutaj :)

      Usuń
  10. Historia wydaję się ciekawa, jednak myślę czy to nie byłoby takie misz-masz.
    Jak będę mieć okazję to po nią sięgnę.
    Świetna recenzja.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo, bardzo mnie zaintrygowała, zwłaszcza ta Lily i Lilian, które mi się kojarzą z pewną książką Pratchetta.Muszę poczytać :).

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja również od dziecka byłam zainteresowana wiedźmami. Cieszę, że książka bardzo Ci się podobała, bo jest w bibliotece. Mam nadzieję, że w kolejnych częściach charakter głównych bohaterów nie zaniknie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja również mam nadzieję... bo męscy bohaterzy byli za solidnie oblani lukrem pod koniec... szkoda.

      Usuń
  13. Właśnie czytam książkę o podobnej tematyce, "Ród" z serii "Wiedźmy z Savannah".
    Jestem bardzo zainteresowana powieścią, którą przedstawiłaś :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to pewnie ze względu czytanej teraz książki :) zajrzę na recenzję! (bo na mnie też czeka Ród)

      Usuń
  14. Bardzo zaciekawił mnie ten opis, te dwa wymiary rzeczywistości. Na pewno będę się rozglądać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. na miejscu domu bohaterki w drugim wymiarze stało zamczysko! :) uwielbiam takie klimaty :)

      Usuń
  15. Piękną okładkę stworzyło wydawnictwo do tej powieści. Miło się na nią patrzy, choć sama historia chyba nie jest w moim typie.

    OdpowiedzUsuń
  16. wygląda naprawdę ciekawie,zwłaszcza kusi mnie perspektywa powieści ,,w dwóch wymiarach"!
    i do tego taka piękna okładka...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. okładka przecudnej urody :) ciekawe jaką będą miały kolejne tomy?

      Usuń
  17. Od dawna jestem ciekawa tej książki :) recenzje czytałam różne ale zazwyczaj pozytywne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bo ogólnie rzecz biorąc to dobra książka :) no oczywiście jeżeli szuka się czegoś niezobowiązującego :)

      Usuń
  18. Ach Ami, ja to jednak muszę przeczytać ;) Bardzo lubię cykl Spętani przez Bogów, choć myślę,że od tamtej pory warsztat pisarki znacznie się rozwinął. A okładka jest rzeczywiście zachwycająca! Dzięki Tobie nie sposób nie kupić ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zachęcam :) czuję, że Ci się spodoba :)

      Usuń
  19. Słyszałam same dobre opinie o tej ksiażce więc najwyższy czas ja przeczytać. Pamiętam, że dowiedziałam sie o tym tytule przypadkiem, ponieważ ma podobny do ksiazki, którą wyszukiwałam, a konkretniej do "Prób ognia" Dashnera :)

    http://ksiazkoweimperium-recenzje.blogspot.com/p/konkursy.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. rzeczywiście, bardzo podobne tytuły :)

      Usuń
  20. Ostatnio mam coraz większą ochotę na powieści, w których magia i wiedźmy odgrywają główną rolę. Dlatego z tym większą chęcią sięgnę po tę powieść jak tylko będę miała chwilę czasu wolnego :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Ta książka jest zdecydowanie dla mnie! Ostatnio coraz więcej czytam książek tego typu i bardzo mi się podobają :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje odwiedziny. Będzie mi bardzo miło, jeżeli swoją obecność potwierdzisz pozostawionym komentarzem ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...