niedziela, 14 czerwca 2015

"1001 książek, które musisz przeczytać" Peter Boxall


"Ludzie od niepamiętnych czasów opowiadali sobie ciekawe historie. Gdy tylko opanowali sztukę pisania, zaczęli utrwalać je w różnej formie. Gatunek powieści otworzył przed pisarzami niemal nieograniczone możliwości. Nieustannie rozwijająca się literatura wciąż na nowo stwarza świat, burzy go i buduje. Tom "1001 książek, które musisz przeczytać" proponuje nowe spojrzenie na klasyków oraz krytyczne omówienie tytułów, które ukazały się niedawno i stały się przedmiotem gorącej dyskusji. Warto zapoznać się z recenzjami dzieł mniej znanych w naszym kraju lub nawet nie mających jeszcze polskich wydań. Ta światowa klasyka niewątpliwie zawita i do naszych księgarń.


"1001 książek, które musisz przeczytać" to fascynujące, przejrzyste i bogato ilustrowane kompendium ponad tysiąca książek, które zapisały się już na stałe w historii literatury. Nie należy jednak traktować tej książki jako wyczerpującego źródła o zaprezentowanych utworach, ani nowego kanonu literackiego, a raczej - jako leksykon, dzięki któremu można skonfrontować swoje czytelnicze doświadczenia z propozycjami autora oraz oczywiście jako wielkie źródło obiecujących pozycji, które niewątpliwie zachęca do sięgnięcia po coś zupełnie nowego.

Ten obszerny zbiór o wadze około 2 kilogramów(!) to przede wszystkim świetny przewodnik po literaturze i jej historii. Mamy tu przegląd przez najważniejsze epoki: od powieści wydanych przed XIX wiekiem, przez wiek XIX i XX aż do wieku XXIPrzekręcając kolejne strony możemy więc dać się ponieść emocjom i obserwować jak powieść ewoluowała, a historia, kultura i ówczesne problemy społeczne znajdowały swoje odbicie w tematyce literackiej. 

Tom składa się z błyskotliwych artykułów omawiających treść dzieł, które od dawna rozpalały wyobraźnię czytelników. Opisu utworów dokonali znani krytycy, powieściopisarze, wykładowcy akademiccy i dziennikarze, którzy za wszelką cenę staralli się ożywić duch powieści oraz umiłować to, czym jest powieść i jaką rolę odgrywa. Z pewnością niemożliwym jest skondensować kilkuset stronicową powieść w zalewie 300 słowach (bo przeciętnie tyle słów zawiera każdy z artykułów) i nie to jest głównym celem tego tomu, a jest nim przede wszystkim próba wyjaśnienia, dlaczego każda z tych powieści przykuwa uwagę i co takiego zawiera, że trzeba ją przeczytać. Jeden z autorów artykułów powiedział nawet, że każdą notkę należy traktować jako "mikrozdarzenie" - mikroskopijną, ale kompetentną próbę odczytania i zinterpretowania powieści, zawierającą w sobie coś z jej bezkresności. Tak właśnie należy odbierać ten leksykon. Poza tym znajdziemy w nim również chronologiczną listę książek uhonorowanych ważnymi nagrodami, jak np Nagrodą Pulitzera, Bookera czy Orange Prize.

W prezentowanych 1001 książkach znalazły się nie tylko powszechnie znane perełki światowej literatury, jak np. dzieła Lwa Tołstoja, Fiodora Dostojewskiego, Vladimira Nabokova, sióstr Bronte, Jane Austen, Tolkiena czy Stephena Kinga, ale również takie, które z pewnością będą zaskoczeniem dla wielu czytelników, ponieważ są mało znane w naszym kraju, a często nawet nie doczekały się polskich wydań. Co jednak interesujące i niewątpliwie cieszy, na liście nie zabrakło dzieł Polaków lub autorów polskiego pochodzenia Peter Boxall poleca przede wszystkim: Sienkiewicza, Prusa, Borowskiego, Conrada, Gombrowicza oraz Lema. Wybór Boxalla jest oczywiście bardzo selektywny. Można się z nim zgadzać lub nie zgadzać, można uważać, że pominął wiele istotnych dzieł, ale na pewno nie można zarzucić mu niekompetencji. Ta książka to widoczny efekt wieloletniej pracy, wzbogacony o działające na wyobraźnię ilustracje i ryciny przedstawiające wygląd pierwszych wydań, oryginalne okładki, wizerunki autorów czy kadry z filmowych adaptacji.

"1001 książek, które musisz przeczytać" to wyczerpujące kompendium wiedzy i rzecz dla prawdziwych miłośników poważnej literatury. Jest to też solidna lekcja z historii powieści, która powinna znaleźć się na półce każdego szanującego się bibliofila. Idealna okazja do pogłębienia własnej wiedzy na temat literatury oraz do poszerzenia horyzontów, a w przypadku poszukiwania ciekawych lektur, czy cytatów jest niemal niezastąpiona. Wydanie, piękny kredowy papier, układ tekstu i szata graficzna prezentują najwyższy poziom dbałości o czytelnika. To książka-album, do której na pewno będę wracać: dla konfrontacji własnych wyborów, dla zdjęć autorów i faktów z ich życia, dla grafik okładek czy kadrów z filmów, a najczęściej - dla czystej przyjemności. To także idealny prezent dla kogoś, kto kocha czytać i prawdziwa duma każdej domowej biblioteczki. Polecam, bo warto!


"Jak czytać ten fascynujący przewodnik? Można to robić po kolei, chronologicznie, bądź odnajdując w indeksie nazwiska autorów albo tytuły utworów.





________________________________________________________________________________
Peter Boxall, 1001 książek, które musisz przeczytać, stron 960, Wydawnictwo Elipsa, 2014

Za możliwość przeczytania książki serdecznie dziękuję Księgarni internetowej Bonito.pl

49 komentarzy:

  1. Przez Ciebie mam na nią chciejkę :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Zgadzam się,idealna książka dla każdego maniaka książkowego ..i w sumie nie tylko.Jest także idealna na prezent,pięknie się prezentuje ;-)
    Miłego dnia ;*

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo, bardzo bym chciała ją mieć u siebie na półce :) W tej chwili jestem na takim etapie, że przeczytałam już prawie wszystko ulubionych autorów i szukam czegoś nowego, ciekawego. Z tego co pamiętam to jest jednak droga. Może kiedyś uproszę ją na urodziny :)

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękna, wyjątkowa, czarująca. Zakochałam się w niej. Muszę ją mieć! ;-)
    2 kilo czystej przyjemności... Ehhh...

    OdpowiedzUsuń
  5. Ale tomisko :D Dobrze, że Polaków nie zabrakło na tej liście :))

    OdpowiedzUsuń
  6. Po raz pierwszy o niej słyszę i przez ciebie muszę ją mieć!
    Opisujesz książki tak jakby to było coś czego nie da się opisać. Przynajmniej takie odnoszę wrażenie/

    http://blog--ksiazkoholiczki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Rzeczywiście wielkie tomisko, aż dwa kilo? Ojej!
    Ja nie sięgnę na pewno po niego, jednak mogę powiedzieć, że naprawdę śliczne są ilustracje.

    OdpowiedzUsuń
  8. Wydanie zachwyca. Sama bym je z chęcią przygarnęła i sprawdziła ile z tych książek mam już na liście.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo ciekawa pozycja, z chęcią bym do niej zajrzała :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Na jeden raz bym raczej nie przeczytała, ale chciałabym kiedyś mieć coś takiego w mojej biblioteczce :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Moje marzenie przeczytać tyle

    OdpowiedzUsuń
  12. Wygląda zjawiskowo! Bardzo chciałabym mieć tą książkę w swojej biblioteczce :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Takiego tomiska raczej w torebce bym nie dźwigała xP ale na półce z chęcią bym go zobaczyła ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Jako książkoholiczka mam na nią ochotę, ale wątpię, żeby przeczytała...

    http://skazani-na-ksiazki.blogspot.com/2015/06/zbyt-krotkie-szczescie-pawe-pollak.html

    OdpowiedzUsuń
  15. O rany, jestem zwolenniczką wypożyczania książek w bibliotece, ale ta pozycja zasługuje na głębszą analizę i miejsce na mojej półce :)

    OdpowiedzUsuń
  16. O matko, ale księga :D Chętnie przeczytałabym coś takiego, są książki, które po prostu trzeba znać. :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Słyszałam o tej ksiąźce :) chętnie bym ją dorwała, nie da się ukryć, że dziś na rynku sporo "chłamu" i trudno wybrać najlepsze pozycje...

    OdpowiedzUsuń
  18. W Empiku wzięłam książkę do ręki i była naprawdę ciężka, wnętrze przedstawiało się intrygująco. Trocha jak taki zbiór dzieł sztuki(a przecież dla mola książkowego książki właśnie tym są) . Na pewno kiedyś przyjrzę się jej bliżej. ;)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  19. Coś pięknego ;) Choć początkowo myślałam, że pokażesz nam listę 1001 książek, które chcesz przeczytać ;)
    Jestem ciekawa, czy znalazłabym tam inspirację dla siebie, zazwyczaj bowiem podobne publikacje (i rankingi) przedstawiają książki, których nie miałam zamiaru czytać NIGDY ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Super pomysł, lecę do księgarni ! ^-^ http://recenzje-z-nibylandii.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  21. Ojej, teraz po Twojej recenzji bardzo chcę ją mieć! Kocham robić sobie listy książek do przeczytania, więc znając siebie, będę w spisie treści zaznaczać książki, które już przeczytałam i odhaczać na bieżąco kolejne przeczytane :D

    OdpowiedzUsuń
  22. Od razu z ciekawości zobaczyłam cenę. I o mój Boże. Tyle kasy niestety nie mam. Ale może kiedyś.... Bardzo chciałabym mieć.

    OdpowiedzUsuń
  23. Widziałam w malutkich fragmencikach, i to co poznałam już mnie przekonało do tej pozycji. Chętnie zobaczyłabym na półce...

    OdpowiedzUsuń
  24. Kiedy pierwszy raz zobaczyłam ją na półce od razu musiałam pomacać bo myślałam, że te książki z okładki są po prostu otoczone wstążką z napisem "1001..." :D

    OdpowiedzUsuń
  25. Zachęciłaś mnie już wpisem na Fb. Nie wiedziałam o jej istnieniu a wydaje mi się że warto ją mieć w domowej biblioteczce ;)

    OdpowiedzUsuń
  26. Ej, nienawidzę Cię, nie dość, że będę musiał kupić tę książkę to jeszcze pewnie co najmniej połowę tego, co w sobie zawiera! :(

    OdpowiedzUsuń
  27. Fajnie, że autor nie zapomniał o twórczości Polaków. Chętnie bym przeczytała, ale raczej za kilka lat ;)

    Galeria Książek

    OdpowiedzUsuń
  28. Zastanawiam się właśnie czy by się w nią nie zaopatrzyć, a to przez Ciebie :P

    http://gabrysiekrecenzuje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  29. Myślę, że mogłaby być to świetna książka na przykład na prezent ;)

    OdpowiedzUsuń
  30. o matko, ale tomiszcze;) Chętnie bym sobie pogrzebała w nim;)

    OdpowiedzUsuń
  31. Pierwszy raz widzę to kompendium na oczy. Ciekawy pomysł na okładkę :)

    OdpowiedzUsuń
  32. To już wiem co sobie przy najbliższej okazji zażyczyć w prezencie ;) Takie tomisko zapewne pięknie prezentuje się również na półce :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Oglądałam tę książkę dosyć szczegółowo i stwierdziłam, że nie jest dla mnie. Wiele książek, które tam są wypisane na pewno nie wpadną w moje ręce. Poza tym jest strasznie droga :]

    OdpowiedzUsuń
  34. Piękne wydanie, aczkolwiek boję się, że gdybym dostała w swoje łapki tą pozycję i zainteresowałyby mnie wszystkie tytuły, załamałabym się ze świadomością, że nie mogę sobie ich wszystkich kupić. :D
    Pozdrawiam,
    Sherry

    OdpowiedzUsuń
  35. O rany, jakie piękne wydanie! Jakie obszerne i klarowne! :) Ale i ciężkie... Gratuluję tak zacnego nabytku w swojej kolekcji ;)

    OdpowiedzUsuń
  36. Bardzo ładnie wydane, świetnie się prezentuje, aczkolwiek zawsze z dystansem podchodzę do takich zbiorów, które hucznie zapowiadają, że coś trzeba "zrobić", "przeczytać", "poznać". Wiele z tych 1001 książek na pewno nigdy nie przeczytam i nic nie stracę albo przez myśl mi nie przejdzie, żeby po nie sięgnąć. Ale jestem ciekaw konkretnych pozycji, jakie zostały tutaj wybrane. Możesz zrobić skan spisu treści i wrzucić tutaj albo podesłać na maila?

    OdpowiedzUsuń
  37. Wow! To musi być niesamowita literacka podróż!

    OdpowiedzUsuń
  38. O proszę, szkoda że takie publikacje nie są bardziej promowane. Bardzo chętnie sama się za nią porozglądam :)
    Thievingbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  39. Po tytule myślałam, że będzie to jeden z tych tagów gdzie wymieniasz 1001 książek, które polecasz swoim czytelnikom :) Pozycja wydaje się ciekawa, moim zdaniem warto mieć taką cegiełkę u siebie na półce.
    Buziaki
    www.filigranoowa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  40. Grube tomisko, ale też pięknie ilustrowane.

    OdpowiedzUsuń
  41. Dla mola książkowego pozycja obowiązkowa :)
    Moje-ukochane-czytadelka

    OdpowiedzUsuń
  42. Piękne wydanie! Jeszcze rok w blogosferze i też będę mogła podać 1000 pozycji, które trzeba przeczytać ;)

    OdpowiedzUsuń
  43. Uwielbiam takie kąski! Zwłaszcza, że wydanie prezentuje się przepięknie *.* Pewnie ta pozycja tylko wytknie mi nieznajomość klasyków... ale może i zmotywuje, żebym przeczytała to, co przeczytać trzeba ;)

    kieleckoowszystkim.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  44. Zdecydowanie chcę ją na swojej półce! Uwielbiam takie pozycje! Marzy mi się jeszcze z filmami... :)

    OdpowiedzUsuń
  45. Jeju, to coś dla mnie! Zresztą to idealny pomysł na prezent :D

    OdpowiedzUsuń
  46. Chętnie bym widziała tę publikację w swojej biblioteczce :)

    OdpowiedzUsuń
  47. Nie wiem jak i kiedy zdobędę, ale muszę mieć.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje odwiedziny. Będzie mi bardzo miło, jeżeli swoją obecność potwierdzisz pozostawionym komentarzem ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...