wtorek, 20 października 2015

"What if? A co gdyby?" Randall Munroe



Jeden z największych fenomenów czytelniczych ostatniego roku!

Książka, która zebrała świetne recenzje w najważniejszych światowych mediach i zadebiutowała na 1 miejscu listy bestsellerów non-fiction "New York Timesa"

Książka, która w ciągu zaledwie 24 godzin od premiery osiągnęła status bestsellera na Amazonie



Między innymi takie słowa można przeczytać na stronie Wydawnictwa Czarna Owca, które wydało książkę w Polsce, prawda, że kuszące? Nie ukrywam, że przeklepałam je tutaj z perwersyjną satysfakcją ;) Dlaczego? Bo "What if? A co gdyby?" to według mnie jedna z najzabawniejszych, a zarazem najbardziej inteligentnych książek naukowych jakie czytałam. Co prawda wiele w tej książce pytań głupich, które nigdy nie przyszłyby mi nawet do głowy, wiele też stricte amerykańskich, ale odpowiedzi są zabawne, ironiczne i błyskotliwe. czyli mają w sobie coś co lubię. Jednak wiecie co tak naprawdę jako pierwsze przyszło mi do głowy, gdy zaczęłam czytać tę książkę? To, że proste pytania mogą czasem prowadzić do bardzo skomplikowanych odpowiedzi... i na odwrót! 

Randall Munroe, to ciekawa osobowość i omawiając jego książkę koniecznie trzeba o nim wspomnieć. Ten znany internetowej społeczności twórca komiksu internetowego XKCD traktującego o - jak sam Munroe to określa - romansie, sarkazmie, matematyce i języku, w 2012 roku stworzył coś, co w efekcie stało się zalążkiem do książki, którą dzisiaj możemy trzymać w swoich rękach i traktować jako świetną rozrywkę, na przykład podczas spotkania z przyjaciółmi. To właśnie wtedy, w jednym z działów XKCD, Randall dodał osobną stronę "What-if" na której z wielką cierpliwością i zaangażowaniem odpowiadał czytelnikom na najdziwniejsze, najbardziej absurdalne, szalone, ale też zwyczajne pytania, testując przy tym granice wyobraźni i bez opamiętania tworząc hipotezy, które - nie oszukujmy się - mogą nigdy nie mieć miejsca w prawdziwym świecie ;)

Czym jest więc "What If? A co gdyby?" Randalla Munroe? To nic innego, jak bogato ilustrowany wielki zbiór odpowiedzi na wybrane pytania z tej właśnie strony. Czym kierował się autor przy wyborze pytań? Chyba pomysłowością ;) Za to jedno jest pewne - na wszystkie te pytania Munroe udziela całkiem serio odpowiedzi. Co więcej - ma do tego kwalifikacje! Jest bowiem nie tylko rysownikiem, ale przede wszystkim fizykiem, programistą i byłym pracownikiem NASA(!). Brzmi świetnie? Jak najbardziej! Książka pełna jest uszczypliwego ironicznego humoru, zaskakujących refleksji i mądrości oraz przede wszystkim czarno-białych ilustracji i komiksowych dymków autorstwa samego Munroe, co wspólnie powoduje, że czyta się ją z niekłamaną przyjemnością. Ale to nie wszystko - naprawdę dużo można się z niej nauczyć - autor wykorzystał nie tylko własną wiedzę, ale też liczne źródła. Pojawia się też pewien bonus - wyróżnione szarym kolorem pytania, które są nie tylko dziwne, ale też, jak to określił sam autor: "niepokojące". Co to za pytania? Przekonajcie się sami, uprzedzam tylko, że możecie się trochę przerazić... ludzką wyobraźnią.

Myślę, że "What if? A co gdyby?" jest w stanie zaspokoić nie tylko naukowych laików, ale też tych bardziej wymagających sympatyków nauki, podanej w niebanalny sposób. Książka będzie też idealnym prezentem nie tylko dla kolekcjonerów dziwacznych pytań, ale także dla tych, którzy po prostu chcą lub muszą zabłysnąć w towarzystwie, dyskusji czy na publicznym forum. Serdecznie polecam!



Przykładowe pytania z książki "What if? A co gdyby?"





Zachęcam do zajrzenia na fanpage "What if? A co gdyby?" - pojawia się tam wiele ciekawostek związanych z książką, a nawet można zajrzeć do jej wnętrza! 

___________________________________________________________________________
Randall Munroe, What if? A co gdyby?, stron 320, Wydawnictwo Czarna Owca, 2015
Przekład: Sławomir Paruszewski
format: 180 x 235 mm


Za książkę dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca

21 komentarzy:

  1. Nawet sobie nie wyobrażasz, jak bardzo mnie zachęciłaś! Nie słyszałam wiele o tej książce, ale jak tylko będę miała okazję sięgnę z ogromną chęcią <3
    No i te przykładowe pytania - koniecznie muszę mieć "What if?...." na swojej półce :)
    Pozdrawiam serdecznie :*
    Charlotte z
    In Bookland

    OdpowiedzUsuń
  2. To może być bardzo ciekawa książka, a te przykłady pytań są interesujące i sama zaczęłam się właśnie zastanawiać się nad ich odpowiedzią (którą niestety nie znam).
    Świetna recenzja.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zamówiona książka .... u rodziców. Niedługo powinna być cała moja i tyle pytań i odpowiedzi. Nie mogę się doczekać ^^
    zaczytanabella



    OdpowiedzUsuń
  4. Cóż.. może kiedyś ją przeczytam, jak narazie jakoś mnie nie interesuje.

    OdpowiedzUsuń
  5. Słyszałam już sporo o tej książce - rzeczywiście robi furorę. Z chęcią zapoznałbym się z pytaniami i odpowiedziami pana Munroe. Zwłaszcza że te, które do tej pory poznałam, są niesamowicie szalone ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Rozmyślania z gatunku "Co by było gdyby" są chyba moimi ulubionymi. Sądzę zatem, że jest to książka dla mnie idealna ♥

    OdpowiedzUsuń
  7. Sama nie wiem , wydaje się dość ciekawa i lubię uszczypliwy ironiczny humor, może się skuszę ;)
    Pozdrawiam. ;)
    http://czytaniewekrwii.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie słyszałam o tej książce wcześniej. Ale twoja recenzja jest tak zachęcająca, że bez dłuższego namysłu jestem przekonana, że ta książka jest w sam raz dla mnie.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Muszę ją mieć. :) Przy kolejnych zakupach książkowych na pewno znajdzie się w koszyku. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Hmmm... Sama nie wiem.. Z jednej strony kusi mnie by kupić (kolejną) książkę, ale z drugiej strony to nie do końca moje klimaty... Przemyślę to, może skuszę się na targach ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetny pomysł na książkę, bardzo chętnie przeczytam, jeśli tylko będę mieć okazję :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetny pomysł na książkę, bardzo chętnie przeczytam, jeśli tylko będę mieć okazję :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Słyszałam o niej, ale nie zagłębiałam się. A szkoda. Muszę ją mieć!

    OdpowiedzUsuń
  14. Ta książka to zdecydowanie coś dla mnie. Już zapisuję na mojej liście ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja mam i jestem zachwycona :D Naukowe fakty przedstawione, prosto, z humorem i świetne rysunki :D

    OdpowiedzUsuń
  16. Wow. Humor, dziwne pytania i piękne ilustracje? Mnie to . Szczególnie biorąc po uwagę pogodę panującą na dworze.

    Pozdrawiam
    blog--ksiazkoholiczki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  17. Widziałam już angielską recenzję tej książki i nie mogłam się doczekać aż wyjdzie w Polsce. Kupię z pewnością.
    Pozdrawiam
    http://kociepelko.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  18. Książka wydaje się prześwietna! Można się czegoś dowiedzieć, a przy tym świetnie się bawić. Myślę, że zaraz wyląduje na mojej liście książek do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo ciekawa książka. Ostatnio zastanawiałem się nawet nad jej kupnem jak była w Biedronce ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Właśnie czytam tę książkę i, w sumie to spodziewałam się, że będzie ciekawsza (tj. pytania będą mniej... dziwne?) no, ale jakoś zmęczę tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje odwiedziny. Będzie mi bardzo miło, jeżeli swoją obecność potwierdzisz pozostawionym komentarzem ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...