sobota, 2 stycznia 2016

MUST READ czyli lista książek, które chcę (i muszę) przeczytać



Jako, że mam wielką słabość do wszelkich list oraz zestawień książek typu "trzeba przeczytać" - nadszedł ten dzień, gdy postanowiłam dokonać niemożliwego i stworzyłam własną listę "must read" (wspomniałam o niej podczas swoich postanowień na rok 2016 - tutaj). Inspiracje dotyczące ostatecznego zasobu poniższego "must read" są różne. Przede wszystkim starałam się uwzględnić najciekawsze pozycje, które ukazały się na rynku księgarskim w ciągu ostatnich kilku i kilkudziesięciu lat (a czasem nawet kilkuset) Mówiąc w skrócie - zdecydowana większość to klasyka oraz książki tak nominowane, jak i nagrodzone różnymi nagrodami. Nie było łatwo. Oj, nie było… Ale wybrałam ;) Tak więc oto dzisiaj, specjalnie dla Was moje +/- 100 książek, które chcę (i muszę) przeczytać pieczołowicie wybranych z tego całego tłumu wielu naprawdę wspaniałych tytułów, zgromadzonych na kilku niekończących się listach ;) A jako, że takie listy to też spora motywacja i okazja do poznania nowych kierunków w literaturze, bądź też uzupełnienia "braków" zachęcam - inspirujcie się do woli! 


MUST READ:
  • "Rozważna i romantyczna" Jane Austen
  • "Duma i uprzedzenie" Jane Austen
  • "Frankenstein" Mary Wollstonecraft Shelley
  • "Czerwone i czarne" Stendhal
  • "Oliver Twist" Charles Dickens
  • "Opowieść o dwóch miastach" Charles Dickens
  • "Martwe dusze" Mikołaj Gogol
  • "Trzej muszkieterowie" Aleksander Dumas
  • "Hrabia Monte Christo" Aleksander Dumas
  • "Dziwne losy Jane Eyre" Charlotte Bronte
  • "Targowisko próżności" William Makepeace Thackeray
  • "Wichrowe wzgórza" Emily Jane Bronte
  • "Szkarłatna litera" Nathaniel Hawthorne
  • "Panie z Cranford" Elizabeth Gaskell
  • "Samotnia" Charles Dickens
  • "Północ-Południe" Elizabeth Gaskell
  • "Pani Bovary" Gustave Flaubert
  • "Wielkie nadzieje" Charles Dickens
  • "Nędznicy" Victor Hugo
  • "Z dala od zgiełku" Thomas Hardy
  • "W matni" Emile Zola
  • "Portret damy" Henry James
  • "Portret Doriana Graya" Oscar Wilde
  • "Tessa d'Urberville" Thomas Hardy
  • "Koniec defilady" Ford Madox Ford
  • "Wehikuł czasu" H.G. Wells
  • "Drakula" Bram Stoker
  • "Na wschód od Edenu" John Steinbeck
  • "Rebeka" Daphne du Maurier
  • "Bracia Karamazow" Fiodor Dostojewski
  • "Wielki Gatsby" F. Scott Fitzgerald
  • "W poszukiwaniu straconego czasu" Marcel Proust
  • "Fale" Virginia Woolf
  • "Przeminęło z wiatrem" Margaret Mitchell
  • "Pamiętniki nerwowo chorego" Daniel P.Schreber
  • "Pożegnanie z Afryką" Karen Blixen
  • "Myszy i ludzie" John Steinbeck
  • "Grona gniewu" John Steinbeck
  • "Rok 1984" George Orwell
  • "Buszujący w zbożu" J.D. Salinger
  • "Lolita" Vladimir Nabokov
  • "Doktor Żywago" Borys Pasternak
  • "Gabriela, goździki i cynamon" Jorde Armado
  • "Śniadanie u Tiffany'ego" Truman Capote
  • "Zabić drozda" Harper Lee
  • "Paragraf 22" Joseph Heller
  • "Lot nad kukułczym gniazdem" Ken Kesey
  • "Szklany klosz" Sylvia Plath
  • "Mistrz i Małgorzata" Michaił Bułhakow
  • "Ojciec chrzestny" Mario Puzo
  • "Najbardziej niebieskie oko" Toni  Morrison
  • "Umiłowana" Toni Morrison
  • "Wywiad z wampirem" Anne Rice
  • "Dom duchów" Isabel Allende
  • "Kolor purpury" Alice Walker
  • "Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera
  • "Opowieść podręcznej" Margaret Atwood
  • "Trylogia nowojorska" Paul Aster
  • "Oskar i Lucynda" Peter Carey
  • "Forrest Gump" Winston Groom
  • "Middlesex" Jeffrey Eugenides
  • "Przekleństwa niewinności" Jeffrey Eugenides
  • "Intryga małżeńska" Jeffrey Eugenides
  • "Modlitwa za Owena" John Irving
  • "Angielski pacjent" Michael Ondaatje
  • "Tajemna historia" Donna Tartt
  • "Zapach cedru" Ann-Marie MacDonald
  • "Wyznania gejszy" Arthur Golden
  • "Białe zęby" Zadie Smith
  • "Pokuta" Ian McEwan
  • "Śnieg" Orhan Pamuk
  • "Wszystko jest iluminacją" Jonathan Safran Foer
  • "Atlas chmur" David Mitchell
  • "Tysiąc jesieni Jacoba de Zoeta" David Mitchell
  • "Brzemię rzeczy utraconych" Kiran Desai
  • "1Q84" Haruki Murakami
  • "Norwegian Wood" Haruki Murakami
  • "Poczucie kresu" Julian Barnes
  • "Wyznaję" Jaume Cabre
  • "Charlotte" David Foenkinos
  • "Obca" Diana Gabaldon
  • "Gwiezdny Pył" Neil Gaiman
  • "Amerykańscy bogowie" Neil Gaiman 
  • "Samotność liczb pierwszych" Paolo Giordano
  • "Szelmostwa niegrzecznej dziewczynki" Mario Vargas Llosa
  • "Jeździec miedziany" Paullina Simons
  • "Zimowa opowieść" Mark Helprin
  • "Wszystko co lśni" Eleanor Catton
  • "Światło, którego nie widać" Anthony Doerr
  • "Żona podróżnika w czasie" (Zaklęci w czasie) Audrey Niffenegger
  • "Tramwaj zwany pożądaniem" Tennessee Williams
  • "Gwiazdozbiór psa" Peter Heller
  • "Gra o tron" George R.R. Martin
  • "Profesor Stoner" John Williams
  • "Rogi" Joe Hill
  • "Książka, której nie ma" Santiago Pajares 
  • "Harry Potter" J.K. Rowling
  • "O czym szumią wierzby" Kenneth Grahame
  • "Tajemniczy ogród" Frances Hodgson Burnett



Co znacie, co polecacie, a co odradzacie? ;)
A może też tworzycie takie listy? 


60 komentarzy:

  1. Czytałam Harry'ego Pottera, "Dumę i uprzedzenie", "Tajemniczy ogród", "Amerykańskich bogów" i "Lot nad kukułczym gniazdem". Harry Potter to klasyka, do której uwielbiam wracać. "Duma i uprzedzenie" urzekły mnie styl pisania i tą lekkością. "Tajemniczy ogród" jest przepiękny i to jedna z najlepszych lektur, jakie czytałam. "Lot nad kukułczym gniazdem" jest odrobinę ciężką powieścią, ale zasługuje na to, by znajdować się na liście 100 BBC. A "Amerykańscy bogowie" są świetni - myślę, że przypadną Ci do gustu ;)

    Sama stworzyłam podobną listę na 2016 rok, jednak znalazło się na niej tylko 23 tytuły ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. O tak, kochana, Przeminęło z wiatrem przeczytaj koniecznie!! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Światło, którego nie widać czytałam, ale nieco się rozczarowałam. Niby wszystko było w porządku: język, otoczenie, bohaterowie, a jednak zabrakło tego CZEGOŚ, co mnie porwie. Ale nie żałuję, że przeczytałam ;) Rogi też przeczytane i pomimo, że trochę zawiodłam się na realizacji pomysłu, to książka dzięki swojej specyficzności zostaje na długo w pamięci.

    Ja chyba też sobie zrobię taką listę must read :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wiele przeczytałam - "Obca", "Gra o tron", "1Q84", "Pokuta" - i wiele mam w planie przeczytać - "Trzej muszkieterowie", "Wichrowe wzgórza", "Rogi", "Atlas chmur".
    Świetna lista :D
    Pozdrawiam.
    houseofreaders.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Przeczytałam kilka z tych pozycji i wszystkie wprawiły mnie w zachwyt, szczery i niewymuszony :D, choćby "Ojciec chrzestny", "Mistrz i Małgorzata" czy "Amerykańscy bogowie" itd.

    OdpowiedzUsuń
  6. Życzę powodzenia, oby udało ci się przeczytać te wszystkie książki!
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Kilka z nich czytałam, kilka mam na swojej liście ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. W twojej liście znalazło się sporo pozycji których nie znam, jednak niektóre już przeczytałam. Buszujący w zbożu, czy Tajemniczy ogród, Harry Potter... są cudowne. Duma i uprzedzenie mnie zawiodła; nawet jej nie skończyłam :( Ale Ty czytaj :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Oooo widzę że stawiasz głównie na klasykę :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Powiem Ci, że wiele rzeczy z Twojej listy też chciałabym przeczytać :) W szczególności "Lot nad kukułczym gniazdem" (oglądałam film, polecam!) i "Portret Doriana Graya" Oscar Wilde, a Tobie w szczególności polecam Rok 1984 - świetna powieść!

    OdpowiedzUsuń
  11. W takim razie życzę Ci powodzenia. Nie jesteś sama, gdyż ja również ne przeczytałam ani jednej książki z Twojej listy, chyba, że coś przegapiłam.
    Pozdrawiam i zapraszam na nowy post:
    http://kruczegniazdo94.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Wybrałaś bardzo ciekawe i przede wszystkim klasyczne utwory - myślę, że gdybym robiła taki ranking, wybrane książki byłyby prawie takie same :D,,Wichrowe wzgórza" i ,,Przeminęło z wiatrem" po prostu kocham, a obecnie przymierzam się do ,,Rebeki" :) Życzę powodzenia!

    OdpowiedzUsuń
  13. Wybrałaś bardzo ciekawe i przede wszystkim klasyczne utwory - myślę, że gdybym robiła taki ranking, wybrane książki byłyby prawie takie same :D,,Wichrowe wzgórza" i ,,Przeminęło z wiatrem" po prostu kocham, a obecnie przymierzam się do ,,Rebeki" :) Życzę powodzenia!

    OdpowiedzUsuń
  14. Masz bardzo ambitny plan, ale bardzo dobrze. Widzę wiele pozycji z listy BBC z którą sama się mierzę. ' Myszy i ludzie' 'Buszujący w zbożu', czy 'Rok 1984' dla mnie wybitne i polecam Ci je gorąco. Życzę powodzenia i czasu na przeczytanie. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  15. A mnie ciekawi, co z wyzwaniami? Będzie w tym roku Klucznik?

    OdpowiedzUsuń
  16. O mój Boże - "Gwiazdozbiór psa". Mam na półce, przeczytany i nie mogę się doczekać, aż go gdzieś sprzedam, albo wyrzucę, albo spalę - cokolwiek. Ta książka jest - słowo daję - jedną z najgorszych, jak nie najgorszą, z przeczytanych przeze mnie w zeszłym roku, albo i w całym moim życiu. :(
    Pozdrawiam,
    Sherry

    OdpowiedzUsuń
  17. Sporo klasyki :-) Austen odradzam..dla mnie zbyt banalna, ale polecam "Tajemniczy ogród" i "Wielki Gatsby" :-)

    OdpowiedzUsuń
  18. Kilka tytulow przeczytalam wiele lat temu lub zupelnie niedawno jak chocby Szelmostwa niegrzecznej dziewczynki czy Myszy i ludzie a wiele z twojej listy tez chcialabym kiedys przeczytac, w najblizszym czasie bedzie to na pewno Pozegnanie z Afryka.

    OdpowiedzUsuń
  19. Jestem ciekawa skąd weźmiesz "Opowieść o dwóch miastach" Dickensa :) Z tego co wiem, książka ta jest białaym krukiem :)
    Polecam serdecznie "Hrabiego Monte Christo", to jedna z moich ulubionych książek. Marzy mi się nowe, piękne wydanie :) Uwielbiam też "Wichrowe wzgórza", "Portret Doriana Graya", "Harrego Pottera" i "Zaklętych w czasie" (Żona podróżnika w czasie - wolę tamten tytuł).
    Piękna, ambitna lista, trzymam kciuki, by udało Ci się ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  20. U mnie również pojawi się takie zestawienie i wiele tytułów nam się pokryje :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo podoba mi się ta lista!
    Czytałam i polecam: "Dumę i uprzedzenie", "Rozważną i romantyczną", "Dziwne losy Jane Eyre", "Wielki Gatsby", "Bracia Karamazow", "Przeminęło z wiatrem", "Myszy i ludzie", "Rok 1984", "Lolitę", "Zabić drozda", "Paragraf 22", "Mistrz i Małgorzata", "Ojciec chrzestny", "Wyznania gejszy", "Pokuta", "Gwiezdny pył", "Amerykańscy bogowie", "Żona podróżnika w czasie" i "Harry Potter". :)
    Większość z Twojej listy sama mam też w planach. Dorzuć jeszcze "Autostopem przez Galaktykę" - też z 100 BBC, wydawałoby się że nie mój klimat, s-fi, a okazała się świetną zabawą :D

    OdpowiedzUsuń
  22. Oo.. czytałam kilka powieści z Twojej listy! ;)
    Tajemniczy ogród, Buszujący w zbożu, Mistrz i Małgorzata - gorąco polecam, pomimo trudności, jakie daje nam autor [przeskoki czasowe] jest genialna!Wichrowe wzgórza, Duma i uprzedzenie - to dwa klasyki, które zdecydowanie warto znać. A HP ogólnie nie lubię, o nim mogłabyś porozmawiać z moim bratem - bo on go uwielbia. ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Kilka pozycji z tej listy już czytałam, wiele mam w planach, a o niektórych nie słyszałam wcześniej w ogóle, co nie zmienia faktu, że będzie jedną z list książek, które muszę przeczytać - obok 100 tytułów BBC.

    OdpowiedzUsuń
  24. Zdecydowanie polecam HP <3 To mój ulubieniec od ładnych pary lat :)
    Ale sporo u Ciebie tych pozycji na ten rok :) Tak jak u nas ;)

    Pozdrawiamy i zapraszamy do nas:
    rodzinne-czytanie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  25. Polecam ci dume i uprzedzenie, dziwne losy Jane Eyre oraz swiatlo, ktorego nie widac <3
    Wiekszosc ksiazek, ktore masz na swojej liscie rowniez sa na mojej :)
    darcybetweenbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  26. Polecam ci dume i uprzedzenie, dziwne losy Jane Eyre oraz swiatlo, ktorego nie widac <3
    Wiekszosc ksiazek, ktore masz na swojej liscie rowniez sa na mojej :)
    darcybetweenbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  27. widze klasyki ;) ale tak z drugiej strony ta lista by i mnei odpowiadala bo sa takei tytuly ktore sama mam ochote przeczytac i nadal nie siegnelam :D

    OdpowiedzUsuń
  28. Wiele tYtułów, które mam już za sobą rzuciło mi się w oczy. Jednak jest jest jedna pozycja, którą polecam ci w pierwszej kolejności -SZELMOSTWA NIEGRZECZNEJ DZIEWCZYNKI!!!

    OdpowiedzUsuń
  29. To trzymam kciuki, aby Ci się udało! :) Też muszę ponadrabiać klasykę.

    OdpowiedzUsuń
  30. Ile pysznych, przecudownych książek wybrałaś! Duma i uprzedzenia, Wichorowie wzgórza, Panie z Cranford, Rebeka, Myszy i ludzie, Lot nad kukułczym gniazdem, Mistrz i Małgorzata, Umiłowana, Ojciec chrzestny, Dom duchów, Rok 1984, Wywiad z wampirem, Kolor purpury, Nieznośna lekkość bytu, Opowieść podręcznej, Atlas chmur, Tysiąc jesieni Jacoba de Zoeta, Gwiazdozbiór psa, Harry Potter, Gra o tron, Profesor Stoner. Genialne książki! Jeśli przeczytasz choć 1/10 z tej listy jestem pewna, że będziesz miała bardzo udany rok. Powodzenia!

    OdpowiedzUsuń
  31. Bardzo ciekawa lista. Kiedyś też myślałam o stworzeniu takiej, ale nie wiem, czy zmieściłabym się w stu pozycjach. :) Dlatego nie robię takiej listy, ale od książki do książki staram się realizować plan, który mam w głowie. Bardzo swobodny.

    OdpowiedzUsuń
  32. Ależ wspaniałe książki :) Niedawno przeczytałem "Tajemną historię" Donny Tartt i to chyba była najlepsza książka, z jaką się w tym roku zapoznałem. "Wyznania gejszy" też bardzo ciekawe, ale ekranizacja mnie nieco rozczarowała. Poza tym, oczywiście "Wichrowe wzgórza", przeczytałem już kilka lat temu, ale pozostawiły na mnie niezatarty ślad - świetna gotycka powieść. Dużo z powieści, które przedstawiłaś znajduje się na mojej osobistej liście, sporą ich część mam też w domu, ale jeszcze ich nie przeczytałem i czekają po prostu w kolejce :D

    OdpowiedzUsuń
  33. dużo tu klasyki i z wieloma pozycjami muszę się zgodzić, też ciągle o nich myślę. Niektóre udało mi się w tym roku przeczytać. Chyba stworzę podobną listę :)

    OdpowiedzUsuń
  34. Wehikuł czasu - bardzo dobry! :) Atlas chmur, Rok 1984, Folwark zwierzęcy - świetne dzieła :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Łooo matko, sporo tych książek! Powodzenia :) Ja swoją listę już tworzę ;)

    OdpowiedzUsuń
  36. Najbardziej polecam "Jeźdźca Miedzianego". Jedna z najpiękniejszych historii, jakie w życiu czytałam :)
    powodzenia z całą tą listą :)

    OdpowiedzUsuń
  37. Bardzo ciekawa ta lista :) Ja jestem wielką fanką HP, Dumy i uprzedzenia, Rebeki, a także Oskara i Lucyndy :)

    OdpowiedzUsuń
  38. Sporo tych pozycji:) Powodzenia!
    Cześć z nic czytałam. Oczywiście Jane Austen i jej niepowtarzalne powieści, Pani Bovary, czyli klasyka.
    Oczywiście polecam zacząć od Jane Eyre. Na początku może przerażać ilością stron, ale na pewno nie zauważysz ich kiedy zaczniesz czytać. Nie wiem czy już oglądałaś ekranizacje, jednak jeżeli nie to gorąco polecam serial BBC z 2006 roku!
    I nie zapomnij o Harrym:D

    OdpowiedzUsuń
  39. Nie czytałaś Harrego Pottera? Oo, to jestem w szoku. :) Sporo tych książek, sama tylko trzy z nich przeczytałam, hahah. :)Życzę powodzenia... No i przyjemnego czytania. :)

    OdpowiedzUsuń
  40. Uwielbiam "Dumę i uprzedzenie", a "Harrego Pottera" właśnie czytam. Poza tym świetne są też "Wichrowe wzgórza" i "Dziwne losy Jane Eyre".

    OdpowiedzUsuń
  41. Życzę Ci powodzenia w realizacji planów! :)

    OdpowiedzUsuń
  42. Wspaniała lista :) "Jeździec miedziany", "Gra o tron", Harry Potter super :D najlepsze książki :) Pozdrawiam :)

    http://fascynacja-ksiazka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  43. Część książek czytałam i z pewnością jest godna polecenia, jak na przykład "Duma i uprzedzenie", czy "Wichrowe wzgórza"

    Pozdrawiam:*
    http://klaudiaczytarecenzuje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  44. U mnie pod granicą rosyjską ludzie powiadają: Musi to na Rusi, a w Polsce jak kto chce :)
    Więc nie muś, a chcij ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I mówią jeszcze "nie choczesz nie nada, zachoczesz ni budzie" :)

      Usuń
  45. "Duma i uprzedzenie" oraz "Obca" - dołączam się do ciebie, kochana! :)
    Buziaki!
    BOOKBLOG

    OdpowiedzUsuń
  46. Przede wszystkim "Gra o tron" Ami - musisz w końcu zacząć czytać Martina!
    Na twojej liście jest tak dużo tytułów, które ja również pragnę przeczytać, że aż nie chce mi się ich wymieniać :D Ale do tego postu będę jeszcze wracać. Sporo masz tu klasyków.

    OdpowiedzUsuń
  47. Czytała Grę o Tron i polecam serdecznie:)
    Teraz czytam Pottera setny raz, żeby wejść dobrze w nowy rok - w nowym wydaniu oczywiście:)

    OdpowiedzUsuń
  48. Jane Austen przeczytać musisz! Twórczość Martina również polecam! 😊

    OdpowiedzUsuń
  49. Bardzo ambitna lista. Z takim spisem - jeśli jest to Twoje Must Read 2016, zapraszam Cię do wyzwania bibliotecznego do wariantu III. Tam właśnie lista jest podstawą. Co Ty na to?
    Większość z książek przedstawionych przez Ciebie przeczytałam i polecam.
    A przy okazji to możesz się także zapisać do wyzwania Czytamy klasyków, bo widzę na Twojej liście dużo klasyki właśnie.
    Oba wyzwania u mnie na blogu w odpowiednich zakładkach. ZAPRASZAM :)

    OdpowiedzUsuń
  50. Ambitne plany, życzę wytrwałości i oby wszystkie twoja zamierzenia się spełniły ;)

    http://recenzje-parabatai.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  51. Większości nie czytałam, ale uwielbiam Grę o Tron, Harry'ego Pottera i Zimową opowieść! Życzę przede wszystkim wytrwałości :)

    OdpowiedzUsuń
  52. "Czerwone i czarne" jako studentka romanistyki odradzam. Przerabiałam, czytałam i no...nie. Za to "Śniadanie u T." polecam mocno i jeszcze "Wichrowe Wzgórza"!

    OdpowiedzUsuń
  53. Bardzo ambitne plany. Czytałam Jeźdźca miedzianego cudna książka. W tym roku przymierzam się do dalszych dwóch tomów - Tatiana i Aleksander i Ogród letni. Hrabia Monte Christo - moja ukochana książka. Czytałam też Tajemniczy ogród, Forrest Gump i Wichrowe wzgórza. Wszystkie bardzo mi się podobały.

    OdpowiedzUsuń
  54. Dwadzieścia książek z Twojej listy sama chciałabym przeczytać, a dziesięć z nich mam na swoim koncie i są to: "Duma i uprzedzenie", "Portret Doriana Graya", "Rok 1984", "Lolita", "Forrest Gump", "Norwegian Wood", "Światło, którego nie widać", "Gra o tron", "Rogi" i "Harry Potter". Z przeczytanych wszystkie, poza "Lolitą" i "Forrestem Gumpem", mi się podobały.
    "Lolita" jest napisana pięknym językiem i widać w niej zdolność Nabokova do wejścia w rolę postaci, która jest bohaterem książki, ale tematyka jest tak paskuda, że lektura nie należała do przyjemnych. "Forrest Gump" natomiast totalnie mnie rozczarował. Uwielbiam film, ale książka jest kosmicznie przegięta i w najmniejszym stopniu nie jest tak poruszająca jak film.

    OdpowiedzUsuń
  55. Z tego co czytałam bardzo polecam: Wyznaję, Rok 1984, Lot nad kukułczym gniazdem i Harry'ego Pottera (arcydzieła, choć niektóre niełatwe w odbiorze).
    Za to nie polecam Pani Bovary (nie doczytałam do końca, w ogóle nie dało się utożsamić z bohaterką) i Buszującego w zbożu (nie wciągnęła, nie zaangażowała mnie w żadnym stopniu). Portret Doriana Graya też mnie rozczarował - odrealniona historia. Szklany klosz za to trochę już trąci myszką.

    OdpowiedzUsuń
  56. Czytałam kilka dzieł z listy!
    Oczywiście, polecam serdecznie Dumę i uprzedzenie- wspaniała!
    Jeśli chodzi o Jane Eyre- nie ma się co bać :) na początku trochę ciężka przez masę opisów (och ta retardacja), ale naprawdę warto poznać tę piękną historię :)

    OdpowiedzUsuń
  57. Polecam ,,Wielkiego Gatsby;ego", pozostałych kilka książek czytałam, ale wieki temu, więc w sumie podpisuję się pod Twoją listą :D

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje odwiedziny. Będzie mi bardzo miło, jeżeli swoją obecność potwierdzisz pozostawionym komentarzem ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...