poniedziałek, 29 czerwca 2015

"Eleonora & Park" Rainbow Rowell


" - Nic, co było przed tobą, się nie liczy - zapewnił ją. - I nie potrafię sobie w ogóle wyobrazić czegokolwiek po tobie.

"Eleanora & Park" dogłębnie poruszyli zagraniczną blogosferę i cały youtube. Teraz już wiem dlaczego. To naprawdę przeurocza, przesłodka i bardzo romantyczna opowieść o pierwszej miłości osadzona w latach 80-tych XX w. Rainbow Rowell nie stroni od dziwności, inności i klasycznych licealnych problemów dotyczących przynależności - jednak tym co spaja i co jest najważniejsze w całej tej historii - jest miłość. Ta pierwsza, najpiękniejsza i najdelikatniejsza. Miłość pełna dramatów, małych-wielkich tragedii, niełatwych nadziei i lęku, ale również pierwszych wzajemnych fascynacji oraz pięknych chwil, które stanowią idealne tło. Akcja toczy się powoli, nie ma tu fajerwerków, nie przewracamy strony drżąc ze zniecierpliwienia, a Rowell nie przesadza z dramatyzmem czy nadmierną słodkością. Owszem - w przeciwieństwie do Parka - Eleonora ma kiepską sytuację w rodzinie, ale to właśnie te kontrasty pokazują różnice pomiędzy codziennością tej dwójki. Ich problemy i sposób w jaki je interpretują. 

"Eleonora & Park" to powieść pełna przełamanych stereotypów. Ona nie jest piękna, a on zawadiacki. Eleonora nie jest też najsympatyczniejszą bohaterką. Często złości się bez powodu, jest apodyktyczna i nader samokrytyczna - jednak biorąc pod uwagę problemy, z którymi musi sobie radzić - wszystko wydaje się zrozumiałe. Z kolei Park to zupełne przeciwieństwo "macho" - jest cichy i delikatny, ale również tak wielkoduszny i romantyczny, że skradł moje serce. Osią główną tej historii jest poszukiwanie przez Eleonorę i Parka miejsca dla swojej miłości wśród codziennych kłopotów, konfliktów rodzinnych i niezrozumienia rówieśników. 

Ta powieść zawiera w sobie historię bardzo realistyczną, która wywarła na mnie wrażenie, jakiego już dawno nie doświadczyłam. Jednak przede wszystkim jest to powieść smutna - może nie została przesycona dramatem, jednak czuć w niej gorycz. Wzbudza emocje i pozwala utożsamić się z głównymi bohaterami, a poprzez wspomnienia o własnej pierwszej miłości - przenosi w przeszłość. Zakończenie kruszy serce... Z całego serca polecam! 

Uczucie, gdy po raz pierwszy chwycił jej dłoń, było tak cudowne, że przeważyło wszystkie złe rzeczy. Było mocniejsze niż jakikolwiek ból, którego doświadczyła.


________________________________________________________________________________
Rainbow Rowell, Eleonora & Park, stron 352, Wydawnictwo Moondrive, 2015
Przekład: Magdalena Zielińska


Książkę przeczytałam w ramach akcji BOOK TOUR

Zasady akcji Book Tour:
1. Każdy bloger, do którego dotrze książka, wpisuje swoje imię/nick i adres bloga na stronie tytułowej.
2. W ciągu tygodnia od otrzymania książki należy ją zrecenzować i opublikować recenzję na blogu. Mile widziane wstawienie opinii na portal LubimyCzytac.pl oraz stronę księgarni Empik.com.
3. W recenzji należy zawrzeć informację, że jest ona częścią akcji Book Tour i wstawić zdjęcie egzemplarza :)
4. I w końcu trzeba szybko przesłać książkę kolejnej osobie, przy której jesteście pewni, że pośle ją potem dalej :) (Najlepiej listem poleconym, by nigdzie nie zaginęła, a lepiej dodatkowo priorytetem, by była szybciej na miejscu.) Nie musicie ogłaszać, do kogo wysyłacie. Przede wszystkim uzgodnijcie wcześniej z tą osobą, czy na pewno chce książkę.
5. Egzemplarz z adresami musi wrócić do Natalii Pych do 30 czerwca 2015.

47 komentarzy:

  1. Szczerze mnie zdziwiłaś swoją recenzją,bo spodziewałam się banalnej lub co najwyżej przeciętnej historyjki.Lubię być tak zaskakiwana.W takim razie przeczytam :))

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetna akcja :) bardzo pomysłowa :)

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja mimo całej otoczki reklamowej słyszałam o niej więcej złego niż dobrego, a u Ciebie taka niespodzianka. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja po przeczytaniu tej książki czułam duży niedosyt. Książka mimo to mi się podobała, choć Eleonora była strasznie irytującą mnie postacią.
    http://gabrysiekrecenzuje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Słyszałam już o niej naprawdę wiele dobrego i Twoja recenzja tylko utwierdziła mnie w przekonaniu że naprawdę warto ją przeczytać :-) pozatym każdy chyba czasem potrzebuje takiej spokojnej i refleksyjnej lektury by oderwać się od tych bardziej wymagających ;-)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam wczoraj i bardzo mi się podobała. Spodziewałam się kolejnego mdłego i nudnego romansu, a zostałam bardzo miło zaskoczona.
    Fajna akcja z tym wysyłaniem sobie książki :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Literatura młodzieżowa trochę mnie zniechęca, ale skoro to taki hit :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Łał, nie sądziłam, że aż tak ci się spodoba ;) Mi bardzo przypadła do gustu i cieszę się, że tobie również :)

    Galeria Książek

    OdpowiedzUsuń
  9. Slyszałam o niej wiele złego, więc raczej po nią nie sięgnę :)
    love-ksiazki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Książka jest na mojej półce, jest nawet w czerwcowym stoisku lektur do przeczytania... skoro i na Tobie zrobiła wrażenie, będzie chyba kolejną książką, po którą sięgnę :)) może to dziwne, ale ja jednak wolę te smutne historie, z odrobiną dramatu, od tych cukierkowych.... ;) Bardzo podoba mi się Twoja recenzją :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie mogę się nie zgodzić, co do twoich słów ^^ Zinterpretowałam tę książkę bardzo podobnie. Niby taka zwykła, ale równocześnie tak cudowna ... :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Czeka na półce - nie mogę doczekać się lektury! :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Skoro z całego serca polecasz, to muszę przeczytać. Intryguje mnie miłość w klimatach vintage lat 80:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Skoro książka jest emocjonująca, a do tego zakończenie kruszy serce, to na pewno przeczytam. Nie potrzebuję większej zachęty ;).

    OdpowiedzUsuń
  15. Kiedyś będę chciała przeczytać tę książkę :)
    Podobają mi się takie akcje :))

    OdpowiedzUsuń
  16. Fajny ten Book Tour!
    A co do książki, to mnie w sumie nie zachwyciła aż tak bardzo, jak tego po niej oczekiwałam... Ale zakończenie fakt, troszkę mnie podłamało. ;)
    Biblioteczka Blanki :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Z chęcią wzięłabym udział w tym Book Tour,a le już koniec.
    Świetna recenzja. Wiedziałam, że ta książka jest dobra,a le nie spodziewałam się, że aż tak.

    OdpowiedzUsuń
  18. Czytałam kilka recenzji, chcę ją przeczytać ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Muszę ją mieć... na pewno kiedyś dopadnę :P

    OdpowiedzUsuń
  20. Świetna ta akcja :D
    Na książkę mam od dłuższego czasu chrapkę ^^

    OdpowiedzUsuń
  21. Jeśli będę miała ochotę na słodko-gorzka opowieść o młodzieńczej miłości na pewno przeczytam "Eleonorę & Parka". Na razie jednak wypatruje "Fangirl" Rowell, która ma ukazać się u nas bodajże pod koniec lipca. Jakoś bardziej mnie ona intryguje. ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Mnie również bardzo się podobało, że autorka złamała tak wiele stereotypów. Cieszę się, że dołączyłaś do fanów książki :)

    OdpowiedzUsuń
  23. a mnie książka jakoś nie porwała, zaczęłam czytać ale nie skończyłam :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Mam w planach tę książkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. Czytałam tę książkę ze smutkiem i łzami w oczach. Bardzo mnie wzruszyła historia Eleonory. Niedługi recenzja na moim blogu. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  26. Mam ją od dawna na półce, ale ciągle nie mogę się zabrać do jej lektury. Boję się trochę, że mnie rozczaruje ;)

    OdpowiedzUsuń
  27. Skończyłam czytać tę książkę kilka dni temu i bardzo mi się podobała. Zakończenie mnie wzruszyło, ale również pozostawiło lekki niedosyt ;)
    http://alejaczytelnika.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  28. Wszyscy się tą książką zachwycają, więc mam nadzieję, że w wakacje się za nią zabiorę i mnie też oczaruje:)

    OdpowiedzUsuń
  29. Super pomysł z tym Book Tourem ;)

    OdpowiedzUsuń
  30. Ksiązka ma w sobie to coś, ale ja niestety trochę się na niej zawiodłam :( Mnie zakończenie zupełnie się nie spodobało, brakło mi klimatu i myślałam, że bardziej się wkręcę, a tu rozczarowanie.

    OdpowiedzUsuń
  31. Ja niestety jestem przeciwniczką tej książki. Nie podobała mi się, choć przeczytałam ją bardzo szybko. Ale nie wszystko podobać się wszystkim musi.

    OdpowiedzUsuń
  32. mam gdzieś ale mnie jakoś nie kusi

    OdpowiedzUsuń
  33. Książkę przeczytałam jakiś czas temu. Urzekła mnie ta historia, która w niektórych momentach była bardzo prawdziwa i smutna, a po zakończeniu czułam niedosyt ;)

    zaczytanekoty.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  34. O nie ja tam nie wiem, czytałam i pozytywne i negatywne recenzje. Słyszałam również że od początku wiadomo co się stanie. Może jeśli się spotkam z tą książką to przeczytam z ciekawości.
    http://kochamczytack.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  35. Lubię od czasu do czasu takie "przesłodkie" historie, a tej jednak jeszcze nie czytałam... i żałuję!

    OdpowiedzUsuń
  36. Ciekawa recenzja. Książka mnie zaciekawiła, może kiedyś uda mi się ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  37. Mnie "Eleonora i Park" urzekła tak samo jak Ciebie i też polecam ją każdemu, bo naprawdę warto. :)

    porozmawiajmy-o-ksiazkach.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  38. Czytałam tą książkę w oryginale i niestety ale mnie nie urzekła :c

    OdpowiedzUsuń
  39. Poluję, poluję i upolować nie mogę:(

    OdpowiedzUsuń
  40. Nie mam pojęcia, co powinnam myśleć o tej książce. Niby wszyscy ją polecają, no ale ja nie wiem...

    Bo kocham czytać!

    OdpowiedzUsuń
  41. Myślę, że warto dać szansę tej książce.

    OdpowiedzUsuń
  42. O! Ta akcja mi się podoba! :D Muszę sobie o niej poczytać... ^_^
    Co do książki - intrygują mnie lata 80. Ale oprócz tego - nie wiem, czy mi się spodoba... Choć powieści o miłości lubię, to jakoś tak nie wiem... Nie czuję, żeby trafiła w moje gusta. ;)

    OdpowiedzUsuń
  43. Zdecydowanie największym atutem tej książki są nietuzinkowi bohaterowie. Jednak całokształt, mimo, że mi się spodobał, to nie powalił na łopatki.
    recenzje-starlight.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  44. O, a ja ją czytałam w lipcu na stażu :3 Czyli niedługo po Tobie :) Piękna historia :) Muzyka łączy ludzi :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje odwiedziny. Będzie mi bardzo miło, jeżeli swoją obecność potwierdzisz pozostawionym komentarzem ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...