środa, 16 marca 2016

"1001 filmów, które musisz zobaczyć" Steven Jay Schneider



"1001 filmów, które musisz zobaczyć"* to kolejny po "1001 książkach, które musisz przeczytać" wspaniały przewodnik Wydawnictwa Elipsa - tym razem nie po świecie literatury, a kina! Niniejsza książka to znakomity przekrój historii światowej kinematografii. W dodatku, naprawdę ładny pod względem wizualnym. Uwierzycie, że to cacko liczy aż 960 stron? 

Znajdują tu omówienia najważniejszych filmów, które - jak czytamy w opisie - powinien zobaczyć "każdy". Wiadomo, to "każdy" jest dość dyskusyjne, bo wszyscy mamy swoje gusta i upodobania. Tak i według mnie - niektóre filmy nie powinny się tu znaleźć, a niektórych zwyczajnie zabrakło... Co jednak nie zmienia faktu, że warto w taki leksykon zainwestować, chociażby po to, by móc się nim pochwalić wśród znajomych ;) 

"1001 filmów, które musisz zobaczyć" to monumentalne dzieło pełne świetnych gatunków, kierunków, nurtów i wybitnych osobowości. Niestety, trzeba jednak przymknąć oko na jakość znaczącej ilości tekstów - w których aż roi się od spoilerów, a niekiedy nadmuchanego patosu. Notki tutaj zawarte, to nie recenzje, a raczej subiektywne opinie. Nie brakuje w nich jednak ciekawostek dotyczących wielkich filmów, epok, informacji o przyznanych nagrodach, czy czołówce aktorskiej. 

Przygodę zaczynamy w roku 1902 filmem "Podróż na księżyc", a kończymy w 2014 "Teorią wszystkiego". Czyli od pierwszych, niemych superprodukcji, przez narodziny kina dźwiękowego, szał technicoloru wypierającego powoli klasyczne czarno-białe obrazy, aż po westerny, legendarne musicale, i szał science-fiction. Poza tym, mamy tu chyba wszystkie gatunki filmowe: od dokumentalnych i przygodowych, przez dramaty i melodramaty, aż po kryminały, thrillery i horrory, łącznie z science fiction, fantastyką i kinem familijnym, a nawet filmy krótkometrażowe oraz oczywiście - filmy animowane. W odnalezieniu się w treści pomagają - poza marginesem z rokiem premiery - także zawarte na ostatnich stronach indeksy: filmów według kategorii, reżyserów, czy po prostu alfabetyczny spis filmów.

Jak na kolebkę kina (Hollywood) przystało, połowa filmów to oczywiście kino wywodzące się z USA. Owszem pojawiają się inne kraje (w tym Polska), ale rzadko, co niestety tak średnio mnie zaspokaja. Jednak lektura tej książki to i tak niewątpliwie wielka szansa na nadrobienie wielu ważnych tytułów z kina ambitnego, popularnego, niszowego, czy po prostu znanych superprodukcji. 

Album jest wręcz idealnym pomysłem na prezent: ładnie wydany, w którym znajdziemy nie tylko całą masę filmowych plakatów i kultowych kadrów, ale też naprawdę wiele ciekawych tytułów. To prawdziwa gratka dla fanów kina! Mnie się przydała i kilka(naście) tytułów pewnie obejrzę w najbliższym czasie :) Poza tym od jakiegoś czasu przeglądam ją na bieżąco i wciąż nie mam dosyć! Pełne ciekawostek opisy, piękne zdjęcia, mnóstwo kinowych hitów i produkcji mniej znanych - no cudo! Gorąco polecam zwłaszcza miłośnikowi filmów, który chciałby nadrobić braki ;)


* jest to wydanie najnowsze, zaktualizowane, z roku 2015. Poprzednie edycje albumu ukazały się w roku 2004 oraz 2011 z innymi okładkami.



_____________________________________________________________________________________________
Steven Jay Schneider, 1001 filmów, które musisz zobaczyć, stron 960, Wydawnictwo Elipsa, 2015
Format: 210x160mm


Za egzemplarz recenzencki dziękuję Wydawnictwu Elipsa




* * *

Zainteresował Cię ten album? To zajrzyj też tu:




18 komentarzy:

  1. Jako, że jestem raczej filmowym ignorantem i zawsze mam problem z wyborem dobrego filmu (a zazwyczaj i tak kończy się na komediach romantycznych:D) chętnie przygarnęłabym taki przewodnik, choć nie ukrywam że "1001 książek..." zdecydowanie bardziej mnie ciekawi;)

    www.ksiazkoholiczka94.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Ależ fajny ten przewodnik! :D Nie dziwię się, że dali tam "Tajemnice Brokeback Mountain" <3

    OdpowiedzUsuń
  3. Wow książka, którą zdecydowanie chciałabym mieć. No i to z książkami, które musisz przeczytać też! Fajne są takie książki. :)
    http://kochamczytack.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Książka idealna na prezent dla kinomaniaków :)
    Ja jednak wolałabym tą o książkach :)
    Pozdrawiam
    http://ifeelonlyapathy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawa książka! Zapiszę ją do listy "chcę mieć" ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Fajnie byłoby mieć taki album w domu :)
    Pozdrawiam,
    Książkomania

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam ją tylko w innym wydaniu. Jeszcze całej nie przejrzałam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam oglądać filmy, a często nie mogę się zdecydować co obejrzeć. Ta książka jest idealna dla mnie! Codziennie jeden film :D / C.

    Buziaczki! ♥
    Zapraszamy do nas :)
    rodzinne-czytanie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. OOO, ciekawa inicjatywa z taką książką. ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. O rany! O rany! Muszę po nią sięgnąć!

    OdpowiedzUsuń
  11. Marzy mi się ta książka! Jakie piękne wydanie. I akurat trafiłaś na zdjęcie mojego ukochanego Deana. Koniecznie muszę kupić. Pozdrawiam! :)

    www.majuskula.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Ciekawa publikacja, lecz raczej nie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetna publikacja, szkoda, że niektórych filmów w niej zabrakło.

    OdpowiedzUsuń
  14. jak dla mnie super opcja jeśli np nie ma się pomysłu na film na wieczór zawsze można sięgnąć po te publikację i coś dla siebie znaleźć ;)
    i rzeczywiście świetny pomysł na prezent ;)

    Pozdrawiam
    Rav http://swiatraven.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  15. Fajna publikacja, ale jednak bardziej ciągnie mnie do tej o książkach ;) chociaż nie pogardziłabym nią!

    OdpowiedzUsuń
  16. Chętnie zajrzałabym do tej pozycji, jednak nie zależy mi tak mocno na chwaleniu się takim albumem wśród znajomych, więc nie będę w niego inwestować. :P

    OdpowiedzUsuń
  17. wygląda super ! ;) Będę musiała kiedyś do niej zajrzeć ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. O taki prezent chciałabym dostać :) Ciekawe, ile filmów z tej książki widziałam :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje odwiedziny. Będzie mi bardzo miło, jeżeli swoją obecność potwierdzisz pozostawionym komentarzem ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...