środa, 23 września 2015

5 KSIĄŻEK NA JESIEŃ



Z okazji dzisiejszego pierwszego dnia jesieni 

zapraszam na post inny niż zwykle, czyli moje plany czytelnicze na... jesień!

A w nich propozycje nieoczywiste, niekoniecznie nowe, nieco alternatywne, i przede wszystkim na wskroś subiektywne ;)

Jesienne wieczory sprzyjają grubym książkom stąd takie a nie inne wybory ;) Wobec każdej z tych książek mam wielkie oczekiwania i mam nadzieję, że się nie zawiodę.
Oczywiście możecie potraktować ten post, jako post polecający i przyłączyć się do planu czytelniczego - będzie mi bardzo miło! :)



1. "Światło, którego nie widać" Anthony Doerr



Dlaczego?
  • Bo została nagrodzona Pulitzerem 2015
  • Bo pisanie tej powieści trwało aż 10 lat!
  • Bo Anthony Doerr połączył w niej wątki sensacyjne i historyczne, skupiając się przede wszystkim na studium człowieka uwikłanego w totalitaryzm. 
  • Bo to historia o niewinnych bohaterach zaplątanych w tło tragicznej historii XX wieku.


Zarys fabuły:
Marie-Laure mieszka wraz z ojcem w Paryżu, jako sześciolatka traci wzrok i odtąd uczy się poznawać świat przez dotyk i słuch. Pięćset kilometrów na północny wschód od Paryża w Zagłębiu Ruhry mieszka Werner Pfennig, który jako mały chłopiec stracił rodziców. Podczas jednej z zabaw Werner znajduje zepsute radio, naprawia je i wkrótce staje się ekspertem w budowaniu i naprawianiu radioodbiorników. Odtąd Werner poznaje świat, słuchając radia. Kiedy hitlerowcy wkraczają do Paryża, dwunastoletnia Marie-Laure i  jej ojciec uciekają do miasteczka Saint-Malo w Bretanii. Werner Pfennig trafia tam kilka lat później. Służy w elitarnym oddziale żołnierzy, który zajmuje się namierzaniem wrogich transmisji radiowych. Podczas nalotu aliantów na Saint-Malo losy tej dwójki splatają się…



2. "Middlesex" Jeffrey Eugenides



Dlaczego?
  • Bo autor pracował nad nią aż 8 lat!
  • Bo została nagrodzona Pulitzerem 2002
  • Bo to obejmująca osiem dekad – i jedno niezwykle trudne dojrzewanie –  świetna, całkowicie wyjątkowa baśń o skrzyżowanych rodowodach, subtelnościach płci oraz głębokich, nieczystych ponagleniach pożądania.
  • Bo The Boston Globe pisze, że to "Wielka, zuchwała, wyśmienita powieść... dociera do tych miejsc, gdzie nieliczni tylko narratorzy mają odwagę stąpać... liryczna i znakomita."



3. "Tajemna historia" Donna Tartt


Dlaczego?
  • Bo to jedna z najważniejszych powieści końca XX wieku
  • Bo jest kultowym debiutem nagrodzonej Pulitzerem autorki "Szczygła" 
  • Bo sprzedała się w kilkumilionowym nakładzie i została przetłumaczona na trzydzieści języków!
  • Bo piszą o niej, że jest mroczną i uzależniającą niczym grecka tragedia opowieścią o młodych ludziach, którzy odkrywają, jak łatwo jest zabić, a jak trudno jest żyć... 


Zarys fabuły:
Richard Papen rozpoczyna studia w ekskluzywnym college’u w Nowej Anglii. Dołącza do grupy inteligentnych, ekscentrycznych studentów filologii klasycznej, którzy pod wodzą charyzmatycznego wykładowcy odkrywają sposób myślenia i życia niemający nic wspólnego z monotonną egzystencją ich rówieśników. Kiedy jednak eksperymenty z narkotykami, alkoholem i seksualnością nie przynoszą odpowiedzi na pytanie: jak daleko można się posunąć? Dochodzi do morderstwa. Czy da się uniknąć jego konsekwencji? Czy można zabić i nie zostać ukaranym? I czy możliwe jest, by morderstwo w żaden sposób nie zmieniło mordercy?




4. "Zaginiona dziewczyna" Gillian Flynn


Dlaczego?
  • Bo to książka, która natychmiast podbiła serca krytyków i czytelników 
  • Bo przeniesiono ją na ekran w reżyserii Davida Finchera (i wciąż czekam by móc obejrzeć)
  • Bo to ponoć wartki i piekielnie mroczny thriller z wyrafinowaną intrygą i znajomością ludzkiej psychiki 

Zarys fabuły:
Jest upalny letni poranek, a Nick i Amy Dunne obchodzą właśnie piątą rocznicę ślubu. Jednak nim zdążą ją uczcić, mądra i piękna Amy znika z ich wielkiego domu nad rzeką Missisipi. Podejrzenia padają na męża. Nick coraz więcej kłamie i szokuje niewłaściwym zachowaniem. Najwyraźniej coś kręci i bez wątpienia ma w sobie wiele goryczy – ale czy rzeczywiście jest zabójcą? Z siostrą Margo u boku próbuje udowodnić swoją niewinność. Jednak jeśli Nick nie popełnił zbrodni, gdzie w takim razie podziewa się jego cudowna żona?



5. "Wyznania gejszy" Arthur Golden




Dlaczego?
  • Bo, to książka, na podstawie której powstał obsypany Oscarami film, z niezapomnianą rolą przepięknej Ziyi Zhang. Swoją drogą jeden z moich ulubionych. Oglądałam go chyba kilkanaście, jak nie kilkadziesiąt razy ;) 
  • Bo to ponoć, jedna z najważniejszych i najpiękniejszych opowieści o miłości.
  • Bo to debiut literacki, który podbił serca czytelników na całym świecie.


Zarys fabuły:
Opowieść Sayuri, córki prostego rybaka, zaczyna się w 1929 roku, gdy  jako dziewięcioletnia dziewczynka zostaje sprzedana przez ojca do renomowanej  szkoły gejsz w Kioto. Oczami Sayuri śledzimy jej edukację:  naukę tańca, muzyki, noszenia kimona, sztuki makijażu i układania  włosów, nalewania sake. Obserwujemy niezwykły świat, w którym dziewictwo dziewczyny jest towarem sprzedawanym na licytacji temu, który  zaoferuje najwięcej. Świat, w którym kobiety są szkolone w sztuce uwodzenia  bogatych i wpływowych mężczyzn, a miłość uchodzi za iluzję.  




***
A jakie są Wasze czytelnicze plany na jesień? 
Co się w nich znalazło? ;)



48 komentarzy:

  1. ,,Zaginioną dziewczynę " i ,,Wyznania gejszy" szczególnie chciałabym przeczytać. Ja najpierw skończę ,,Papierowe miasta", potem wezmę się za ,,Okularnika", a potem zobaczę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie słyszałam wcześniej o żadnej z tych książek.
    Pozdrawiam.
    Między Stronami

    OdpowiedzUsuń
  3. O, świetne książki na jesień! :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie słyszałam o żadnej z tych książek, ale to nie moje klimaty, więc może dlatego . ;) Ja planuję całą paletę młodzieżówek, począwszy od "Klejnotu", który dzisiaj dorwałam w empiku ^-^, "Greg i Niedokończona Przepowiednia , część 2 ", "Magnus Chase i Miecz Lata " oraz "Zwiadowcy . Wcześniejsze Lata " . Szykuje się naprawdę pracowita jesień ! :)
    http://tworczoscgabrielaanastazji.blogspot.com/ http://world-by-ous.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Słyszałam tylko o pierwszej i przedostatniej pozycji. Niestety żadnej z nich nie czytałam ale z lekturą poczekam :D
    Ja obecnie czytam "Lawendowy Pokój" a w dalszych planach mam.. Nie jestem pewna :P
    Pozdrawiam serdecznie i zaczytanej jesieni życzę :3
    my-life-in-bookland.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. "Tajemna historia" mnie zaciekawiła :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Oj chcę wszystkie , bez Zaginionej dziewczyny.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja tej jesieni poprzeplatam gatunki, jak tam tylko będę mieć ochotę. Na pewno przeczytam coś komediowo-fantasy, może jakąś podróżniczą i... zobaczę jeszcze :D. Nieprzewidywalność pełna ;). Zresztą, ze mną tak zwykle. // Z tych, co podajesz, to kiedyś "Wyznania Gejszy" próbowałam zacząć, ale jakoś mi nie idą. Za to film mi się bardzo podobał - chociaż jakoś drugi raz już bym oglądać nie chciała. Może za emocjonalne na mnie? ...

    OdpowiedzUsuń
  9. Przypomniałaś mi, że na mojej półce czeka na przeczytanie "Zaginiona dziewczyna"! Całkiem o niej zapomniałam! Jak mówiłaś długie jesienne wieczory są idealne dla grubych książek, więc będą dobre okazje na jej przeczytanie. Tak więc przyłączam się do Ciebie z tą książką :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Niestety nic mnie mocno nie zainteresowało :) Wyznania gejszy mam za sobą, no może Zaginiona dziewczyna mogaby mnie wciągnąć :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Stawiam na powieści historyczne: będzie Oblubienica z Azincourt, będą Bajki, które wydarzyły się naprawdę, będzie najnowsza Cherezińska. A Wyznania gejszy polecam, naprawdę dobra powieść :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Z tej listy na pewno przeczytam "Światło...", "Wyznania gejszy" i "Zaginioną dziewczynę" czytałam, nie zachwyciły mnie.Szkoda, bo w tej ostatniej pokładałam wielkie nadzieje. Muszę zobaczyć film. W moich najbliższych planach czytelniczych jest "Pochłaniacz" Bondy, "Korona śniegu i krwi" Cherezińskiej i "Droga królów" Sandersona.

    OdpowiedzUsuń
  13. Z tych tu nic dla siebie nie widzę, ale wkrótce mam zapoznać się ze Szczygłem ;)
    Pozdrawiam serdecznie :)
    http://ravenstarkbooks.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  14. "Światło, którego nie widać" jestem ogromnie ciekawa tej powieści :) "Zaginioną dziewczynę" mam już na półce i muszę tylko znaleźć czas, aby wreszcie po nią sięgnąć :)
    A moje plany na jesień? Z tym planowaniem, to jest tak, że zazwyczaj ich większość legnie w gruzach, niespodziewanie pojawiają się książki, które zupełnie rozbijają przygotowany stosik i czytam coś zupełnie innego. Ale z pewnością tej jesieni chciałabym przeczytać wreszcie "Dotyk ciemności" C.J. Roberts'a, "Dziewiętnaście minut" J. Picoult i wiele innych książek, co z tego wyjdzie zobaczymy ;)
    W każdym razie niecierpliwie czekam na Twoją recenzję "Światła, którego nie widać" :) Życzę pasjonujących chwil z tymi lekturami i pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ciekawe lektury na jesień, też chętnie bym je przeczytała.

    OdpowiedzUsuń
  16. Po "Światło, którego nie widać" na pewno niedługo sięgnę! "Middlesex" jest w moich planach od dłuższego czasu,a Glynn bardzo polecam! :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Każda z tych książek zapowiada się niezwykle interesująco :) Mogę podebrać pomysł z planem czytelniczym i umieścić podobny u siebie? ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Same nagradzane powieści, aż wypada po nie sięgnąć :) Wyznania gejszy już czytałam, a teraz chętnie zabrałabym się za Światło, którego nie widać. :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo ambitne plany... może sama coś wybiorę z Twojej listy :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Na "Światło którego nie widać" mam ogromną chrapkę, ale raczej nie przeczytam jej jesienią. Pewnie zabiorę się zimą :)

    OdpowiedzUsuń
  21. "Zaginioną dziewczynę" znam i polecam! Sama bardzo chcę przeczytać "Światło, którego nie widać" i "Utopce" Katarzyny Puzyńskiej -moje jesienne must read :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Udanej lektury! :) Sama stworzyłam listę 20 książek na jesień, którą opublikowałam u siebie wczoraj :)

    OdpowiedzUsuń
  23. "Wyznania gejszy" muszę przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  24. "Wyznania gejszy" leżą na mojej półce, kiedyś zaczęłam czytać i nigdy nie skończyłam. Mam w planach poprawienie się w kwestii tej książki. :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Pierwszy tytuł z Twojego zestawienia zainteresował mnie najbardziej :) Powodzenia w realizacji planów :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Na sam początek... Piękna jesienna grafika. <3 Jeśli o Twoje plany czytelnicze na jesień chodzi, to przyznaję się, że i ja chciałabym przeczytać "Światło, którego nie widać" i myślę, że uda mi się to niebawem zrobić. A co do "Zaginionej dziewczyny"... czytałam i dla mnie to była naprawdę nudna książka. Przez 250 stron nic kompletnie się nie dzieje. Później tak od 300 strony coś tam zaczyna się kręcić, ale tak w sumie od 100 strony idzie się domyślić praktycznie większości zakończenia. Bohaterowie skonstruowani są dobrze, ale moim zdaniem autorka trochę zbyt mocno pofolgowała sobie z niepotrzebnymi opisami i gdyby tak tą książkę skrócić o jakieś 200-250 stron, to byłaby całkiem w porządku.

    OdpowiedzUsuń
  27. "Wyznania gejszy" czekają na półce! :3

    OdpowiedzUsuń
  28. "Tajemna historia" Donna Tartt - bardzo jestem ciekawa tej pozycji juz się nie mogę doczekać recenzji :)

    OdpowiedzUsuń
  29. "Middlesex" jak najbardziej :) Również na "Światło, którego nie widać" bym się skusiła, choć zapewne jesień i zima zastaną mnie z książkami, które zalegają od dawna na półce ;)

    OdpowiedzUsuń
  30. Na "Światło którego nie wydać" mam ogromną ochotę :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Każda z tych książek mnie czymś kusi i mam nadzieję, że kiedyś uda mi się wszystkie poznać ;)

    OdpowiedzUsuń
  32. "Światło, którego nie widać"
    MUSZĘ MIEĆ. MUSZĘ, MUSZĘ, MUSZĘ.
    Już wiem, że to będzie coś niesamowitego, pięknego, niesamowicie pięknego i pięknie niesamowitego, jeśli ma to jakiś sens! Żadnej jeszcze książki jak tej nie chciałam tak bardzo przeczytać.
    Mam również wrażenie, że ta książka mnie zniszczy.
    Tym bardziej chcę ją mieć :D

    http://zagoramiksiazek.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  33. "Zaginioną dziewczynę" bardzo polecam, naprawdę mocny thriller, zaskakujące zwroty akcji :) W moim planie czytelniczym na jesień na pewno jest "Motylek", już za długo odkładam lekturę tej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  34. wyznania gejszy - uwielbiam Cie :D

    OdpowiedzUsuń
  35. Wyznania gejszy mam w planach :)

    Pozdrawiam :) Przy gorącej herbacie

    OdpowiedzUsuń
  36. Planów czytelniczych jako takich nie mam, stawiam na spontan :D

    OdpowiedzUsuń
  37. "Wyznania Gejszy" to dla mnie najabardzije atrakcyjna propozycja :>

    OdpowiedzUsuń
  38. Mam na półce Zaginioną Dziewczynę - może czas się za nią zabrać:))))

    OdpowiedzUsuń
  39. Oj tak, jesienne wieczory zdecydowanie sprzyjają grubym książkom... W szczególności podręcznikom ;-;.
    Na "Światło..." też mam chrapkę!
    Donna Tartt atakuje! A ja jeszcze nawet Szczygła nie przeczytałam :<.
    Chyba pierwszy raz widzę Zaginioną dziewczynę w niefilmowej okładce xD.
    A co w moich planach? Nauka, a w wolnych chwilach Harry ;).
    City of Dreaming Books

    OdpowiedzUsuń
  40. "Tajemna historia" wydaje się dla mnie najbardziej odpowiednia poza "Zaginioną dziewczyną", która już czeka na półce. Obie panie robią niemałe zamieszanie na rynku wydawniczym. :)

    OdpowiedzUsuń
  41. "Światło którego nie widać" jest na mojej liście od pół roku. Kiedy się dowiedziałam, że wyjdzie w Polsce to dosłownie skakałam z radości. Mój egzemplarz już do mnie jedzie więc na pewno przeczytam tej jesieni :D A w planach u mnie Bonda i Mróz oraz "Obca" Jak to dalej się potoczy - zobaczymy :D
    find-the-soul.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  42. Och, mam szczerą nadzieję, że poznasz te książki z listy, a następnie zrecenzujesz, bo strasznie chciałabym by ktoś (ty, ekhem, na przykład) zachęcił mnie do tych powieści. :) Rozważam zwłaszcza 'Wyznania Gejszy" bo czuję się źle nie znając nawet filmu (!), a także "Światło, którego nie widać". Nie jestem pewna, czemu mam wątpliwości, ale dopóki się ich nie pozbędę, obawiam się, że książka w moje ręce nie trafi. :(
    Pozdrawiam,
    Sherry

    OdpowiedzUsuń
  43. Dwie ostatnie z chęcią bym przeczytała! :)

    OdpowiedzUsuń
  44. Zaginioną dziewczynę i Wyznania gejszy chętnie bym przeczytała ;)
    Natomiast moje plany są... nieprecyzyjne ;) Na razie planuję wyjść z wszelkich zaległości i czytać książkę dziennie, taki mam ambitny plan ;)

    OdpowiedzUsuń
  45. Zachęciłaś mnie do przeczytania pierwszej pozycji ;)

    OdpowiedzUsuń
  46. A ja ze swej strony polecam jeszcze jedną pozycję, o znanej i lubianej Meryl http://www.kreatywna.pl/kultura/ksiazki/meryl-streep-jaka-kochacie/

    OdpowiedzUsuń
  47. o na pewno takie zestawienie się przyda, a od siebie mogę jeszcze polecić książkę Żelazne damy Kamila Janickiego, zrobiła na mnie bardzo duże wrażenie i myślę, że warto ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje odwiedziny. Będzie mi bardzo miło, jeżeli swoją obecność potwierdzisz pozostawionym komentarzem ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...