niedziela, 29 listopada 2015

"Czarna bezgwiezdna noc" Stephen King





Nowe wydanie zbioru 4 minipowieści mistrza grozy, zawierające dodatkowe opowiadanie - "Pod Psem"



"Czarna bezgwiezdna noc" to pięć minipowieści, które ujawniają jedną wspólną tajemnicę - ciemną stronę każdego z nas, i które mają szansę na nowo zdefiniować pojęcie grozy. Stephen King w swoich niezwykłych historiach pokazuje, że to sytuacje dotyczące zwykłych ludzi są najbardziej przerażające i że tak naprawdę - prawdziwy horror tworzymy sami sobie.

Pierwsze opowiadanie pt. "1922" opowiada o amerykańskiej, farmerskiej rodzinie, w której żona farmera dostaje w spadku kawałek ziemi, który chce sprzedać i wyjechać do miasta. Jednak mąż nie chce się zgodzić. Małżonkowie długo nie mogą dojść do porozumienia wobec czego mąż widzi tylko jedno rozwiązanie... To opowiadanie utrzymane jest w formie wspomnień, jakby spowiedzi. Może nie ma w nim wielkiego napięcia, ale wywołuje silne emocje. Drugie opowiadanie pt. "Wielki kierowca" to chyba najlepsze opowiadanie z tej książki. Opowiada o pisarce serii kryminałów, która jadąc skrótem, nieświadoma czyhającego na nią niebezpieczeństwa trafia na psychopatycznego, tytułowego wielkiego kierowcę... To zaskakująca i pełna napięcia historia zemsty zgwałconej kobiety. Wywołująca dreszcze. Trzecim opowiadaniem jest "Dobry interes" - fascynująca historia mężczyzny, który zachorował na raka, i który jest w stanie zrobić naprawdę wiele, by przedłużyć sobie życie. Rozczarowało mnie jedynie zakończenie - podświadomie liczyłam na coś więcej. Ale pomysł na historię naprawdę świetny. Czwartym opowiadaniem jest "Dobrane małżeństwo" opowiadające o żonie, która odkrywa sekretną, mroczną tajemnice męża, który jest... seryjnym mordercą. To historia pełna poświęcenia i miłości. Skłania do zastanowienia się co zrobilibyśmy w takiej sytuacji? Ostatnie, piąte opowiadanie "Pod psem" opowiada o przyzwyczajeniu się do kogoś i uzależnieniu od czyjeś obecności. Problem zaczyna się wtedy, gdy życie zabiera taką osobę. To najbardziej surrealistyczne ze wszystkich opowiadań, niewątpliwie trudne w odbiorze, ale za to pełne głębi i odniesień. 


"Wierzę w to, że w każdym człowieku jest drugi człowiek, obcy..." 


W "Czarnej bezgwiezdnej nocy" mamy więc do czynienia z kilkoma historiami tworzącymi mroczną rzeczywistość. Mroczną, czyli na co dzień przez nas niezauważaną - czającą się w mrocznych odmętach ludzkiej duszy. Jak udowadnia Stephen King - nie trzeba wcale ani potworów, ani przesadnej makabry, by uczynić daną książkę mroczną, oczywiście nie brakuje tutaj momentów grozy i okrutnych morderstw, ale przede wszystkich autor pokazuje nam oblicze człowieka, w którym tkwi ktoś jeszcze... A może raczej "coś". Najbardziej przerażającym elementem wszystkich pięciu historii jest właśnie ciemna strona ludzkiej natury. Nie doświadczymy w "Czarnej bezgwiezdnej nocy" żadnych nadzwyczajnych zdarzeń, czy spotkań z siłami nadprzyrodzonymi, lecz spotkamy się z najbardziej czarnymi i mrocznymi elementami ludzkiego umysłu. Pisarz udowodnił, że ma talent pisarski: doskonała płynność w zdaniach i między wątkami, przejrzystość i naturalność opisów sprawiają, że każda przedstawiona historia napisana jest wysokim poziomie, a sama ilość wylanych słów - nie zna granic.

"Czarna bezgwiezdna noc" to świetny zbiór niezwykłych opowiadań połączonych tematem kary i przemiany bohaterów, którzy powoli oddawali kontrolę nad swoim życiem ciemniejszej stronie swojej natury. King bezapelacyjnie trafia w sedno i udowadnia, że jest mistrzem krótkich historii wzbudzających grozę w czytelniku.

"Czarna bezgwiezdna noc" mówi o tym jaki jest świat i jacy są ludzie. Gorzko. Dosadnie. Swoje pierwsze spotkanie z autorem uważam za niezwykle udane. Polecam, bo warto.




Stephen King
________________________________________________________________________________
Stephen King, Czarna bezgwiezdna noc, stron 512, Wydawnictwo Albatros, 2015
Przekład: Obłucki Krzysztof, Sokołowski Krzysztof

Za książkę dziękuję Księgarni internetowej TaniaKsiazka.pl



32 komentarze:

  1. Gdybym lubiła pióro autora z pewnością bym się skusiła ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam ten zbiór już jakiś czas temu, jeszcze w pierwszym wydaniu i zrobił na mnie naprawdę dobre wrażenie. Każdy z tych tekstów ma w sobie coś mocnego i wyrazistego. Mam nadzieję, że na tym spotkaniu nie zakończysz swojej przygody z Kingiem ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam S.Kinga i mam to szczęście, że posiadam większość jego książek, bo jest moją wielką dumą :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Niestety nie gustuję w horrorach, a i opowiadania jakoś mi nie leżą. Uwielbiam "Zieloną milę" Kinga i "Pan Mercedes" mi się podobał. Wątpię abym sięgnęła po jakiś horror autora ;).

    OdpowiedzUsuń
  5. Właśnie podsunęłaś mi pomysł na dodatek do prezentu dla mojego chłopaka ;) Idealnie w jego stylu ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie czyam horrorów, thrillerów ani kryminałów, więc i po tą pozycję nie sięgnę. Chociaż, trochę Pana Mercedesa czytałam i był nawet okej, ale to nadal nie moje klimaty. O, przypomniałam sobie, że czytałam też Carrie, ale nic z tego nie pamiętam. Pozdrawiam :*
    http://k-a-k-blogrecenzencki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Jeszcze mi się nie udało sięgnąc za jakąś książkę Kinga. Mimo że kilka ksiażek stoi u mnie na półce.
    Chyba widziałam te opowiadania w Biedronce. Ale ostatnio mam zakaz kupowania ksiazek. :)
    Pozdrawiam
    http://kociepelko.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. Też dosłownie kilka dni temu recenzowałam tę książkę na swoim blogu i nie byłam nią zachwycona. Raczej rozczarowana. Co prawda ja mam starsze wydanie książki bez tego piątek opowiadania ;).
    Pozdrawiam, Lady Spark
    http://kreatywna-alternatywa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. ciekawią mnie książki Kinga, nie miałam jeszcze okazji żądnej przeczytać, ale muszę sprawdzić czy aby na pewno jest taki dobry ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Z Kingiem miałam już do czynienia i chętnie bym sięgnęła po te opowiadania. Poprzednie wydanie ma chyba mój chłopak, może pożyczę sobie je do niego... :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Podoba mi się nowa okładka. Aż mam chęć poczytać, choć do autora mam mieszane uczucia:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Jakoś nie ciągnie mnie do zapoznania się z twórczością tego autora :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Czytałam dotąd kilka zbiorów opowiadań mojego Mistrza (:3) i te zdecydowanie są najlepsze. Zaczęłaś od dobrej pozycji. :P

    OdpowiedzUsuń
  14. Na razie przeczytałam tylko jedną książkę tego autora, ale zdecydowanie muszę sięgnąć po więcej ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. King to jeden z moich ulubionych autorów. Na pewno sięgnę po opowiadanie te i "bazar złych snów"

    OdpowiedzUsuń
  16. Przczytałam już dosc sporo ksiażek tego autora lecz zdaje sobie sprawę, że dwa razy tyle muszę jeszcze przeczytac aby poznac jego całą twórczość. Uwielbiam styl pisania Stephena Kinga.
    Zapraszam:
    kruczegniazdo94.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  17. Zapowiada się bardzo dobrze, jednak nie jestem jakoś... nie lubię jakoś twórczości Stephena Kinga.
    Jednak może warto byłoby spróbować?
    Okładka jednak jest zachęcająca.

    OdpowiedzUsuń
  18. O, coś dla mnie. Dodaję do listy do czytania:D

    OdpowiedzUsuń
  19. Muszę sięgnąć po tą książkę koniecznie!

    OdpowiedzUsuń
  20. Niestety moje pierwsze spotkanie z Kingiem było bardzo nieudane, bo sięgnęłam po "Buick 8" - niezwykle nudna historia... Jednak nie poddaję się i w przyszłości na pewno sięgnę po inną powieść tego autora - taką, którą większość chwali. ;-)

    OdpowiedzUsuń
  21. Niedługo zamierzam zacząć przygodę z tym autorem. Myślę, że to będzie odpowiednia pozycja do tej okazji.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  22. Znam, bardzo dobre, godne polecenia opowiadania :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Ostatnio kusi mnie na jakiś horrorek:) Możliwe, że za jakiś czas zapoznam się z czymś tego autora. Może zacznę od tej książki:)
    http://lekturia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  24. Dzień dobry,
    Zainteresował mnie Twój blog, jako blog osoby ceniącej książki. Postanowiłam więc w imieniu Wydawnictwa Wymownia zaprosić Cię do akcji dla Blogerek. Myślę, że to jest coś dla Ciebie. Wspierając czytelnictwo, przekazujemy ebooki za darmo. Przeczytaj proszę: http://wymownia.pl/darmowe-ebooki-dla-blogerek/

    OdpowiedzUsuń
  25. Nie lubię Kinga, jednak moja przyjaciółka go kocha.
    Idealny pomysł na Bożonarodzeniowy prezent ;)
    Pozdrawiam,
    Isabelle West
    Z książkami przy kawie

    OdpowiedzUsuń
  26. Kocham tego autora, więc na pewno się skuszę. A okładka jest naprawdę intrygująca, a zarazem piękna ;)
    http://k-a-k-blogrecenzencki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  27. Jest to jedna z moich ulubionych książek Kinga, a na pewno najbardziej lubiany zbiór opowiadań. Niestety mam tę starszą wersję tej książki, z tą paskudną okładką i nie miałam pojęcia, że to wydanie jest uzupełnione o dodatkowe opowiadanie, którego niestety oczywiście nie znam! Koniecznie będę musiała to nadrobić! Dwa pierwsze "rozpierniczają system", aż nabrałam ochoty, żeby je sobie odświeżyć. :)
    Pozdrawiam cieplutko. :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Bardzo lubię pióro Kinga i tę ksiażkę, z pewnością przeczytam :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  29. Nawet Ami czyta Kinga. Cieszy mnie to! :D

    OdpowiedzUsuń
  30. Mogę śmiało powiedzieć, że dopiero "uczę się" Kinga- przeczytałam kilka jego książek, zarówno starszych, jak i nowszych. Cóż... zdecydowanie wybieram starsze historie :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Życzę Ci, żeby kolejne spotkania z Mistrzem Horrorów były równie udane! Sama niestety zawiodłam się na kilku jego nowszych powieściach, do kolejnych będę podchodzić ostrożnie.

    OdpowiedzUsuń
  32. Uwielbiam jego książki, chodź nie każda przypadła mi do gustu. Ulubiona to Dolores, Rose Mader czy właśnie Czarna bezgwiezdna noc. Jego sposób pisania jak dla mnie dość lekki a sposób w jaki opisuje rzeczywistość bardzo realny. W Smętarzu dla zwierzaków czułam jakbym siedziała głownegu bohaterowi na ramieniu.... Dla mnie zdecydowanie Król horroru ;-)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje odwiedziny. Będzie mi bardzo miło, jeżeli swoją obecność potwierdzisz pozostawionym komentarzem ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...