czwartek, 7 maja 2015

"Pierwszych piętnaście żywotów Harry'ego Augusta" Claire North

"Zacznijmy od początku. Bractwo, kataklizm, moje jedenaste życie i śmierci, które nastąpiły później - żadna nie była łagodna - są kompletnie pozbawione znaczenia. Erupcja przemocy, która nagle pojawia się i znika, zemsta bez przyczyny, dopóki nie zrozumiesz, gdzie wszystko się zaczęło. Nazywam się Harry August.



Niektórych historii nie da się opowiedzieć w jednym życiu.

"Mówią, że żyją wśród nas ludzie, którzy nie umierają. Podobno rodzą się, żyją, umierają, po czym znowu przeżywają to samo życie, co powtarza się tysiąc razy. Ci ludzie, nieskończenie starzy i nieskończenie mądrzy, czasami się spotykają, nikt nie wie gdzie, a potem...
Według Claire North, obok ludzi żyjących linearnie, czyli od urodzenia do śmierci, jest na świecie jeszcze druga grupa ludzi, którzy żyją wielokrotnie. Harry August to jedna z takich osób. Jest kalaczakrem lub inaczej ouroboranem, to znaczy, że potrafi przeżywać swoje życie w nieskończonej pętli, zachowując przy okazji wiedzę swoich poprzednich wcieleń. 
"Jestem obdarzony pamięcią absolutną. Pamiętam wszystko. Musisz to wiedzieć, jeśli chcesz zrozumieć decyzje, jakie zamierzałem podjąć.
Motyw podróży w czasie w przypadku Harry'ego Augusta niesie powiew świeżości w porównaniu z innymi książkami o tej tematyce, ponieważ Harry - w każdym swoim życiu robi coś zupełnie innego. Nawet jeśli świat wokół niego wydaje się ten sam - on przeżywa go inaczej. Za każdym razem wybiera inny przedmiot studiów, zawodu i miejsca zamieszkania. Jego osobowość również ewoluuje poprzez bogate doświadczenia. Na jedno z takich doświadczeń niebagatelny wpływ ma tajemnicze Bractwo Kronosa stworzone przez innych kalaczakrów, którzy wspólnymi siłami, przez wieki, stworzyli swoisty kodeks, z najważniejszą zasadą na czele, jaką jest "zakaz ingerowania w przyszłość", bo skomplikowany świat i tak pobiegnie swoim torem, a ingerencje mogą mieć nieobliczalne skutki... 
"Nie wolno ingerować w bieg wydarzeń bo są zbyt złożone.
Towarzysząc Harremu podczas jego jedenastej śmierci, jesteśmy pewni, że niezależnie od tego, co robił i jakie decyzje w życiu podjął - znów powróci do punktu wyjścia, czyli swoich narodzin w toalecie pociągu. Jednak czy tak się stanie? Teraz, leżąc na łożu śmierci, dzięki pewnej dziewczynce, Harry zdaje sobie sobie sprawę, że ktoś nie gra zgodnie z zasadami i koniec świata nadchodzi. Czy podejmie wyzwanie i naruszy żelazną zasadę Bractwa Kronosa ingerując w przyszłość? Co z tego wyniknie?
"Świat się kończy. Wiadomość z przyszłości pokonała tysiąclecie, przekazywana z pokolenia na pokolenie między dziećmi a dorosłymi. Świat się kończy i nie możemy temu zapobiec. Teraz wszystko zależy od ciebie.


Zaskakująca reinterpretacja opowieści o podróży w czasie


Jak sklasyfikować książkę taką jak ta? Ta powieść to na pewno nie fikcja historyczna, choć jej akcja dzieje się w w świecie polityki, wojen, powstania ZSRR oraz w wielu innych miejscach znaczących wydarzeń XX wieku. To nie jest też powieść sci-fi, mimo zaangażowania w fabułę podróży w czasie. Ani też typowy thriller, mimo, że główny bohater spędza większą część historii jako szpieg a'la James Bond w tajnych obiektach badawczych za żelazną kurtyną. Nie jest to też książka fantasy, nadająca się na serial pełen komputerowych efektów specjalnych, bo fantastyczny jest tutaj tylko punkt wyjścia tej pasjonującej historii. "Pierwszych piętnaście żywotów Harry'ego Augusta" to nic innego jak błyskotliwie napisana, łącząca wiele gatunków mistrzowska opowieść, będąca przede wszystkim panoramą XX wieku. Inteligencja, pomysłowość i finezja autorki jest bezgraniczna. Claire North nakreśliła majstersztyk szpiegowski, kapitalną powieść społeczno-obyczajową i filozoficzne studium dotyczące względności czasu w jednym! Ta powieść unika jednoznacznej kategoryzacji, a słodko-gorzki ton narracji i nieco czarnego humoru tylko dodają jej uroku.

Akcja porusza się w dość wolnym tempie, głównie ze względu na notoryczne dygresje bohatera, ale to nie umniejsza faktu, że siłą napędową fabuły jest najważniejsze pytanie: czy nastąpi koniec świata? Główny bohater podejmuje tutaj heroiczną walkę o ocalenie przeszłości starając się uratować przyszłość i przy okazji nie dopuścić do katastrofy. Oczywiście epickie podróże w czasie, pokonujące granice czasoprzestrzeni, nie byłyby kompletne bez czarnego charakteru. Gra, która rozgrywa się pomiędzy Harrym a złoczyńcą ma wiele wcieleń - tak pięknych, jak i tragicznych. Ta relacja to ekstremalny przykład niezdrowego sprzężenia z którego nie można wyjść dobrze... 

"Pierwszych piętnaście żywotów Harry'ego Augusta" to bardzo wciągające i interesujące studium podróży w czasie, odważnie kwestionujące charakter dobra i zła. W gruncie rzeczy nic tutaj nie jest naprawdę dobre, a czasami i źli ludzie mają dobre intencje. Struktura tej powieści jest jednak trochę chaotyczna, to znaczy - niekoniecznie każdy rozdział zaczyna się w chwili, w której skończył się poprzedni, i tak na przykład: jeden rozdział może opowiadać o trzecim życiu Harry'ego, podczas gdy kolejny nawiązywać będzie do piątego. Początkowo może się to wydawać dziwne, ale tak naprawdę rozdziały są powiązane ze sobą w stosunku do danego tematu i absolutnie nie jest konieczna spójność chronologiczna. 

Jeśli szukasz złożonej fabuły, nowego spojrzenia na temat podróży w czasie i nieprzewidywalnego zakończenia - to koniecznie przeczytaj tę książkę. "Pierwszych piętnaście żywotów Harry'ego Augusta" to pełna ekspresji i błyskotliwie poplątana fabularnie historia, napisana tak dobrze, że niezależnie od gatunku powinna stać się bestsellerem. To jedna z najlepszych literackich przygód jakie przeżyłam w tym roku, a także jedna z moich ulubionych powieści o podróży w czasie. Odważna opowieść o wielkich ideach i skomplikowanych relacjach, za tło obejmująca wszystkie etapy ludzkiej egzystencji. Wykwintna literacka uczta z pieprzykiem!

"Kalaczakra, ouroboranie, ludzie, którzy w nieskończoność powtarzają swoje życie wśród tych samych wydarzeń historycznych, choć za każdym razem ich losy mogą się toczyć zupełnie inaczej.


__________________________________________________________________________________________________
Claire North, Pierwszych piętnaście żywotów Harry'ego Augusta, stron 464, Wydawnictwo Świat Książki, 2015
Przekład: Tomasz Wyżyński

Za możliwość przeczytania książki przed premierą serdecznie dziękuję


77 komentarzy:

  1. Gdy widziałam zapowiedzi tej książki na blogach, to raczej mnie nie zainteresowała, ale Twoja recenzja to zmieniła. Muszę, po prostu muszę sięgnąć po tę książkę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tego co czeka na Ciebie wewnątrz tej powieści - nie opiszą nawet najlepsze zapowiedzi ;) Ciężko nakreślić zarys fabuły tej książki, by nie zdradzić zbyt wiele... :)

      Usuń
    2. I dziękuję za pochwałę :)
      Nawet nie wiesz ile to dla mnie znaczy... bardzo się starałam przy pisaniu tej recenzji.

      Usuń
  2. Miodna okładka! Niestety sama treść już mnie nie porwała. Lubię mocno zarysowane granice gatunkowe. Nie lubię jak książka jest mieszanką niemal wszystkich gatunków. Nie odnajduje się w czymś takim. Choć naprawdę mocno kusisz, to jednak będę "twardka" i będę obstawać przy swoim: to nie jest książka dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem zachwycona wydaniem tej książki. Zintegrowana oprawa i litery pociągnięte jakby lakierem z brokatem przez co cudnie mienią się się w świetle... Piękna. Po prostu piękna!

      Usuń
  3. Uwielbiam książki z motywem podróży w czasie, więc jest to jak najbardziej pozycja idealna dla mnie. A okładka jest czarująca!

    OdpowiedzUsuń
  4. Przepiękna okładka, zachwycająca recenzja, ale... ;) Lubię Twoje opinie za to, że potrafisz wskazać wszystkie cechy książki w taki sposób, że wiem czy jest to pozycja dla mnie czy nie. Tym razem pozostanę przy podziwianiu okładki ;) Czytałaś "Atlas chmur"? Nie wiem czemu, ale te dwie książki kojarzą mi się ze sobą, a pamiętając co przeżywałam podczas lektury "Atlasu..." wolę nie ryzykować ponownie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet sobie nie wyobrażasz jak ciężko mi było napisać tę recenzję... Może tego nie widać, ale włożyłam w nią tyle serca i tyle energii, że z powodzeniem przeczytałabym w tym czasie dwie inne książki :) Nie pamiętam, by którykolwiek z recenzowanych tutaj tytułów był dla mnie takim wyzwaniem ;) Tę powieść bardzo trudno się opisuje, bo to jedna z tych historii, o których najlepiej wiedzieć jak najmniej przed rozpoczęciem lektury.
      Nie porównuj proszę "Atlasu chmur" do żywotów Augusta - to niebo a ziemia! Przez Augusta płyniesz z przyjemną lekkością, a w Atlasie grzęźniesz ;)

      Usuń
    2. Naprawdę? Nie kuś Ami, proszę, wiesz, że ja lubię swój bezpieczny świat romansów ;)
      Natomiast w recenzji widać, że włożyłaś w nią całe Twoje serce, wiem, że to było wyzwanie. Przecież o lekturach lekkich pisze się zupełnie inaczej.

      Usuń
  5. Ciekawa tematyka ;) chętnie bym sięgnęła i zdaje się, że nawet gdzieś mi mignęła w księgarni

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Pierwszych piętnaście żywotów Harry'ego Augusta" miało swoją premierę 6 maja, czyli wczoraj - więc jeżeli widziałaś ją w księgarni to wczoraj lub ewentualnie dzisiaj. W przeciwnym przypadku była to zupełnie inna książka ;)

      Usuń
  6. Miałem to kupić bez względu na recenzje i opinie, bo fabuła mnie intryguje do potęgi. Po Twojej recenzji - świetnej, przy okazji - jestem jeszcze bardziej nakręcony. Czekam aż się to pojawi w sprzedaży. :)
    A wydanie faktycznie wygląda na kapitalne. Sama ta grafika ma moc, jakąś taką magię, które czaruje jeszcze zanim się zacznie czytać. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polskie wydanie tej książki bije na głowę to oryginalne! A przynajmniej tę wersję z "obrazem" ;) Aż chce się trzymać w ręku taką książkę i jeszcze ten brokat, cud!
      Dziękuję za docenienie mojej pracy, którą włożyłam w napisanie tego tekstu. Nie było łatwo ;)
      Gdy już będziesz czytał to sam się przekonasz, że ciężko napisać recenzję dla TAKIEJ książki.
      PS. Daj mi znać koniecznie o swoich wrażeniach po lekturze ;)

      Usuń
    2. Wierzę, że tak było. Czasem książki potrafią nas oczarować tak bardzo, a mimo wszystko nie idzie napisać konkretnej opinii, recenzji na jej temat. Czy to przez problem w zebraniu wszystkich emocji i opisanie, czy po prostu sama euforia powoduje, że jest jakaś blokada, bo człowiek woli się cieszyć niż pisać na ten temat. A może i jedno i drugie. Ja przynajmniej zawsze największy problem miałem z napisanej jakiejś konstruktywnej recenzji na temat mojej ulubionej książki. :)
      A opinią na temat tej książki na pewno się podzielę. Tylko najpierw muszę ją dorwać. :)

      Usuń
  7. Bardzo chciałabym przeczytać. Rozpaliłaś moją ciekawość. Widzisz ja jarzę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo! Niezaprzeczalnie warto :)
      PS. Chciałabym zobaczyć Twój migoczący awatarek ;)

      Usuń
  8. Ooo, to brzmi ciekawie! Co prawda motyw podróży w czasie między kolejnymi życiami skojarzył mi się trochę z "Jej wszystkimi życiami" Atkinson, ale z tego co piszesz, tu postawiono bardziej na wartką akcję - wpisuję sobie tę książkę do must-read :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie czytałam jeszcze "Jej wszystkich żyć" ponieważ weszłam w ich posiadanie stosunkowo niedawno ;) Ale z tego co wywnioskowałam analizując zarys fabuły - tam, główna bohaterka przeżywa to samo życie w podobny sposób. Tutaj jest inaczej. I to jest ta główna zaleta Harry'ego. Tutaj ciągle coś się dzieje, bo główny bohater potrafi wykorzystać swoją pamięć i doświadczenie, by sięgnąć po coś więcej, niż to co zna... ;) Polecam. Nie zawiedziesz się :)

      Usuń
    2. Tak, tam główna bohaterka (Ursula) naprawia błędy z poprzednich żyć, nie pamięta ich, ale ma przeczucie, że np. nie powinna gdzieś iść, czegoś robić etc.

      Cóż, napisałam do Świata Książki z prośbą o egzemplarz, może odpiszą :)

      Usuń
  9. Nigdy wcześniej nie czytałam książek o podobnej tematyce, ale Twoje recenzja mnie zachęciła, więc też się zabiorę za tę książkę, mam nadzieję, że jest chociaż w połowie tak dobra, jak ją opisałaś:)

    www.ksiazkoholiczka94.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że jest nawet lepsza niż ją opisałam ;)

      Usuń
  10. Mimo że na co dzień nie czytam książek tego typu, to ta mnie zaciekawiła i chyba byłabym skłonna zaryzykować i po nią sięgnąć ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Też chciałam porównać tę książkę do "Atlasu Chmur", ale boję się Twojej reakcji :D Po takiej recenzji pełnej pozytywnych emocji, nie sposób przejść obok książki obojętnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spokojnie :P
      Książka absolutnie zasługuje na pochwałę i same ochy i achy ;)

      Usuń
  12. Też chciałam porównać tę książkę do "Atlasu Chmur", ale boję się Twojej reakcji :D Po takiej recenzji pełnej pozytywnych emocji, nie sposób przejść obok książki obojętnie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Też chciałam porównać tę książkę do "Atlasu Chmur", ale boję się Twojej reakcji :D Po takiej recenzji pełnej pozytywnych emocji, nie sposób przejść obok książki obojętnie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Przypomina mi powieść Atkinson, która, szczerze mówiąc, trochę mnie znudziła... Chociaż może historia Augusta w porównaniu okaże się bardziej energiczna i wciągająca :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutaj nuda Ci nie grozi ;) Nie będziesz w stanie przewidzieć co Cię czeka na kolejnej stronie.

      Usuń
  15. Cóż na FB tak pozytywnie pisałaś o tej książce, że musiałam sprawdzić o co tyle szumu ;) Książka faktycznie wydaje się fascynująca, a okładka jest po prostu magiczna ^^ Może jeszcze nie jestem do końca przekonana, ale na pewno ciągnie mnie do niej bardziej niż jeszcze kilka minut temu ;))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No jak mogłabym nie napisać pozytywnie o czymś takim! Nie mogłabym :) Poza tym ta okładka, widziałaś moje zdjęcia? Można się zachwycić :)

      Usuń
    2. Głównie na podstawie Twoich zdjęć, stwierdzam, że okładka jest śliczna ^^

      Usuń
  16. Bardzo, bardzo, bardzo mnie zachęciłaś. Jestem ciekawa zarówno samego motywu podróży w czasie, jak i ogólnego ujęcia tematu. Z resztą... ta książka po prostu brzmi, jakby była stworzona pod mój czytelniczy gust, przynajmniej w Twoim opisie. ;) Muszę ją mieć!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trafiłam w gust Kaś!
      No to teraz czekam na Twoją recenzję - nie masz wyboru ;)

      Usuń
    2. Naczekasz się, bo zamówiłam w sklepie z kilkoma zapowiedziami i całość będę miała dopiero (o zgrozo, umarłam, kiedy przed chwilą to sprawdziłam...) 1 lipca! ;<

      Usuń
  17. Przypominam mi trochę ,,Jej wszystkie życia". Tamta książka bardzo mi się spodobała, więc pewnie z tą też tak będzie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że będzie lepiej, a nawet dużo lepiej ;)

      Usuń
  18. Brzmi ciekawie :) Może się na nią skuszę :D

    OdpowiedzUsuń
  19. Wydaje sie ciekawa :D I to piękne wydanie *-*
    love-ksiazki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  20. Z wielką przyjemnością przeczytałam twoją recenzję:) Ta książka to pozornie nie moje klimaty, raczej nie przepadam za podróżami w czasie w literaturze, ale nabrałam na nią chęci:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Cenię sobie Twoje słowa i pochwałę :)

      Usuń
  21. Ciekawa książka i mega zazdroszczę współpracy :-D
    http://zaczarowana-me.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świat Książki to jedno z moich ulubionych wydawnictw :)

      Usuń
  22. Kurczę, ładna okładka :).
    Wydaje się obiecująca, aczkolwiek mam teraz tyle na głowie do czytania, że raczej nieprędko po nią sięgnę :(. Ale ten motyw niekończącego się życia mnie zaciekawił.Ile można by wtedy książek przeczytać :P!
    Hm, ciekawe tylko jak to wygląda, że np.5 letnie dziecko pamięta się jako starca?Jak w takim razie się zachowuje?
    Cóż, na razie pozycja leci na listę chciejczytadeł :).
    Zaczytanego dnia :)
    http://cityofdreamingbooks.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  23. Książka wydaje się być idealna dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Mam ogromną ochotę sięgnąć po tę książkę, naprawdę!
    Będę ją musiała chyba sobie zakupić.
    Świetna recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Fantastyczna recenzja! Sama pewnie nie zwróciłabym uwagi na tą książkę, ale dzięki tobie po prostu muszę ją przeczytać! :D

    About Katherine (to umiem dzięki tobie :3)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję moja droga :) Bardzo dziękuję :*

      Usuń
  26. Gdy zobaczyłam zapowiedź tej książki na stronie wydawnictwa, to tak średnio mi się spodobała, jednak po Twojej recenzji widzę, że to moje klimaty :) Jednak z zakupem wstrzymam się do jakiegoś większego zastrzyku gotówki ;)

    OdpowiedzUsuń
  27. Zainteresowałaś mnie tą książką.Motyw podróży w czasie uwielbiam,dlatego z przyjemnością ją przeczytam. PS:Świetna recenzja ,a te kolaże są piękne :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również bardzo lubię podróze w czasie :) Pobudzają wyobraźnię :)
      PS: Dziękuję :*

      Usuń
  28. O podróżach w czasie chyba jeszcze nie czytałam, więc tym bardziej pragnę sięgnąć po tę książkę. Ogromnego smaka mi narobiłaś! Jeśli dzieło słyszy od naprawdę zaczytanej osoby, że jest oryginale to musi być coś!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie czytałaś? To bardzo zachęcam. To świetny motyw na zapomnienie o rzeczywistości :)

      Usuń
  29. Fabuła mnie nie zaciekawiła, dopiero po przeczytaniu recenzji widzę, że zapowiada się intrygująca lektura. Wydanie też bardzo mi się spodobało :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo intrygująca... Zachęcam byś sama się o tym przekonała :)

      Usuń
  30. Okładka jest OBŁĘDNA! A i opowieść wydaje się warta poznania. Uwielbiam podróże w czasie a w takiej formie jeszcze chyba nie były nigdzie prezentowane ;-)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okładka jest świetna :) To prawda :)

      Usuń
  31. Lubię motyw podróży w czasie :) Tylko ta obyczajowość i wolne tempo mnie przeraża i prawdę mówiąc - odstrasza. I nie wiem, czy nawet ta przecudna okładka jest wstanie mnie przekonać do sięgnięcia po tę książkę. Może kiedyś? Z pewnością nie w najbliższym czasie ^^

    OdpowiedzUsuń
  32. Będę szczera - za cholerę nie byłam przekonana do tej książki, mimo że opis był niesamowity, okładka PRZECUDOWNA. Po prostu bałam się, bo moje zaufanie do książek, ostatnio trochę uległo zmianie. Ale okej, twoja recenzja jest pierwszą jaką czytam o tej powieści i prawdopodobnie ostatnią, bo nie mam zamiaru się jeszcze bardziej nakręcać na tą powieść. Chcę ją. Bardzo. BARDZO.
    Pozdrawiam,
    Sherry

    OdpowiedzUsuń
  33. Ciekawe czy polubiłabym Augustusa:) Fabuła dość ciekawa, mi się troszkę skojarzyło z Benjaminem Buttonem, choć on miał tylko jedno życie i przeżył je odwrotnie. Okładka jest taka... gwiezdna, ładna, mógłby być Harry Potter w takiej okładce:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To taki sarkastyczny bohater ;) I potrafi śmiać się ze swojej niedoli, czy głupoty systemu :) Ciekawa i charyzmatyczna postac :)

      Usuń
  34. Zaintrygowałaś mnie swoją recenzją, nie planowałam kupować tej książki, chociaż okładka przykuła moją uwagę, niebawem zapoluję na nią, mam nadzieję, że warto :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że CI się spodoba :)

      Usuń
  35. Przeczytałabym tę książkę tylko i wyłącznie dla wydania! Jest obłędne. Dziś widziałam ją w księgarni i wygląda o wiele lepiej, niż na zdjęciach. Jako okazuje się - środek również jest zaskakujący. To sprawia, iż naprawdę chcę przeczytać "Pierwszych piętnaście żywotów Harry'ego Augusta" lecz jeszcze bardziej chcę mieć tę perełkę u siebie na półce. Po co? Aby podziwiać te przepiękne wydanie :D

    http://mianigralibro.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O niebo lepiej? A tak się starałam! No wiesz! ;) Żartuję oczywiście :)
      Tak - wydanie tej książki zachwyca, wnętrze także :)

      Usuń
  36. Ta książka za mną chodzi :D

    OdpowiedzUsuń
  37. Faktycznie ta książka to powiew świeżości. Widzę w niej oryginalność i takie... piękno. Oj, musi być świetną książką. Poza tym ma wspaniałą okładkę!

    OdpowiedzUsuń
  38. Strasznie mnie zaciekawiłaś ;)
    Masz dar przekonywania , wiesz ? :D
    Piszesz świetne recenzje *.*
    http://www.ksiazkiponadniebo.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  39. Twoja recenzja sprawiła że mam na nią ochotę. Dziękuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że Ci się spodoba :)

      Usuń
  40. Wiedziałam, że muszę mieć tę książkę, a Twoja recenzja tylko utwierdziła mnie w tym przekonaniu:) Czytałam właśnie "Jej wszystkie życia" Kate Atkinson, która porusza podobny temat podróży w czasie. Lubię takie klimaty:)

    OdpowiedzUsuń
  41. Właśnie zamówiłam i już nie mogę się doczekać chwili, gdy zacznę czytać. :)

    OdpowiedzUsuń
  42. Właśnie zamówiłam i już nie mogę się doczekać chwili, gdy zacznę czytać. :)

    OdpowiedzUsuń
  43. W Auchan jest obecnie na wyprzedaży po 9.99 ☺

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje odwiedziny. Będzie mi bardzo miło, jeżeli swoją obecność potwierdzisz pozostawionym komentarzem ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...