piątek, 21 sierpnia 2015

"Oddam ci słońce" Jandy Nelson


" - Dasz mi ten rysunek? (...)
- Jak dasz mi słońce, gwiazdy, oceany i wszystkie drzewa, może się zastanowię - mówię, wiedząc, że się nie zgodzi. Wie, jak strasznie chciałbym mieć słońce i drzewa. Dzielimy świat między siebie, od kiedy skończyliśmy pięć lat. Idę na całość: po raz pierwszy władza nad światem jest w moim zasięgu. 
- Noah, żartujesz chyba. (...) Okej - ciągnie. - Drzewa, gwiazdy, oceany. Dobra. 
- I słońce, Jude. 
- No dobra - mówi, co mnie kompletnie zdumiewa. - Dam ci słońce.


Noah nie jest zwyczajnym nastolatkiem. Jest nieśmiały i delikatny, marzy o tym by zostać artystą, bo kocha sztukę. Swój świat traktuje jak płótno, które stopniowo wypełnia barwami życia. Jude jest zupełnie inna. To pełna energii buntowniczka, która lubi ryzykować i zawsze ma wokół siebie mnóstwo znajomych. Odważna i towarzyska, ale jednocześnie bardzo przesądna. Noah i Jude są bliźniakami. Mimo dzielących ich różnic, kiedyś byli nierozłączni. Kiedyś… Czy Noah i Jude będą w stanie pogodzić się z tragedią, która na zawsze rozbiła całą ich rodzinę? Czy znajdą w sobie odwagę, aby wybaczyć dawne krzywdy i przyznać się do błędu?


"Oddam ci słońce" to przepiękna, poetycka, i zarazem mądra opowieść o relacjach pomiędzy rodzeństwem i rodzicami. 

Jandy Nelson nie pisze tej historii - ona maluje ją słowami. Jej styl jest wprost odurzający: połączenie błyskotliwości, piękna, lekkości i prostoty języka są niepowtarzalne. Zachwycają i sprawiają, że aż chce się czytać! Jednak prawdziwe piękno tej historii można docenić dopiero po przeczytaniu całości - wtedy, gdy z pozoru nieistotne elementy łączą się w spójną całość - właśnie wtedy dostrzec można tę magiczną niepowtarzalność. Naprawdę wszystko jest tu dopracowane, dopięte na ostatni guzik, ubrane w znakomitą głębię i poraża jako całość. Jestem pod ogromnym wrażeniem tego, jak Jandy Nelson połączyła ze sobą poszczególne fragmenty nie wprowadzając chaosu. Duży plus dla autorki nie tylko za kreację postaci tak wyrazistych i pełnych sprzeczności, ale również za tak otwarte i mądre poruszenie wątku homoseksualizmu. "Oddam ci słońce" to książka skomplikowana, oryginalna i przede wszystkim - bardzo odważna. Poruszająca kwestię rodziny, własnej tożsamości i poczucia winy. Niezwykle dojrzała i pełna emocji. 

Założeniem "Oddam ci słońce" jest to, że zarówno Noah jak i Jude mają swoją własną wersję wydarzeń. Jako czytelnicy mamy więc możliwość obserwowania przebiegu akcji z dwóch perspektyw ponieważ rozdziały pisane są na zmianę. Przygodę zaczynamy od Noaha, którego wersja jest jakby retrospekcją, jednak nie w formie wspomnień, ale tak jakby jego przeszłość była teraźniejszością. Następnie w kolejnym rozdziale razem z Jude trafiamy do teraźniejszości. I tak na przemian podróżujemy w czasie razem z bohaterami :) Dzięki tej chromatycznej konstrukcji opartej na kontrastowych odcieniach emocji - powieść emanuje wyjątkową artystyczną intensywnością, która obezwładnia i niemal odbiera oddech. 

Jandy Nelson doskonale rozumie, jak ściśle splecione ze sobą są radość i smutek. Jandy wie, dlaczego czasami szczęście można osiągnąć paradoksalnie tylko poprzez utratę zrozumienia. Ona doskonale opisała to, jak smutek może ogarnąć, zmienić i rozbić rodzinę oraz w jaki sposób sztuka może uratować i przeobrazić nasze relacje. Coś cudownego! Autorka maluje słowami tak sugestywnie, że chwilami wydaje się, iż faktycznie doznajemy cierpień wraz z bohaterami... Nie mam jednak pojęcia jak mogłabym wyjaśnić te zmieszane uczucia szczęścia, słodko-gorzkiej radości i smutku, które wzbudziła we mnie lektura tej książki. 

"Oddam ci słońce" to niesamowicie mocna opowieść o tym, jak błędy i wybory zmieniają i kształtują każdego z nas. Wartościowa historia o tym, jak pozornie niewielkie kłamstwo, może wpłynąć na życie naszych bliskich.


Oto jedna z najlepszych powieści, jakie w życiu czytałam. Jest niczym wielobarwny dynamiczny obraz - kontrowersyjna, emanująca seksualnością, przez którą przenika cierpienie, gniew i rezygnacja. Bardzo emocjonalna i świetnie skonstruowana powieść o dojrzewaniu, skomplikowanych relacjach i radzeniu sobie ze stratą. Ta książka zaczaruje Cię swoimi słowami i bohaterami. Pozwól więc sobie na osobistą interpretację. Przeczytaj tę książkę i rozkoszuj się jej pięknem. A potem daj ją komuś bliskiemu, ponieważ ta historia aż się prosi o przekazanie jej dalej, a poza tym ma tak fantastyczne zakończenie, że aż przytłacza potężną dawką emocji. Nigdy nie zapomnę tej książki. Już na zawsze zajmie wyjątkowe miejsce w moim sercu. Za tę książkę oddałabym słońce!


______________________________________________________________________________
 Jandy Nelson, Oddam ci słońce, stron 376, Wydawnictwo Otwarte/Moondrive, 2015
Przekład: Dominika Cieśla-Szymańska

Za udostępnienie egzemplarza książki do recenzji dziękuję Wydawnictwu Otwarte

54 komentarze:

  1. Przepiękna recenzja ♥ A książkę przeczytam na 100% :) Zabiorę się za nią jak tylko ją kupię.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To chyba najbardziej emocjonalna recenzja jaką napisałam. Cieszę się, że ktoś to docenia :* Dziękuję serdecznie!

      Usuń
  2. Mam dużą ochotę przeczytać tę książkę. Mam nadzieję, że uda mi się to. Recenzja piękna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo :)
      Książkę polecam - czytaj jak najszybciej!

      Usuń
  3. Kolejna książka, którą chcę, a nie mogę kupić i mnie prześladuje, eh :/

    http://suomianne.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo wiele dobrego słyszałam o tej książce, a Twoja recenzja potwierdziła, że warto poświęcić jej uwagę. Mam nadzieję, że już wkrótce będę mogła po nią sięgnąć, bo biorę udział w Book Tourze i nie mogę się doczekac jej lektury :)

    www.papierowenatchnienia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zawiedziesz się. Masz na to moje słowo! :)

      Usuń
  5. Ta książka chodzi za mną już od samej jej premiery. Recenzja mnie utwierdziła, że to jest to! Muszę ją mieć!
    Pozdrawiam,
    Natalia Z

    OdpowiedzUsuń
  6. Mnóstwo przelałaś emocji w swojej recenzji, a te emocje i moje myśli teraz oplotły. I teraz będę myśleć o tej książce, i myśleć, aż jej nie zdobędę :) Niewdzięczna Ty! :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem DUMNA z tej recenzji :) Aż mam ochotę ją sobie wydrukować. Tyle w niej mnie, moich uczuć, tyle emocji związanych z lekturą... Chyba nigdy nie czułam czegoś tak intensywnego. Coś pięknego!

      Polecam serdecznie! Nie, nie serdecznie - polecam gorąco, na już, na teraz!

      Usuń
  7. Czekałam na tę recenzję na twoim blogu już od dawna. Mam nadzieję, że i mnie Oddam ci słońce zachwyci :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że opłacało się czekać ;)

      Jestem pewna, że będziesz zadowolona z lektury. To książka inna niż wszystkie! Niemal fotograficzna...

      Usuń
  8. Muszę przeczytać. Ze wszystkich recenzji wynika, że to książka warta całej czytelniczej uwagi ! :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Tak dużo już o tej książce słyszałam, że nie robię nic innego tylko myślę, żeby ją kupić :D
    ksiazkomiloscimoja.blog spot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. O kurcze, nie spodziewałam się, że to tak mocna lektura. Jestem zaintrygowana! :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Okładka rewelacja. Teraz rodzeństwo Damięckich promuje tę książkę, co mnie średnio przekonuje, bo nie przepadam za ich wizerunkiem. Po recenzjach mam na nią chęć:) To coś w stylu twego sierpniowego klucznika - odkryta w blogosferze:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam :) Nie zawiedziesz się. Jak już pisałam w zachęcajce - to hit tego lata, a nawet roku :)

      Usuń
  12. Uwielbiam tę powieść - ciekawi mnie, jak na j. polski przełożono ten poetycki język Nelson :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam porównania z oryginałem - ale to co czytałam sprawiło mi wielką przyjemność :) Nie mam żadnych zastrzeżeń. Ktoś włożył naprawdę dużo pracy w przełożenie tej książki na język polski, który jak wiemy łatwy nie jest ;)

      Usuń
  13. Kolejna pozytywna opinia na temat tej książki :) Intryguje mnie jeszcze bardziej, chyba przypadkiem wskoczy mi do koszyka z zamówieniem, które właśnie komponuje w jednej z internetowych księgarni ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żadne przypadkiem! Ma tam wskoczyć i koniec :)
      Będziesz zadowolona, a jeżeli nie (w co wątpię!) - wiesz gdzie mnie szukać :P

      Usuń
  14. "Niebo jest wszędzie" tej autorki było moją pierwszą książką Young Adult jaką w życiu przeczytałam i chyba nigdy jej nie zapomnę. Genialna opowieść o próbach poradzenia sobie ze stratą bliskiej osoby, napisana w tak... ludzki sposób. Teraz po Twojej recenzji wiem, że "Oddam Ci słońce" będzie równie niesamowite <3 Już nie mogę się doczekać, aż sięgnę po tę książkę!

    Ps. Cudowna recenzja, bardzo emocjonalna!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo DZIĘKUJĘ! Tak wiele emocji przelałam w ten tekst, cieszę się, że to widać :)

      Nie czytałam "Nieba..." ale po tej książce wiem, że koniecznie muszę przeczytać :)

      Usuń
  15. Kusisz swoją recenzją, bardzo kusisz, chciałabym tę książkę przeczytać już, teraz, natychmiast! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kuszę i kusić będę :)
      Zawsze i wszędzie!

      Usuń
  16. Ostatnio zatrzymałam się przy tej książce, ale jednak nie kupiłam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda... Ale jak to mówią: co się odwlecze to nie uciecze ;)

      Usuń
  17. Piękna recenzja ♥ Ukazałaś tę książkę w tak cudownym świetle, że muszę dodać ją do mojej listy z dopiskiem "Pilne!". Z największą przyjemnością przeczytam tę emocjonującą i mocną książkę i mam nadzieję, że podbije imoje serce, tak że i ja będę skłonna oddać za nią słońce!
    Cytaty ♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, dziękuję, dziękuję :) Tak mi miło! To piękne uczucie, gdy ktoś docenia pracę i trud włożony w stworzenie tekstu :)

      Koniecznie czytaj. I wróć tutaj podzielić się wrażeniami. Będę czekała :)

      Usuń
  18. coś czuję, że z powieści można się wiele nauczyć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można. Naprawdę.
      Wartości tu mnóstwo!

      Usuń
  19. Kolejna tak zachwalająca recenzja, no muszę jak najszybciej znaleźć tę książkę *-*!
    Mam nadzieję, że mnie też wbije w fotel i powali na kolana emocjami.
    Narracja wydaje się bardzo ciekawa, pierwszy raz się spotykam z taką przeszło - teraźniejszą.
    No nic, będę mieć oczy szeroko otwarte w księgarniach ^^.
    City of Dreaming Books

    OdpowiedzUsuń
  20. Skoro jest to jedna z najlepszych książek, które czytałaś to muszę ją poznać ;) A dodatkowo czaruje postaciami i słowami- czego chcieć więcej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest piękna!
      Zasługuje na fajerwerki ;)

      Usuń
  21. Czaję się od premiery, ale przyjaciółki (i rodzice) twierdzą że powoli książki zamieniają się w obsesję i że to że choć trochę poczekam z kupnem dobrze mi zrobi. Ale chyba im nie wierze i zrobię to wcześniej, zwłaszcza po twojej recenzji.
    Pozdrawiam
    http://kociepelko.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie czekaj... Absolutnie nie czekaj! Nie w przypadku tej książki.
      Czytaj ją już. Koniecznie już :) To niesamowicie mocna opowieść pełna kontrastowych emocji. CUDO <3

      Usuń
  22. Wiedziałam, że ta książka jest dobra, ale nie wiedziałam, że aż tak! Twoje słowa zapadają w pamięć. Muszę ją mieć. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy nie zapomnę tej książki. Już na zawsze zajmie wyjątkowe miejsce w moim sercu.

      Usuń
  23. Czytałam już kilka entuzjastycznych recenzji tej książki, ale nie przypuszczałam, że jest ona AŻ tak dobra a na dodatek chyba wpasowałaby się idealnie w mój czytelniczy gust ;)

    PS. Mi też się nie chciało grzebać w okładkach, ale potem odkryłam, że to fascynujące zajęcie. Tylko wyjątkowo czasochłonne ;>

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta książka obezwładnia i niemal odbiera oddech! Na pewno nie czytałaś nic podobnego ;)

      Kiedyś poszukiwałam okładek na pewien konkurs i straciłam na tym kilka ładnych godzin. To wcale nie takie proste ;)

      Usuń
  24. Cudowna recenzja! Narobiłaś mi ogromnej ochoty na tę książkę ♥

    OdpowiedzUsuń
  25. Jeszcze parę dni temu bym ci jej strasznie zazdrościła, bo czytałam inną książkę autorki i bardzo mi się podobała, ale mam już swój egzemplarz. No i wszyscy chwalą więc jak nie czytać? ;)

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo ciekawi mnie ta książka i chętnie bym ja przeczytała :) No ty też jeszcze bardziej zachęcasz. Muszę sięgnąć :)
    http://kochamczytack.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  27. Rewelacyjna książka. Tak dobra, że postanowiłam się nią podzielić z innymi blogerami. Mam nadzieję, że się w niej tak samo zaczytają ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspaniała akcja! Miałaś świetny pomysł :)

      Usuń
  28. Ciekawe jakie u mnie wywoła wrażenia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno głęboko Cię poruszy. A co więcej? Pozwól sobie na osobistą interpretację :)

      Usuń
  29. Piękna recenzja Ami, rzeczywiście tak emocjonalna i dorzała, że aż grzechem byłoby po niej nie sięgnąć po książkę. Masz rację, to świetna, niezapomniana pozycja. Otwarta, mądra, gorzka i słodka, tak że chyba bardziej się nie da. I ja właśnie zrobiłam to, co napisałaś na końcu - dałam ją komuś, kto tak jak ja może ją docenić ;)

    OdpowiedzUsuń
  30. Od samego przeczytania opisu czułam, że ta książka to coś niezwykłego. Coś bardzo emocjonalnego, czyli w skrócie: COŚ DLA MNIE. Piękna recenzja. :) Ciekawe czy ja po przeczytaniu tej powieści też będę gotowa oddać za nią słońce?
    Pozdrawiam
    kaniafrania.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  31. Jak zobaczyłam tytuł, jakoś z góry założyłam, że to nie jest książka dla mnie..Stwierdziłam jednak, że recenzję Twoją przeczytam i teraz jestem troszkę..hmm..w szoku..bardzo mnie zaciekawiłaś:)

    OdpowiedzUsuń
  32. ,,Oddam ci słońce" zaciekawiła mnie od pierwszej swojej zapowiedzi, prędzej czy później na pewno znajdzie się w mojej biblioteczce :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Czy ktoś wie jaka jest to tragedia??????

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje odwiedziny. Będzie mi bardzo miło, jeżeli swoją obecność potwierdzisz pozostawionym komentarzem ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...