sobota, 3 października 2015

"Co się wydarzyło w Madison County" Robert James Waller



Piękna historia miłosna, pozostanie z tobą długo po tym, jak skończysz czytać ostatnią stronę.
Terence Stamp


W magazynie "National Geographic" ma się ukazać obszerny materiał na temat krytych mostów Roseman i Holliwell. Redakcja wysyła więc cenionego fotografa, Roberta Kincaida, do hrabstwa Madison, aby je sfotografował. Mężczyzna gubi się jednak i nie może odnaleźć jednego z mostów. Pomocy szuka na mijanej po drodze farmie, gdzie spotyka Francescę Johnson. Jej mąż i nastoletnie dzieci wyjechały na kilka dni na festyn do sąsiedniego stanu Illinois, dlatego też pani Johnson zaplanowała poświęcić wolny czas wyłącznie sobie. Dla kobiety mieszkającej z dala od tętniącej życiem cywilizacji spotkanie z przystojnym mężczyzną jest nie lada wyzwaniem... Na przekór rozsądkowi, pomiędzy tym dwojgiem rodzą się uczucia, jakich dotąd nie poznali, a na jakie czekali całe życie. Mają dla siebie tylko 4 dni, ale są to najpiękniejsze dni, które na zawsze mają pozostawić w nich ślad i za którymi już zawsze będą tęsknić... Do końca życia oboje trzymają w tajemnicy to, co się między nimi wydarzyło. Dopiero po śmierci Franceski dzieci dowiadują się o romansie ich matki.



Wszyscy marzymy o przypadkowym spotkaniu, takiej chwili, gdy czujemy, że naprawdę żyjemy. Waller pokazuje nam, że wszystko jest możliwe. 
"Sunday Telegraph"



W 1995 roku "Co się wydarzyło w Madison County" zostało zekranizowane przez Clinta Eastwooda, który wcielił się w rolę Kincaida, a jako Francesca towarzyszyła mu - nominowana do Oscara za tę rolę - Meryl Streep. Do tego właśnie filmu nawiązuje najnowsze wydanie powieści, które ukazało się nakładem wydawnictwa Prószyński i S-ka w "Kultowej serii filmowej" jako drugie, zaraz po "Czułych słówkach" (o których pisałam tutaj). 

"Kultowa seria filmowa" Prószyński i S-ka

Nie ukrywam, że "Co się wydarzyło w Madison County" uważam za jeden z najpiękniejszych obrazów w historii kina. Meryl Streep i Clint Eastwood stworzyli wspaniałe, urzekające i pełne głębi postacie, które w niezwykle realistyczny i wzruszający sposób ukazują ludzkie dramaty i wewnętrzne rozterki. 

Prawdą jest, że miłości w życiu można nie spotkać, można też natknąć się na nią za wcześnie i zbyt szybko utracić. Oczywiście miłość może też przetrwać wiele lat, czasami nawet całe życie, a czasami - jak pokazuje ten film - może trwać tylko 4 dni. Temat miłości, mimo, że sfilmowany i opowiedziany już na miliony sposobów, Clint Eastwood pokazał w absolutnie genialny i niepowtarzalny sposób. Reżyser w prozaicznym kadrze ujął przewrotne i nieokiełznane namiętności, które stłamszone czekają na odpowiedni moment, na właściwą chwilę i instynktowne przeczucie. Obraz Eastwooda to film, który chwyta za serce, skłaniający do refleksji i przemyśleń nad własnym życiem. Dlatego też, gdy tylko dowiedziałam się o książce - po prostu musiałam - musiałam ją przeczytać!

Co tak naprawdę wydarzyło się na farmie w hrabstwie Madison? Wróćmy jeszcze raz do osi głównej fabuły: szara gospodyni domowa i fotograf samotnik. Ona całe życie poświęciła domu i rodzinie, on podróżom. Ich losy krzyżują się, gdy on robi reportaż do National Geographic i puka do jej drzwi. Ona pomaga mu odnaleźć poszukiwany most i tak zaczyna się cała historia, która szybko przeradza się w gorący romans. Historia jakich wiele? Niezupełnie. To dwójka doświadczonych przez życie bohaterów, którzy już dawno dokonali swoich wyborów i nigdy nie liczyli na prawdziwą wielką miłość. Z tego też powodu trudno im będzie się zmienić, gdy spotkają ją na drodze... 

Historii Roberta i Franceski daleko do typowego harlequinowego romansu. Robert James Waller stworzył niezwykle emocjonalną i pasjonującą historię ludzi, którzy pozornie nie powinni mieć ze sobą nic wspólnego. Autor powoli, subtelnie, dojrzale i z szacunkiem przedstawia w swojej książce opowieść prostą, pełną niedosadnych ulotnych gestów i delikatną. To historia pięknego romansu, który wpływa na życie dwojga dojrzałych i wrażliwych ludzi, który budzi ich uśpione uczucia i każe się okupić wielkim cierpieniem i wyrzeczeniami. To także opowieść o dokonywaniu trudnych wyborów oraz o poświęceniu własnego szczęścia w imię poczucia odpowiedzialności, w imię rodziny i przeszłości - mimo bólu i pełnej świadomości, że już nic nigdy nie będzie takie samo. "Co się wydarzyło w Madison County" uznawana jest za jedną z najpiękniejszych historii miłosnych we współczesnej literaturze, i ja się pod tym zdecydowanie podpisuję. 

Robert James Waller stworzył przeszywającą smutkiem historię o dojrzałej, krótkiej, nie do końca spełnionej, a przez to doskonałej miłości, którą przeczytałam z wielką przyjemnością i do której na pewno jeszcze wrócę. Aż trudno uwierzyć, że to właśnie mężczyzna potrafił opisać miłość tak niespodziewaną, grzeszną, ale i tak piękną, którą aż chce się przeżyć!

"Co się wydarzyło w Madison County" to pięknie napisana, klimatyczna i utrzymana w balladowej tonacji opowieść o płomiennym romansie dwójki dojrzałych ludzi, których drogi krzyżują się na jedną krótką chwilę, by rozejść się już na zawsze. Kto nie widział filmu i nie zna tej historii - niech przeczyta tę książkę, to zaledwie 160 stron, stron na których opisano kilka chwil wyrwanych życiu. Stron pełnych miłości, która tkwi głęboko aż do końca... A po przeczytaniu polecam obejrzeć piękną ekranizację z niezapomnianymi rolami Clinta Eastwooda i Meryl Streep.



"We wszechświecie niejednoznaczności ten rodzaj pewności zdarza się raz i tylko raz, i nie powtórzy się, choćbyś żyła po wielokroć."
Robert James Walles, "Co się wydarzyło w Madison County"


________________________________________________________________________________________________
Robert James Waller, Co się wydarzyło w Madison County, stron 160, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, 2015
Przekład: Ewa Dorota Malinowska-Grupińska


Za książkę dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka


16 komentarzy:

  1. Ja film mam za sobą i również uważam, że to jedna z najpiękniejszych historii miłosnych ukazanych na ekranie. A po książkę też chętnie sięgnę i przypomnę sobie całość :)
    Pozdrawiam,
    http://magiel-kulturalny.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Kupiłam tę książkę zupełnie w ciemno i bardzo się cieszę, bo widzę, że warto ją przeczytać :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Widziałam film, ale nie miałam (jeszcze!) okazji czytać książki. Na pewno to jednak nadrobię w wolnej chwili! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Muszę kiedyś przynajmniej film obejrzeć (bo takie książki raczej mnie nudzą) , Meryl uwielbiam! :)
    Pozdrawiam serdecznie ;*
    http://ravenstarkbooks.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Zazwyczaj nie sięgam po taką literaturę. Filmu nie wiedziałem. Może czas nadrobić zaległości? Bo recenzja mnie bardzo zachęciła ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Okładka tej książki przypomina mi troszkę plakaty westernów :D
    LeonZabookowiec.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziń dobry :3
    Jak możesz mnie tak kusić na te wszystkie romanse!? Na ogół rzadko je czytam, ale ty masz takie ciekawie i tak zachęcasz, że aż szkoda nie przeczytać.
    Ciekawa powieść.
    Pozdrawiam :*

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie zainteresowała mnie ta książka, dlatego nie przeczytam jej.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie znam ani książki, ani filmu. Swoją przygodę zacznę oczywiście od poznania powieści potem film :)
    Pozdrawiam Justyna z książkomiłościmoja.blogspot

    OdpowiedzUsuń
  10. Oglądałam dwa razy i za każdym razem płakałam jak bóbr. Masz rację, że jest to jeden z najpiękniejszych filmów o miłości, jaki kiedykolwiek powstał. Role Meryl Streep i Clinta Eastwooda są niesamowite. Cieszę się bardzo, że teraz ukazała się książka. Mam ją w swoich najbliższych planach czytelniczych. :-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Jak na razie sobie odpuszczę, mam kilka pozycji, które koniecznie chcę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Z przyjemnością przeczytam i nawet obejrzę film, pewnie gdzieś tam, kiedyś oglądałam go razem z mamą, ale zupełnie tego nie pamiętam. Nie wiedziałam, że to taka cienka książeczka!

    OdpowiedzUsuń
  13. Najpierw przeczytam książkę a potem zobaczę film. Mam nadzieję,że szybko uda mi sie zapoznać z tą pozycją :)
    Pozdrawiam i zapraszamy do mnie ~Nataliaaa
    happy1forever.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Zawsze potrafisz wyszukać wyjątkowe lektury i recenzować je na blogu :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Chcę to przeczytać już od jakiegoś czasu, i bardzo mi się podoba okładka :))
    ściskam :*
    Latające książki

    OdpowiedzUsuń
  16. Lubię takie piękne romanse, nie to co dzisiejsze badziewia, których coraz więcej. Chętnie sięgnę zarówno po książkę jak i film!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje odwiedziny. Będzie mi bardzo miło, jeżeli swoją obecność potwierdzisz pozostawionym komentarzem ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...