środa, 24 czerwca 2015

100 tytułów BBC, czyli lista książek, które trzeba przeczytać




Całkiem niedawno na blogu pojawiła się recenzja "1001 książek, które musisz przeczytać". Od tamtego czasu zafascynowały mnie wszelkie listy, zestawienia i inne zbiory książek z cyklu "musisz przeczytać". Popadłam nawet w swoistą skrajność przeobrażając swoje czytelnicze upodobania - czego efekty będziecie mogli zaobserwować już niebawem ;) Tymczasem zapraszam na zestawienie 100 książek sugerowanych jako Must Read przez stację BBCLista ta jest z 2013 roku i wywołała ponoć sporo kontrowersji, co oczywiście nie dziwi ;). Już na pierwszy rzut oka można zauważyć, że znaczną część umieszczonych na niej pozycji stanowią książki brytyjskich autorów. Osobiście podchodzę do niej z przymrużeniem oka. Bardzo chciałabym przeczytać kilka (a może i więcej) z wymienionych, ale są też takie, które zupełnie mnie nie interesują i wątpię, żebym kiedykolwiek po nie sięgnęła. Tak czy inaczej postanowiłam sprawdzić, ile zacnych książek BBC jest już za mną i... wynik wypada słabiutko. Jedynie 10 pozycji. Pociesza mnie jednak fakt, że o wiele więcej znam z ekranizacji, fragmentów, czy po prostu ze słyszenia. Listę będę na bieżąco aktualizować, mam nadzieję, że za kilka miesięcy będzie już wyglądała o niebo lepiej :) A jak wyglądają Wasze wyniki? I co sądzicie o samej liście?

                                                                               

1. Duma i uprzedzenie – Jane Austen

2. Władca Pierścieni – John Ronald Reuel Tolkien
     * Drużyna Pierścienia
     * Dwie Wieże
     * Powrót Króla
3. Jane Eyre – Charlotte Brontë
4. Harry Potter – Joanne Kathleen Rowling
     * Kamień Filozoficzny
     * Komnata Tajemnic
     * Więzień Azkabanu
     * Czara Ognia
     * Zakon Feniksa
     * Książę Półkrwi
     * Insygnia Śmierci
5. Zabić drozda – Harper Lee
6. Biblia
7. Wichrowe Wzgórza – Emily Brontë
8. Rok 1984 – George Orwell
9. Mroczne materie – Philip Pullman
    * Zorza północna
    * Magiczny nóż
    * Bursztynowa luneta
10. Wielkie nadzieje – Charles Dickens
11. Małe kobietki – Louisa May Alcott
12. Tessa D’Urberville – Thomas Hardy
13. Paragraf 22 – Joseph Heller
14. Dzieła zebrane Szekspira
15. Rebeka – Daphne du Maurier
16. Hobbit – John Ronald Reuel Tolkien
17. Birdsong – Sebastian Faulks
18. Buszujący w zbożu – Jerome David Salinger
19. Żona podróżnika w czasie (Zaklęci w czasie) – Audrey Niffenegger
20. Miasteczko Middlemarch – George Eliot
21. Przeminęło z wiatrem – Margaret Mitchell
22. Wielki Gatsby – Francis Scott Fitzgerald
23. Samotnia (Pustkowie) – Charles Dickens
24. Wojna i pokój – Lew Tołstoj
25. Autostopem przez Galaktykę – Douglas Adams
26. Znowu w Brideshead – Evelyn Waugh
27. Zbrodnia i kara – Fiodor Dostojewski
28. Grona gniewu – John Steinbeck
29. Alicja w Krainie Czarów – Lewis Carroll
30. O czym szumią wierzby – Kenneth Grahame
31. Anna Karenina – Lew Tołstoj
32. David Copperfield – Charles Dickens
33. Opowieści z Narnii – Clive Staples Lewis
       * Lew, czarownica i stara szafa
       * Książę Kaspian
       * Podróż Wędrowca do Świtu
       * Srebrne krzesło
       * Koń i jego chłopiec
       * Siostrzeniec czarodzieja
       * Ostatnia bitwa
34. Emma- Jane Austen
35. Perswazje – Jane Austen
36. Lew, Czarownica i Stara Szafa – CS Lewis
37. Chłopiec z latawcem – Khaled Hosseini
38. Kapitan Corelli (Mandolina kapitana Corellego) – Louis De Bernieres
39. Wyznania Gejszy – Arthur Golden
40. Kubuś Puchatek – Alan Alexander Milne
41. Folwark zwierzęcy – George Orwell
42. Kod Da Vinci – Dan Brown
43. Sto lat samotności – Gabriel Garcia Marquez
44. Modlitwa za Owena – John Irving
45. Kobieta w bieli – Wilkie Collins
46. Ania z Zielonego Wzgórza – Lucy Maud Montgomery
47. Z dala od zgiełku – Thomas Hardy
48. Opowieść podręcznej – Margaret Atwood
49. Władca much – William Golding
50. Pokuta – Ian McEwan
51. Życie Pi – Yann Martel
52. Diuna – Frank Herbert
53. Cold Comfort Farm – Stella Gibbons
54. Rozważna i romantyczna – Jane Austen
55. Pretendent do ręki – Vikram Seth
56. Cień wiatru – Carlos Ruiz Zafon
57. Opowieść o dwóch miastach – Charles Dickens
58. Nowy wspaniały świat – Aldous Huxley
59. Dziwny przypadek psa nocną porą (Dziwny przypadek z psem nocną porą) – Mark Haddon
60. Miłość w czasach zarazy – Gabriel Garcia Marquez
61. Myszy i ludzie (O myszach i ludziach) – John Steinbeck
62. Lolita – Vladimir Nabokov
63. Tajemna historia – Donna Tartt
64. Nostalgia anioła – Alice Sebold
65. Hrabia Monte Christo – Alexandre Dumas
66. W drodze – Jack Kerouac
67. Juda nieznany – Thomas Hardy
68. Dziennik Bridget Jones – Helen Fielding
69. Dzieci północy – Salman Rushdie
70. Moby Dick – Herman Melville
71. Oliver Twist – Charles Dickens
72. Dracula – Bram Stoker
73. Tajemniczy ogród – Frances Hodgson Burnett
74. Zapiski z małej wyspy – Bill Bryson
75. Ulisses – James Joyce
76. Szklany kosz – Sylvia Plath
77. Jaskółki i Amazonki – Arthur Ransome
78. Germinal – Emile Zola
79. Targowisko próżności – William Makepeace Thackeray
80. Opętanie – AS Byatt
81. Opowieść wigilijna – Charles Dickens
82. Atlas chmur – David Mitchell
83. Kolor purpury – Alice Walker
84. Okruchy dnia – Kazuo Ishiguro
85. Pani Bovary – Gustave Flaubert
86. A Fine Balance – Rohinton Mistry
87. Pajęczyna Szarloty – EB White
88. Pięć osób, które spotykamy w niebie – Mitch Albom
89. Przygody Sherlocka Holmesa – Sir Arthur Conan Doyle
90. The Faraway Tree Collection – Enid Blyton
91. Jądro ciemności – Joseph Conrad
92. Mały Książę – Antoine De Saint-Exupery
93. Fabryka os – Iain Banks
94. Wodnikowe Wzgórze – Richard Adams
95. Sprzysiężenie głupców (Sprzysiężenie osłów) – John Kennedy Toole
96. Miasteczko jak Alece Springs – Nevil Shute
97. Trzej muszkieterowie – Alexandre Dumas
98. Hamlet – William Shakespeare
99. Charlie i fabryka czekolady – Roald Dahl
100. Nędznicy – Victor Hugo



Oficjalna strona BBC z listą 100 książek klik




81 komentarzy:

  1. Kilka z nich czytałam, ale było to tak dawno, że czas odświeżyć pamięć.. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kilkanaście przeczytałam i o wielu slyszałam, ale wątpie, że po nie sięgnę ;)
    love-ksiazki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Z kilkoma pozycjami się jak najbardziej zgadzam: Myślę, że każdy miłośnik literatury powinien chociaż spróbować zmierzyć się z klasyką, poza tym większość tych książek faktycznie zna się, chociażby ze słyszenia. I najważniejsze: jest moja ukochana książka: "Kod Leonarda da Vinci"- Browna :D

    PS:Zostałaś nominowana do Liebster Award;) Szczegóły i pytania u mnie: http://ksiazkoholiczka94.blogspot.com/2015/06/liebster-award.html

    Miłej zabawy;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam:1,2,6,7,11,27,34,35,39,40,56,68,92:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Co jakiś czas czytam książki z tej listy :) Jedną z moich ulubionych jest "Pokuta".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pokutę tylko oglądałam, ale nie mam z nią miłych wspomnień głownie przez Keirę Knightely. Nie potrafię przekonać się do tej aktorki ;)

      Usuń
  6. Może na wszystkie się nie skuszę, niektóre już za mną, a i sporo w planach

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam jedynie kilka z tej listy, ale zastanawia mnie to, dlaczego jest tak mało na liście książek innych autorów niż brytyjskich ? Rozumiem, że niektórzy to mistrzowie słowa i.t.p., ale to nie oznacza, że autorzy spoza Wysp są kiepscy . W Polsce mamy przecież świetnych pisarzy, potrzeba ich tylko bardziej wysławić na świecie . ;) http://recenzje-z-nibylandii.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeglądałam podobne listy przygotowane przez The Times'a i Le Monde - tam występuje podobny odchył w stronę rodzimej literatury. Chyba tego nie da się uniknąć :)

      Usuń
  8. Kto czyta Biblię od deski do deski? Zaskoczyła mnie ilość tomów o Harrym P.!
    Wiele tytułów widziałam jako filmy, więc po książki juz raczej nie sięgnę, bo nie mam takiego zwyczaju.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie się już Biblię udało przeczytać od deski do deski 2 razy :)

      Usuń
    2. To chyba nie chodzi o to żeby Biblię czytać jak zwykłą książkę za jednym podejściem, a raczej o to by ją znać, przynajmniej ja tak to interpretuję ;) Są jednak wspólnoty religijne, które wyuczają się wersetów na pamięć. Także zależy jak na to patrzeć :)

      Usuń
  9. Też 10 z tej listy przeczytałam, więcej za to widziałam na dużym ekranie. Niektóre mam w planach a innych za skarby świata nie tknę ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja znam 16, ale większość książek z tej listy mnie niestety nie interesuje i też wątpię, że je kiedykolwiek przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie listy są jednak problematyczne - nie trafią przecież w gust każdego czytelnika, a zmuszać się tylko po to, by powiedzieć "czytałam" to chyba nie ma sensu ;)

      Usuń
  11. Za mną 14 pozycji, choć niektóre czytałam jeszcze w szkole i niewiele pamiętam. Marzy mi się za to nowe piękne wydanie Hrabiego Monte Christo, uwielbiam tę książkę i zrobiła na mnie niemal takie wrażenie, jak Wichrowe wzgórza. Jestem ciekawa co tam planujesz w związku z listą, czyżbyś miała zamiat cyklicznie recenzować kolejne pozycje? ;)
    PS. A Zabić drozda musze poznać przed polską premierą kolejnej książki autorki, postawiłam sobie cel, że zrobię to do końca roku ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są takie książki, na które i ja czekam w nowym pięknym wydaniu - chociażby "Nędznicy" :) "Hrabia Monte Christo" oczywiście też, ale nie zauważyłam żeby został gdzieś wydany w dumnej szacie. Wiesz może coś o tym? Jeżeli tak to daj mi znać :)
      "Zabić drozda" też bardzo chciałabym przeczytać, ale tak w duchu myślę, że może Filia wyda go w ładniejszej okładce w związku z drugim tomem - wiesz może coś na ten temat? ;) Wydanie Rebisu niekoniecznie trafia w mój czuły punkt...

      Usuń
  12. Swego czasu przetłumaczyłam całą listę z oryginalnej strony BBC. W polskiej blogosferze krąży ta nieodpowiednia, z niektórymi zmienionymi tytułami. Szkoda, że na liście nie ma polskich tytułów.

    Bo kocham czytać!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również zauważyłam, że coś z tą listą jest nie tak ;) Ale chciałam ją przedstawić tylko tak poglądowo.

      Usuń
  13. Ja mam 23 (nie wiem, czy Harryego Pottera liczyć jako jedno, czy każdą osobno :d) :d cóż za wynik :D choć widzę, że na liście jest kilka książek, które planuję przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 23 to piękny wynik :) Będę próbowała Cię dogonić :P

      Usuń
  14. Czytałam: 1, 2, 3, 4, 6 (wciąż nie w całości), 7, 8, 12, 16, 18, 27, 29, 31, 33, 34, 36, 39, 40, 42, 46, 50, 54, 56, 64, 68, 72, 73, 81, 85, 87, 91, 92, 98, 99, czyli... całkiem sporo, bo 34 pozycje, a to już 1/3. Ale ,moim zdaniem, sporo z nich nie pasuje na listę "100". Jest znacznie więcej książek, nad którymi można wygłaszać "ochy" i "achy" i wcale nie są mnie wartościowe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak uważam... Ale zawsze stworzenie takiej listy niesie ze sobą spore kontrowersje ;)

      Usuń
  15. Za mną... szczęśliwa trzynastka. :P Ale przede mną raczej większość z tej listy, kilka nawet w ciągu najbliższych miesięcy, bo już czekają na półce. Moim zdaniem ta lista jest dosyć trafna, chociaż nie wiem, co robi taki "Harry Potter" czy "Dziennik Bridget Jones" obok "Nędzników" czy "Zbrodni i kary"... :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tu chyba chodzi bardziej o "fejm" i to co te książki sprawiły wśród czytelników ;) Dzięki nim przecież wiele osób przekonało się do literatury.

      Usuń
  16. Jakieś 30 % książek z tej listy czytałam,ale raczej z własnej potrzeby,a nie listy.Wątpię,bym ją kiedyś skończyła,bo jest kilka takich tytułów,które kompletnie mnie nie interesują ... ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Powiem tak: wiekszosc znam, niektore czytalam, niektore zamierzam (bo nie moge dostac w rece) i tak sie zastanwiam czy sobie nie zrobic tego wyzwania hehehe tak na dluzsza mete w rok dwa na spokojnie by sie zrobilo :) Wiele klasykow cos co lubie! Ciesze sei ze dodalas ta liste -kolejna rzecz ktora warto szukac na blogu DOBRA ROBOTA AMI!!!

    OdpowiedzUsuń
  18. Aż się zdziwiłam, że sporo książek z tej listy już znam:) To pewnie też dlatego, że większość to klasyka;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Z podanych przeczytałam 16, więc nie jest to oszałamiająca liczba ale też i nie słaba :) większość jednak tak jak piszesz znanych jest bardziej ze słyszenia bądź z filmu. Wg mnie nie wszystkie zasłużyły sobie na miano 100 Książek BBC. A wiele mogłabym dodać :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  21. 40/100 + jedna w czytaniu (Byatt).

    A sama lista dość dziwna, to, co spoza najściślejszej klasyki, sprawia wrażenie przypadkowo dobranego.

    OdpowiedzUsuń
  22. Naliczyłam kilkanaście! :D Zdecydowanie kocham "Jądro ciemności". To najlepsza książka, jaką w życiu czytałam :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Wszelkie listy uważam za słuszne i potrzebne, o ile zachęcają ludzi do czytania:) Tymczasem sobie naliczyłam tylko...8 przeczytanych książek... Wstyd. Trzeba to szybko nadrobić:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcają do czytania, poszerzają horyzonty, przypominają o tytułach, które z jakiegoś powodu wyleciały nam z głowy i dają szansę na zmianę upodobań :) Lubię, bardzo lubię takie listy :)

      Usuń
  24. Kiedyś sugerowałam się tą listą w wyborze książek, naliczyłam 30 przeczytanych plus jedna niedokończona ( Tessa D’Urberville, ale mam zamiar do niej wrócić ), lubię takie zestawienia, zawsze można wybrać coś dla siebie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poszukuję Tessy w pięknym wydaniu :)

      Usuń
  25. Kilka z nich czytałam, kilka chciałabym. Reszta zaś nie budzi we mnie żadnych emocji, więc pewnie dam sobie spokój ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  26. Za mną również dziesięć pozycji:) Cykl o Harrym liczę jako jedna pozycja;) Znam tę listę i tak samo jak Ty coś niecoś mam w planach, a część w ogóle mnie nie interesuje. Cień wiatru na pewno muszę poznać:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cień wiatru stoi na mojej półce już nie wiem ile.... aż wstyd, że wciąż stoi nieczytany ;)

      Usuń
  27. Znam tę listę, ale te książki które chciałam już są za mną a reszty raczej nie przeczytam :] A Ty ile masz za sobą?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko 10. Mierny wynik, ale mam postanowienie go polepszyć :)

      Usuń
  28. Tutaj warte podkreślenia jest to, że właśnie większość to książki brytyjskich autorów :(
    Więc to są książki raczej które warto przeczytać aa nie TRZEBA.
    Jak większość przeczytałam cykl "Harrego Potterta" ale i "Liliotę" "Duma i Uprzedzenie" "Przeminęło z wiatrem" " Pokuta"...
    "Opowieść wigilijna" "Ania z Zielonego Wzgórza" " Tajemniczy ogród " "Lew, Czarownica i Stara Szafa "(trochę z przymusu, gdyż to były lektury)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lista brytyjska, więc i odchył w tę stronę. Podejrzewam, że każdy kraj miałby nadreprezentację "swoich".

      Usuń
    2. Ta lista krąży pod hasłem "trzeba" więc i ja tak ją tutaj umieściłam ;) To tylko lista - nikt nie zmusza Cię przecież do czytania. Traktujmy ją z przymrużeniem oka ;_

      Usuń
  29. Tylko 15 przeczytanych (+ prawie cały cykl o Harrym), straszny wstyd, bo większość kojarzę i mam w moich planach czytelniczy! Chociaż nie mogę powiedzieć, bym wszystkie uznawała za klasyki, które trzeba przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  30. Jeszcze trochę i zaliczę połowę :) Na razie mój wynik, to 46 książek z tej listy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 46!
      Najlepszy wynik jak dotąd :) Monweg imponujesz mi :)

      Usuń
  31. Nie znam większości z tych książek. I chyba braknie mi życia, żeby je wszystkie poznać i przeczytać ;)

    OdpowiedzUsuń
  32. Ja przeczytałam z tej listy między 15 a 20 książek, kiedyś liczyłam, ale zapomniałam kompletnie. Zamierzam kiedyś przebrnąć przez te książki, chociaż nie uważam, żeby trzeba było je kiedykolwiek przeczytać, bo np Pani Bovary to jeszcze gorsza książka niż "Lalka" Prusa, której po prostu nienawidzę i którą czytałam ze dwa miesiące. Także różnie to bywa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja "Lalkę" bardzo lubię :) Pani Bovary nie czytałam

      Usuń
  33. Lista jest niewątpliwie ciekawa. Kilka, może nawet kilkanaście pozycji już przeczytałam, ale wiem, że wszystkich po prostu nie chciałabym z tej listy przeczytać, bo to nie moje gusta w większości. ;)
    Pozdrawiam!

    porozmawiajmy-o-ksiazkach.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  34. Wiele czytałam, ale tak szczerze, to kilka wyrzuciłabym i dała inne:)

    OdpowiedzUsuń
  35. Kilka z nich czytałam. Chociaż większość kojarzę, jakoś nie mam ochoty czytać.

    OdpowiedzUsuń
  36. Przeczytałam 1/10, kilka mam w planach, od kilku będę stronić.

    OdpowiedzUsuń
  37. Znak kilka, może kilkanaście i nie mam ciśnienia na poznanie wszystkich. Wielu w ogóle nie zamierzam czytać w swoim życiu, po co mam się zmuszać, zwłąszcza do wielu klasyków. Powinno się tą listę przerobić, bo jest zbyt subiektywna.

    OdpowiedzUsuń
  38. Ciekawe książki, a o wielu z nich nie słyszałam. Teraz to znowu kolejne do listy "do przeczytania" :D
    http://gabrysiekrecenzuje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  39. Policzyłam dokładnie i za mną zaledwie 15 pozycji, za mało. ;) Ta lista jest jednak trochę dziwna, szczególnie, że Levis jest dwa razy ze swoimi Opowieściami z Narnii. ;)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, też to zauważyłam. Dziwne... Mogli nie obejmować Opowieści jako serii, wtedy miało by to sens, a tak ;)

      Usuń
  40. Mnie udało się już trochę z tych książek przeczytać. Muszę jednak przyznać, że kiedy pierwszy raz zetknęłam się z tą listą, uznałam, że części z tych tytułów nie mam ochoty przeczytać, ale i tak, wiele z nich chciałabym poznać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do niej się chyba dojrzewa... Przynajmniej tak jest ze mną :)

      Usuń
  41. Kiedyś też publikowałam tę listę i sprawdzałam ile książek przeczytałam. Na razie jest ich 33, ale chyba nieprędko nadrobię kolejne pozycje :D

    OdpowiedzUsuń
  42. Tak po prawdzie, to z niektórymi bym się nie zgodziła pozycjami. Robienie na siłę z czegoś "musisz przeczytać" utrzymuje tylko książkę na pozycji "klasyka", która nią absolutnie nie jest! Do tego część książek się powtarza XD

    OdpowiedzUsuń
  43. Kiedyś mnie intrygowały takie listy, teraz wzbudzają śmiech, bo jak przekonać mojego macho do Jane Eyre – Charlotte Brontë.

    OdpowiedzUsuń
  44. Niektóre kojarzę, a niektóre przeczytałam z tych :)

    OdpowiedzUsuń
  45. Kilka książek z tej listy mam już za sobą, ale jeszcze dużo jest pozycji, które muszę nadrobić.

    OdpowiedzUsuń
  46. Teraz dopiero zobaczyłem jak wiele książek ze światowego TOPu nie czytałem...

    http://zapomnianypokoj.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie też pojawił się taki smutek.. Ale cóż - wszystko przed nami :)

      Usuń
  47. Moja liczba przeczytanych książek z tej listy nie jest imponująca...ale wszystko jest do nadribienia:) Natomiat bardzo się cieszę, ze znajduje się tu mój ukochany Cień wiatru:)

    OdpowiedzUsuń
  48. Myślę, że lista została całkiem dobrze skonstruowana. Szkoda tylko, że większość tytułów jest tam jednak pochodzenia brytyjskiego. Moje wyniki wypadają bardzo słabiutko, ale mam nadzieję, że uda mi się to zmienić :) Może nie od razu, ale z czasem napewno uda mi się poznać te tytuły. :)

    OdpowiedzUsuń
  49. Wow nawet podoba mi się ta lista, kilka książek mam za sobą, ale i kilka w planach :)

    OdpowiedzUsuń
  50. Za mną 15 pozycji, ale książek przeczytanych trochę więcej biorąc pod uwagę kilka tomów Harry'ego Pottera i Władcy Pierścieni :) W planach mam kilka pozycji jak "Sto lat samotności", "Jane Eyre" czy "Przeminęło z wiatrem", ale są wśród nich też takie po które raczej nigdy nie sięgnę :)

    Pod podobnym postem na moim blogu ktoś kiedyś zwrócił mi uwagę (chyba słuszną), że ta lista odbiega od tej dostępnej na stronie BBC, do której Ty również linkujesz :)

    OdpowiedzUsuń
  51. Z listy zaliczyłam 23 książki, myślę że nie jest źle :)

    OdpowiedzUsuń
  52. Kilka przeczytałam. Miałam w planie dobić do 25 do końca roku, ale poległam :P

    OdpowiedzUsuń
  53. Nie rozumiem niektórych tytułów dlaczego...? Parę tytułów mi też tu brakuje... Nie podoba mi się ta lista xD Booo

    OdpowiedzUsuń
  54. Szkoda, że niektóre nawet nie są w Polsce dostępne. :(

    OdpowiedzUsuń
  55. A ja lubię tę listę : ) Zaczęłam się nią inspirować już trochę temu i obecnie mam za sobą 56 książek z tej setki. I powiem jedno - naprawdę znalazłam w niej takie perełki, po które pewnie nigdy bym nie sięgnęła, gdyby nie ta lista, albo o których nawet bym nie usłyszała. Ponadto, znajomość sporej ilości klasyków, nawet jeśli nie jest konieczna, to często pomaga w zrozumieniu kontekstu w innych książkach, a i w filmach czy serialach. Można więc wyciągnąć z nich więcej. W liście 100 BBC znajdują się oczywiście też takie pozycje, które totalnie nie przypadają do gustu, dla mnie taką porażką było chociażby "Sto lat samotności". Ale tak to bywa z listami ; )

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje odwiedziny. Będzie mi bardzo miło, jeżeli swoją obecność potwierdzisz pozostawionym komentarzem ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...