czwartek, 17 września 2015

"29" Adena Halpern



Zręcznie opowiedziana historia przemówi do dwudziestodziewięciolatek w każdym wieku.
Jane Heller, autorka powieści "Szczęśliwe gwiazdy"  



Ellie Jerome, młoda duchem siedemdziesięciopięciolatka, uważa, że więcej łączy ją z dwudziestopięcioletnią wnuczką Lucy, niż z pięćdziesięciopięcioletnią córką Barbarą. Ellie robi wszystko, aby czuć się młodo i absolutnie nie ma ochoty obchodzić swych siedemdziesiątych piątych urodzin. Stając nad tortem obstawionym świeczkami, najbardziej pragnie, żeby choć przez jeden dzień mieć znowu dwadzieścia dziewięć lat. Kto może przypuszczać, że jej życzenie się spełni? ;)



"29" to lekka i zabawna podróż w czasie w świat rodziny i miłości, ale też prawdziwa lekcja życia, która skłania do refleksji nad tym, czy naprawdę chcielibyśmy przeżyć całe życie na nowo? Bo "29" to może troszkę naciągana, ale jednak magiczna i gorzko prawdziwa powieść o kobiecie, która żałuje wielu rzeczy ze swej przeszłości, aż do chwili, gdy wypowiedziane przez nią życzenie zmieni nie tylko jej życie, ale też bliskich jej osób. "29" to też historia o trzech pokoleniach kobiet, których wiedzę o sobie i najbliższych zweryfikuje ten jeden wyjątkowy dzień. Ellie boleśnie się przekona, że codzienność dwudziestoparolatek wcale nie jest taka beztroska, jak jej się wydawało, a radość z odzyskanej młodości to nie taka znowu pełnia szczęścia. 

Autorka świetnie nakreśliła fabułę łącznie z charakterystyką głównych postaci, przez co sprawiła, że jej głównych bohaterów naprawdę da się lubić. To, co jest jeszcze wielkim plusem tej historii to - nie tylko przecudnej urody okładka ;) - ale też fakt, że napisana została z przymrużeniem oka, przez co niemal z każdej strony trafia do nas iście dziecięca radość oraz narracja i cięty dowcip Adeny Halpern, która garściami czerpie z komizmu sytuacyjnego ubarwiając dialogi ironią i sarkazmem. W "29" niezwykle ważne jest także ciepłe i mądre zestawienie młodości ze starością - trafnie kreślące zalety tak jednej jak i drugiej grupy, na przykład: życiowe doświadczenie, czy współczesną wiedzę i zdolności twórczego myślenia. 

"29" to książka o intrygującym tytule i niezwykłej treści, po którą warto sięgnąć, dlaczego? Ponieważ w swych niewielkich rozmiarach niesie wielką mądrość, o której często zapominamy - "29" uczy, że z życia należy brać garściami i w każdym wieku. Czyta się ją z przyjemnością i ze wzruszeniem ponieważ dzięki specyficznej podróży w czasie, jest opowieścią o przemijaniu, miłości, więzach rodzinnych i poświęceniu. "29" to powieść, która może się podobać, jeżeli masz ochotę na powieść obyczajową z dużą dawką wyobraźni, bo daje nadzieję na spełnianie marzeń i zawiera w sobie historię kobiety, którą mogłaby być każda z nas.


Ciekawostka: Prawa do zekranizowania powieści "29" zakupiło studio 20th Century Fox!


___________________________________________________________________
Adena Halpern, 29, stron 304, Wydawnictwo Świat Książki, 2015
Przekład: Anna Zielińska

Za książkę dziękuję Wydawnictwu Świat Książki

18 komentarzy:

  1. Zachęciłaś mnie tą recenzją. Przeczytam na pewno. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawa historia, zwrócę na nią uwagę:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Gdybym mogła już bym biegła do księgarni - ale potrafisz zachęcić człowieka <3
    Koniecznie muszę sięgnąć :3
    Pozdrawiam serdecznie :*
    my-life-in-bookland.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Wcześniej mnie ta książka nie ciekawiła :) Po twojej recenzji wszystko się odmieniło :)
    Moje-ukochane-czytadelka

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawa recnezja. Wcześniej nie słyszałam o tej książce, a teraz na pewno po nią siegnę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Chcę przeczytać, fabuła ciekawa, też bym się chciała na urodziny cofnąć kilka lat wstecz :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja zawsze sobie obiecuję brać z życia garściami, ale to nie jest takie proste:(
    Kusi mnie ten tytuł, nie wiem dlaczego, ale kusi:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Książka wygląda na taką komedie romantyczną - że tak to nazwę. Może być ciekawa, ale nie jest ona na mojej liście do przeczytania. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie słyszałam o tej książce, ale Twoja recenzja zachęciła mnie ogromnie :) Dodaję tytuł do mojej listy :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. O, naprawdę dobrze brzmi! Na pewno poszukam :). Zresztą, temat podróży w czasie to jeden z moich ulubionych :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Uwielbiam książki przepełnione ironią i sarkazmem. A skoro dodatkowo książka zmusza do refleksji, to muszę ją poznać. I to przed ekranizacją :)

    OdpowiedzUsuń
  12. A ja nie chcę, żeby ją ekranizowano... Ten motyw jest nie tyle powielany w literaturze, ale w filmach występuje bardzo często. Moim zdaniem aż za często. A co do książki to bardzo chętnie przeczytam ;)

    Pozdrawiam :) Przy gorącej herbacie

    OdpowiedzUsuń
  13. Byłam tym tytułem zachwycona, super, że i Tobie się książka spodobała :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Planowałam przeczytać już wcześniej (po Twoich zapowiedziach ;)) a teraz tylko upewniłam się w decyzji;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Czytałam recenzje tej powieści,być może się skuszę.. ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Mam i czytam z uśmiechem na twarzy :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Trochę za bardzo kojarzy mi się z filmem z Zackiem Efronem w roli głównej: "Znów mam 17 lat". Raczej się nie skuszę.
    recenzje-starlight.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje odwiedziny. Będzie mi bardzo miło, jeżeli swoją obecność potwierdzisz pozostawionym komentarzem ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...