piątek, 5 czerwca 2015

"Inna bajka" Kasia Bulicz-Kasprzak


Ciąża. Stan odmienny. Błogosławiony? Nie dla Karoliny! Studentka ostatniego roku chemii ma plany na przyszłość i nie uwzględniają one bycia mamą. Na pewno jeszcze nie teraz. Gdyby mogła cofnąć czas, drugi raz nie byłaby taka głupia. Jak powiedzieć o ciąży rodzicom, babci, przyjaciołom, i przede wszystkim - ojcu dziecka? A może lepiej nic nie mówić? Przez dziewięć niezwykłych miesięcy może wydarzyć się wiele. Ktoś może dorosnąć, ktoś coś zrozumieć, a ktoś odnaleźć miłość życia.


" - Przepraszam, czy to ty jesteś znajomą Tomka Bartosika? - zapytał.
Skinęłam głową. 
- Karolina Jabłońska - przedstawiłam się. Uścisnął mi rękę i powiedział, że nazywa się Rafał Witkowski. To z nim jest umówiona Anka? Krew mnie zalała. Zdradliwa jędza! Umówiła się z nim za moimi plecami, jeszcze Tomka wciągnęła w sieć intryg, tarantula jedna! Postanowiłam, że nie będę tego chłopaka lubić. W końcu moje negatywne emocje muszą mieć jakieś ujście, no nie?
- Długo na mnie czekasz? - zapytał grzecznie.
- Czekam na ciebie całe życie - odpowiedziałam spontanicznie.
Roześmiał się, a ja trochę za późno przypomniałam sobie, że mam go nie lubić. [s. 19]


Macie czasami tak, że przekręcając ostatnią stronę, chcielibyście przeczytać tę samą książkę jeszcze raz? Że żałujecie, że się skończyła, a zarazem uważacie, że jej zakończenie nie mogło być lepsze? Tak właśnie się czuję po zamknięciu okładki "Innej bajki". Moje emocje są tak żywe, że aż brakuje słów...

"Inna bajka" to naprawdę piękna i wzruszająca opowieść o nadziei, prawdziwej miłości i uczeniu się siebie. Główną narratorką jest tutaj Karolina, to z jej punktu widzenia widzimy wszystkie wydarzenia. To jej rozterki przeżywamy i razem z nią przechodzimy przez ten cały bolesno-radosny proces przez który przejść musi. Karolina marzyła o karierze naukowej, doktoracie na uczelni i imponującym życiu. Miała wielkie plany na przyszłość, w których absolutnie nie brała pod uwagę zakładania rodziny, przynajmniej nie przez najbliższe dziesięć lat. Los bywa jednak przekorny, a życie szybko weryfikuje plany. Czy Karolina poradzi sobie z zaakceptowaniem tej "niespodzianki" od losu? Czy rosnące w jej brzuchu dziecko zmieni jej sposób myślenia i dotychczasowy system wartości? I przede wszystkim - czy dzięki zaistniałej sytuacji zrozumie kto tak naprawdę jest jej najbliższy? Życie nie zawsze jest usłane różami, bywa też pełne zakrętów, lecz najważniejszym jest nauka wyciągania wniosków. 

Polubiłam Karolinę. To świetnie skonstruowana postać z wadami i zaletami, ale też z bijącym z wnętrza ciepłem. Nie raz cieszyłam się sama do siebie czytając jej dygresje (albo dziwaczne monologi). Chłonęłam jej świat i razem z nią przeżywałam chaos, który powstawał. Lecz poza Karoliną mamy tutaj cały kalejdoskop barwnych postaci - zaczynając od charyzmatycznej grupy przyjaciół ze studiów, przez zatroskanych rodziców z trudem wiążących koniec z końcem, aż po szaloną babcię potrafiącą wymodlić wszystko. 

Powieść Kasi Bulicz-Kasprzak ma nietuzinkowy klimat. Klimat, który zauroczył mnie już od pierwszej strony, przez co na pewno będę chciała poznać inne książki autorki. Cała historia Karoliny mimo, że niezwykle poważna, utrzymana została w humorystycznym tonie, dzięki czemu wielokrotnie na mojej twarzy pojawiał się uśmiech, a nawet gromki śmiech. Niezwykle urokliwie na tle całej powieści wypadają lekkie dialogi postaci wkomponowane w fabułę, szczególnie duetu tata-babcia. To właśnie kreacje bohaterów wpłynęły na mój pozytywny odbiór tej powieści. Plejada barwnych osobowości występująca w niniejszej historii, powoduje pojawienie się wielu zaskakujących wątków pobocznych, które zasługują na zainteresowanie, ale które również - potrafią otulić serce. Autorka w "Innej bajce" skłania także do refleksji nad życiowymi wyborami, poszukiwaniem celu, samotnością oraz błędami przeszłości. 

Kasia Bulicz-Kasprzak posługuje się prostym, zwyczajnym językiem, czasem na wskroś współczesnym z dużym dystansem i ironią, dzięki czemu historię Karoliny czyta się szybko, jednym tchem, niemal wstrzymując oddech. "Inna bajka" to przede wszystkim ciepła i mądra książka, która swoją wymową i tą poruszającą historią, stawia istotne pytania dotyczące problemów, którymi może powitać nas nowy dzień. Dzień z wydawałoby się "zaplanowanego" dokładnie życia... Wzruszająca, piękna opowieść o zakrętach losu, poszukiwaniu szczęścia i miłości z błyskotliwym poczuciem humoru w tle. Warto po nią sięgnąć gdy ma się ochotę na coś lżejszego i podnoszącego na duchu. Zdecydowanie sprawdzi się w czasie letnich upałów. Polecam!

___________________________________________________________________________________
Kasia Bulicz-Kasprzak, Inna bajka, stron 272, Wydawnictwo Świat Książki, 2015

Za możliwość przeczytania tej pięknej książki przed premierą serdecznie dziękuję

29 komentarzy:

  1. Książka w sam raz na lato, chętnie przeczytam któregoś wieczoru :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Gdy zobaczyłam ją w zapowiedziach nabrałam na nią ochoty, teraz widzę, że koniecznie muszę tę książkę przeczytać ;) Muszę też przyznać, że okładka bardzo mi się podoba i zachęca do czytania :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wszystko przemawia za tym, że muszę ją przeczytać. Piękna okładka, interesująca treść, główna bohaterka Karolina, którą da się lubić i Twoja zachęcająca recenzja:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Po Twojej recenzji z chęcią złapię za tę pozycję :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Zazwyczaj nie czytam takich książek, ale po ten tytuł chętnie sięgnę. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo chciałam ją przeczytać jeszcze przed chwileczką, zanim się tu pojawiłam. Teraz chcę ją przeczytać jeszcze bardziej!

    OdpowiedzUsuń
  7. Zapowiada się niesamowicie - to chyba ten klimat najbardziej mnie przekonał (i duet tata-babcia :D). Z wielką chęcią przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie mnie też najbardziej to przekonało :)

      Usuń
  8. Ja przeczytałam jedną książkę tej Autorki i bardzo się zawiodłam, wydawała mi się strasznie nudna. Na pewno po tę nie sięgnę

    OdpowiedzUsuń
  9. Tą książkę przeczytam z pewnością, bo historia wydaje się być pouczająca i piękna :)

    http://gabrysiekrecenzuje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  10. Prawdopodobnie przeczytam.W letnie dni mam ochotę na takie książki ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Książka wydaję się być ciekawa, a okładka przepiękna!
    Będę musiała po nią sięgnąć, skoro tak jak ją polecasz :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Chętnie przeczytam, tak pięknie napisałaś o tej książce, że chciałoby się natychmiast po nią sięgnąć... :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Tak cudowna recenzja tylko zachęca do sięgnięcia po tę pozycję ! :)

    http://ruderude-czyta.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  14. Piękna okładka, a wnętrze chyba jeszcze piękniejsze. Zapisuję sobie :)
    Moje-ukochane-czytadelka

    OdpowiedzUsuń
  15. Jeszcze nic nie czytałam tej autorki, ta książka przyciągnęła moją uwagę wśród czerwcowych zapowiedzi (-:

    OdpowiedzUsuń
  16. To ja w takim razie rozglądnę się za książką :) Jestem bardzo ciekawa duetu i dialogów bohaterów. A okładka piękna.

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo ładna, wiosenno-letnia książka, przez co ma się ochotę po nią sięgnąć właśnie teraz. Najlepiej na leżaczku, na słoneczku i z szklanką zimnego napoju ;) Historia nie wyróżnia się niczym specjalnym, tematyka dość banalna, motywy również. Bardzo wiele książek na ten temat wydano. Jednak coś jest w autorce, sposobie pisania, kreowania postaci, że kusi. Wprawdzie sama jeszcze jej nic nie czytałam, ale nie miałam okazji spotkać negatywnej recenzji jej pozycji, a to już coś znaczy. Na pewno po "Inną bajkę" sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie sięgam po takie historie, a dla tej książki nie zrobię wyjątku.

    OdpowiedzUsuń
  19. Czegoś takiego szukałam na lato!

    http://skazani-na-ksiazki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  20. Z chęcią sięgnęłabym po tę książkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. To , że główna bohaterka tej książki ma na nazwisko tak jak ja, od razu mnie do niej przekonuje;) A tak na serio, to bardzo mnie zaciekawiłaś tą książką, a wcześniej nie zwracałam na nią uwagi.

    OdpowiedzUsuń
  22. Widziałam książkę w zapowiedziach i zastanawiałam się czy jej nie przeczytać, pewnie to po recenzji zrobię.

    OdpowiedzUsuń
  23. Okładka przepiękna, to muszę przyznać. No i te uczucie na po zakończeniu książki, które odpisujesz...Tytuł zapisuję, bo kupiłaś mnie tą recenzją, z resztą prawie jak zwykle :)
    Ach, no i jak ładnie u Ciebie się zrobiło, no no :D

    OdpowiedzUsuń
  24. I znów mnie urzekłaś swoją recenzją, mam nadzieję, że za kilka dni zapoznam się z tą pozycją, a o Kasi Bulicz-Kasprzak słyszałam już wiele dobrego z ust Agnieszki (Niekończące się marzenia ;))
    Potrzebuję teraz innej bajki, bo obecna (ta życiowa) mocno mnie przytłacza, czemu daję upust w komentarzach na niektórych blogach ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. Jestem bardzo ciekawa tej historii i zastanawiam się, jak główna bohaterka poradzi sobie z tą sytuacją. Może w wakacje uda mi się po nią sięgnąć, bo na razie mam mnóstwo nieprzeczytanych książek na swojej półce :))

    OdpowiedzUsuń
  26. Klimatyczna okładka i wzruszająca opowieść. Cudownie, bo to i cieszy oko, i ducha :) Nie czytałam jeszcze żadnej książki tej autorki - czas więc to zmienić!
    Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do siebie na najnowszą recenzję:
    http://nieidentyczne-polki.blogspot.com/2015/06/eliksir-miosci.html

    OdpowiedzUsuń
  27. Nie czytałam jeszcze żadnej książki tej autorki - bardzo chcę to zmienić, najlepiej od "Innej bajki" :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje odwiedziny. Będzie mi bardzo miło, jeżeli swoją obecność potwierdzisz pozostawionym komentarzem ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...