poniedziałek, 5 października 2015

"Egzamin dojrzałości" Joelle Charbonneau


Ostatni tom trylogii Testy!

W wyniszczonej wojną wspólnocie rebelianci szykują się do ataku na rząd. Los kraju spoczywa w rękach wybitnie uzdolnionej studentki Cii Vale. Ma ona szansę położyć kres Testom. To wyjątkowo trudne zadanie do wykonania w pojedynkę. Czy w świecie, w którym nie można ufać nikomu, Cia może liczyć na pomoc i wsparcie przyjaciół? Czy Cia dokona właściwych wyborów? Stawka jest wysoka. Na jednej szali znajduje się dobro Wspólnoty, na drugiej – jej własne przekonania. I czy uda się jej ochronić tych, których kocha? Przed Cią najważniejszy z Testów.


Po sukcesie takich książek jak: "Igrzyska śmierci", "Niezgodna" czy "Więzień labiryntu" przyszła pora na "Testy"


"Egzamin dojrzałości" to trzeci i zarazem ostatni tom trylogii dystopijnej Joelle Charbonneau, zapoczątkowanej przez "Testy" i kontynuowanej przez "Samodzielne studia". Poprzednie części były naprawdę świetne - dobrze skonstruowane, wciągające i trzymające w napięciu. Niezmiernie się cieszę, że autorka utrzymała poziom i że finalny tom okazał się równie dobry!

Najważniejsza w tej serii jest oczywiście Cia i jej pierwszoosobowa narracja, która pomaga zagłębić się w świat stworzony po Wojnie Siedmiu Faz, która to wojna obróciła Ziemię w jałowe zgliszcza. Trzęsienia ziemi, tornada, powodzie i skażenia gruntu to tylko niektóre z kataklizmów jakie napotkały planetę. By przetrwać, Zjednoczona Wspólnota podzieliła społeczeństwo na wiele kolonii, a przyszłość zależy teraz od nielicznych wybrańców, którzy by odbudować świat zostają wyłonieni spośród najlepszych absolwentów szkół średnich i muszą przejść specjalne Testy w Centrum Egzaminacyjnym. Faktycznie ta kwestia w ostatnim tomie została świetnie rozwinięta. Dowiadujemy się więcej o historii Zjednoczonej Wspólnoty i sytuacji, jaka miała miejsce na świecie podczas Wojny Siedmiu Faz. Poza tym możemy przeczytać sporo o polityce, intrygach i fałszywości rządu. Ale co najważniejsze - ten świat jest spójny i został ukazany bardzo realistycznie. Sieć kłamstw i spisków, podstępni wrogowie, którzy okazują się sprzymierzeńcami i przyjaciele, którzy postanawiają zdradzić - o tym właśnie jest "Egzamin dojrzałości". Joelle Charbonneau napisała trylogię, której ostatni tom jest prawdziwą wisienką na torcie - świetnie skonstruowana fabuła, ciekawa i intrygująca, pełna tajemnic i niedopowiedzeń, w której klimatyczny suspens i potęgowanie niejasności wypływa niemal z każdego rozdziału!

Podsumowując: 
"Testy" są naprawdę niezłą dystopijną trylogią, więc jeżeli jesteś fanem postapokaliptycznych klimatów - "Testy" z pewnością przypadną Ci do gustu. Czytelnicy niestety często porównują tę serię do "Igrzysk Śmierci" co w moim odczuciu jest ogromnym błędem. Ta seria ma w sobie coś niesamowitego - po prostu wciąga, a każdy jej tom trzyma poziom. Poza tym autorka zwraca uwagę na solidną konstrukcję świata, wykazuje się własną inicjatywą i sięga po własne pomysły, a nie kopie z innych dystopii. Całą serię czyta się bez wysiłku, wręcz pochłania, a i zakończenie pozostawia pewną furtkę, więc myślę, że o Joelle Charbonneau jeszcze usłyszymy ;)


__________________________________________________________________________
Joelle Charbonneau, Egzamin dojrzałości,  stron 336, Wydawnictwo YA!, 2015
Przekład: Janusz Maćczak


Testy Samodzielne studia | Egzamin dojrzałości


Za udostępnienie egzemplarza książki do recenzji dziękuję
Wydawnictwu YA! oraz Grupie Wydawniczej Foksal

17 komentarzy:

  1. Nie czytałam jeszcze pierwszego tomu, więc od niego muszę zacząć:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Przeczytałam dwa tomy, a za ten ostatni jakoś nie mogę się zabrać... Ale nadrobię to ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie jestem jeszcze do końca przekonana do tej serii, jednak chyba w końcu się na nią zdecyduję. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytalam cala trylogie i musze przynac, ze najmniej podobal mi sie jej ostatni tom. Moze to bylo spowodowane zarem lejacym sie z nieba, a moze kacem ksiazkowym po Harrym Potterze, bo nie moglam sie tak naprawde wciagnac i po prostu nudzilam sie przez wiekszosc rozmyslan Cii :p

    Pozdrawiam
    secretsofbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Okładki też przywodzą na myśl Igrzyska śmierci.

    OdpowiedzUsuń
  6. Pierwsza część jeszcze przede mną, mam nadzieję, że niedługo po nią sięgnę :D
    Pozdrawiam :*

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie słyszałam za wiele o tej trylogii. Jednak muszę Ci jedno przyznać Ami - jak nikt potrafisz zachęcić do przeczytania! Uwielbiam takie klimaty więc z chęcią sięgnę po tę trylogię :3
    Pozdrawiam serdecznie :*
    my-life-in-bookland.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie, to chyba nie dla mnie... Nie lubię książek w stylu "Igrzysk...''. Mam wrażenie, że takie książki mają w sobie jedno i to samo ;)

    Pozdrawiam :) Przy gorącej herbacie

    OdpowiedzUsuń
  9. Kolejny świat przyszłości... ostatnio trochę się ich "przewaliło", a mimo to nie zniechęcam się i pewnie sięgnę po tą serię ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie czytałam jeszcze pierwszego tomu, chyba będę misia la szybko nadrobić nie lubię być w tyle za innymi ;)
    Pozdrawiam Justyna z  książkomiłościmoja.blogspot

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie jestem fanką postapokaliptycznych klimatów, więc raczej odpuszczę ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Przydałoby się wziąć za pierwszą cześć, ale brak czasu... :(
    Buziaki!
    www.filigranoowa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  13. Super recenzja. Zachęciłaś mnie do zapoznania się z tą serią.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  14. Sieć intryg, totalitarny system i zwykła dziewczyna zmieniająca świat. Temat oklepany ale ja go uwielbiam.

    Pozdrawiam
    blog--ksiazkoholiczki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie czytałam tej serii, ale muszę to zmienić , ponieważ tematykę uwielbiam :):

    OdpowiedzUsuń
  16. Słyszałam już niejedno o Testach, ale nigdy nie miałam okazji by przekonać się na własnej skórze jaka to jest seria. Mam nadzieję, że kiedyś to się stanie, bo dawno już nie czytałam niczego postapokaliptycznego i czuję, że stęskniłam się za tymi klimatami :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje odwiedziny. Będzie mi bardzo miło, jeżeli swoją obecność potwierdzisz pozostawionym komentarzem ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...