wtorek, 13 października 2015

"Trzynaście powodów" Jay Asher



" Mam nadzieję, że jesteście gotowi, ponieważ zamierzam wam opowiedzieć o swoim życiu. A konkretnej, dlaczego moje życie się skończyło. Bo skoro słuchacie tych taśm, jesteście jednym z powodów.


Pewnego dnia, pewien chłopak znalazł przed domem, na swoim ganku dziwną przesyłkę bez adresu zwrotnego. Zaintrygowany wniósł ją do domu. Okazało się, że to zwykłe pudełko po butach, w którego wnętrzu kryło się 7 kaset magnetofonowych. Ponumerowanych z każdej strony: od 1 do 13. Pytanie: dlaczego dostał tę przesyłkę? Bo jest jednym z tytułowych powodów. Razem z chłopakiem chodzimy więc po mieście, obserwujemy miejsca, które opisuje Hannah i słuchamy jej głosu, który wyjawia nam, że ludzie nie są tacy, jak na pozór nam się wydaje. Poznajemy trzynaście powodów...


Tak naprawdę do nas należy jedynie... teraz.

7 kaset. 13 nagrań. To właśnie na nich, Hannah Baker, licealistka, opisała cały "efekt śnieżnej kuli" - jak go nazwała - który spowodował, że pewnego dnia po prostu nie przyszła do szkoły. Popełniła samobójstwo. 

Hannah zostawiła zbiór taśm, skierowanych do osób, które miały pośredni lub bezpośredni wpływ na jej decyzję. Owszem, można uznać, że obarczanie kogoś winą za swoją śmierć jest dość okrutne, ale czy ci ludzie wcześniej nie okazali się okrutni dla niej? Czy nie przyczynili się do destrukcji jej życia?

Historia napisana przez Jaya Ashera nie należy do łatwych w odbiorze. Wręcz przeciwnie. Oddziałuje na emocje, przynosi wiele smutku, goryczy i żalu, a przede wszystkim poczucia bezradności. Tragedia, która spotkała Hannah wyciska z oczu łzy, jednak nie mamy na to wpływu. Jesteśmy tylko czytelnikami - biernymi obserwatorami, przed którymi postawiono fakt dokonany. Możemy jedynie poznać ciąg przyczynowo-skutkowy. Spełnić ostatnią prośbę Hannah i razem z chłopakiem wysłuchać kaset do końca... Czy na pewno jesteście gotowi na tę tragiczną historię?


" Chcę wcisnąć "Stop" w walkmanie i przewinąć, cofnąć całą tę rozmowę. Cofnąć się w przeszłość i ostrzec ich. Albo zrobić coś, by się w ogóle nie poznali. Ale nie mogę. Nie można przewinąć przeszłości.


Powieść wstrząsnęła mną do szpiku kości. Wywarła wielkie wrażenie, zwłaszcza niezwykle realistyczny zapis odczuć i emocji oraz wyznań Hannah sprawił, że zrozumiałam to, co tak długo dusiła w sobie, nie potrafiąc nikomu zaufać. Słyszeliście o efekcie śnieżnej kuli? Sytuacji, gdy jedno małe, z pozoru niemające większego znaczenia wydarzenie, zapoczątkowuje szereg innych, kumulując je i powodując, że problem urasta do rangi olbrzymiej mogącej w efekcie doprowadzić do tragedii. Właśnie to spotkało Hannah Baker. Warto przeczytać tę książkę chociażby po to, by uświadomić sobie, że wszystko, co robimy, ma znaczenie, zawsze, a przeszłości już nigdy nie da się zmienić. 

"Trzynaście powodów" to kolejny przejmujący utwór, który trafia na półkę moich ulubionych. To powieść skomplikowana, trudna, łamiąca serce, ale też refleksyjna i do bólu piękna. "Trzynaście powodów" to jedna z najbardziej wzruszających książek o ludzkim dramacie oraz osamotnieniu jakie kiedykolwiek czytałam. Jedyna w swoim rodzaju. Warto przeczytać i poddać się refleksji... Może dzięki niej uświadomicie sobie coś, o czym nie wiedzieliście? Może skłoni Was do zwrócenia większej uwagi na znajomych, czy bliskich? Może skłoni do zastanowienia się nad czymś zanim się to powie na głos? A może dzięki niej dowiecie się czegoś zupełnie innego? Co odnajdziecie na kartach tej powieści? Sami się przekonajcie.

Ponoć "Trzynaście powodów" to debiut Jay'a Ashera. Cóż, mogę tylko dodać, że to naprawdę bardzo dobry debiut. Już po pierwszym zdaniu zauważycie, że ciężko się oderwać. Tekst od pierwszego akapitu wsysa, pochłania, przeraża bólem i uczy ten ból dostrzegać, otwiera oczy. Polecam. Wszystkim, bez wyjątku.


" Nikt nie wie ze stuprocentową pewnością, w jakim stopniu jego postępowanie odbija się na życiu innych. Bardzo często nie mamy choćby bladego pojęcia. Mimo to robimy, co nam się żywnie podoba.


_____________________________________________________________________________
Jay Asher, Trzynaście powodów stron 272, Dom Wydawniczy REBIS, 2015
Przekład: Aleksandra Górska
Premiera: 20 października 2015

Za książkę dziękuję Domu Wydawniczemu REBIS

37 komentarzy:

  1. Przejmująca książka, chcę ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię dobre debiuty, a skoro książka wywołuje silne emocje, to chętnie ją przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Twoja recenzja bardzo mnie zaintrygowała, chętnie skorzystam z polecenia i ,,Trzynaście powodów" koniecznie przeczytam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Intrygująca książka, muszę sobie zapisać ten tytuł ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam w planach książkę. Twoja recenzja zachęciła mnie jeszcze bardziej do przeczytania tej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Widzę, że zrobiło się ostatnio modne pisanie o samobójstwie wśród nastolatków. I dobrze, o współczesnych problemach powinno się dużo mówić. Na pewno chętnie przeczytam tę książkę, skoro budzi tak silne emocje.
    Pozdrawiam,
    http://magiel-kulturalny.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak zaczęłam czytać recenzję skojarzyło mi się trochę z filmem Sinister. Bardzo chętnie przeczytam książkę ^^
    zaczytanabella

    OdpowiedzUsuń
  8. czekałam na tę recenzję i już wiem, muszę to mieć ;) Obie z Sherry skutecznie mnie zachęciłyście ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Czytałam już jakiś czas temu i to jedna z moich "prawie ulubionych" książek. Jest świetna i przede wszystkim bardzo prawdziwa. I zgadzam się: polecam wszystkim, bez wyjątku. ;)

    recenzje-koneko.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Wydaje mi się dość oryginalna - przynajmniej dotąd nie spotkałam takiej formy opowiadania o samobójstwie - a tego bardzo w książkach poszukuję:) chcę!

    OdpowiedzUsuń
  11. Wydaje się być naprawdę ciekawa, chyba będę musiała po nią sięgnąć:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Uderza w emocje, ciekawa, choc zawsze jak widzę napis Bestseller NY Timesa to jakoś mam blokadę :P Nie lubię być masą :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Z niecierpliwością czekam na premierę i od razu biegnę do księgarni :)

    modnaksiazka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Kolejna poruszająca książka... Muszę ją mieć!!!
    http://in-the-book-word.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  15. Koniecznie muszę przeczytać! Bardzo mnie intryguje ta książka ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Jedno wielkie WOW.
    Już po przeczytaniu samego opisu książki bardzo mnie zainteresowała. Całość dopełniła twoja recenzja.
    Mój wzrok przyciągnęła okładka. Sama nie wiem dlaczego. Wiem, że do oryginalnych nie należy, ale mimo to ma coś w sobie.
    Koniecznie muszę przeczytać ;)

    recenzje-starlight.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  17. Książkę od pewnego czasu mam na oku :) Myślę, że teraz powinnam jak najszybciej po nią sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Miałam tą książkę już na oku, ale nie czytałam jeszcze żadnej recenzji. Teraz już wiem, że muszę ją mieć. Bardzo konstruktywnie przedstawiłaś jej zawartość i fabuła wydaje się ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Już Sherry mnie do tej książki przekonała, a teraz jeszcze Ty kusisz ;) muszę ją przeczytać

    OdpowiedzUsuń
  20. Trochę taki horror jakich było wiele, wydaje mi się. Ostatnio coś podobnego to było Unfriended. Zawsze można taką książkę sobie "strzelić" pomiędzy innymi tekstami, ale chyba nie poświęciłabym za dużo uwagi

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo podoba mi się pomysł na tę książkę. W oryginalny sposób autorka opowiada tragiczną historię. Mimo że w ostatnim czasie szukam lekkich powieści, na pewno przeczytam "Trzynaście powodów" ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie moja tematyk, wątpię, żeby mi się spodobała :)
    Pozdrawiam serdecznie ;*
    http://ravenstarkbooks.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  23. Zaintrygowała mną tak bardzo, że będę musiała ją jak najszybciej przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  24. Co tu dużo pisać, przekonałaś mnie, po prostu muszę ją mieć! To idealna książka dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Zaciekawiłaś mnie. Chyba po nią sięgnę

    OdpowiedzUsuń
  26. Gdyby nie twoja recenzja, to bym nie zdecydowała się na kupno tej książki. Dzięki ;)

    OdpowiedzUsuń
  27. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  28. Już po samych cytatach kusi mnie ta książka... Bardzo dobra, ciekawa i zachęcająca recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Książka leży (lub stoi - jak kto woli) na mojej półeczce na biurkiem. Osobiście mi się podobała, aczkolwiek tylko pod względem pomysłu, wykonania i "głębszego sensu". Moim zdaniem problemy bohaterki z nagrania nie są na tyle poważne, żeby popełnić samobójstwo (nie licząc jednego-dwóch) i mimo, że nie znam się na ludziach - jestem pewna, że jest niewiele osób (na świecie!), które skończyłyby ze swoim życiem z powodu np. 13.
    No ale cóż... Książka mi się podobała i łatwo zrozumieć jej "mini przekaz".
    Ponieważ każdy czyn ma swoje konsekwencje...

    OdpowiedzUsuń
  30. Jak kończy się ta książka? Clay przychodzi spóźniony do szkoły widzi idącą korytarzem Skye i po chwili do niej podbiega wypowiadając jej imię i co dalej? Naprawdę chciałabym wiedzieć ale nie mogę odczytać 3 ostatnich stron tej książki. Co się stało potem?

    OdpowiedzUsuń
  31. Co sądzisz o zakończeniu tej książki? Co myślisz o takim urwaniu w połowie dialogu? Ja też przeczytałam tą książkę. Również skłoniła mnie do refleksji, ale to zakończenie psuje cały efekt... chciałabym poznać twoje zdanie na ten temat

    OdpowiedzUsuń
  32. Co sądzisz o zakończeniu tej książki? Co myślisz o takim urwaniu w połowie dialogu? Ja też przeczytałam tą książkę. Również skłoniła mnie do refleksji, ale to zakończenie psuje cały efekt... chciałabym poznać twoje zdanie na ten temat

    OdpowiedzUsuń
  33. "13 powodów" to książka niesamowicie głęboka, mocna, wstrząsająca i poruszająca. Moglibyśmy tak wymieniać w nieskończoność, bo nie byliśmy w stanie oderwać się od niej ani na chwilę, choć z każdą stroną wywoływała coraz więcej emocji. Jedna z tych powieści, po które trzeba koniecznie sięgnąć. Świetna recenzja!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje odwiedziny. Będzie mi bardzo miło, jeżeli swoją obecność potwierdzisz pozostawionym komentarzem ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...