niedziela, 21 sierpnia 2016

"Absolwenci" Erich Segal

Wydawnictwo Albatros

Senatorowie i laureaci Nagrody Nobla, chirurdzy, architekci, geniusze matematyczni, muzycy i sportowcy - Harvard kształci wybitne jednostki, których ścieżki kariery niestety wielokrotnie okupione są wyrzeczeniami i rozczarowaniem. Tak jest też tutaj. Na zjeździe absolwentów, Harvardu spotyka się pięciu mężczyzn, którzy przed wieloma laty zaczynali studia na tej prestiżowej uczelni. Uroczystość okazuje się świetną okazją, by porównać swoje osiągnięcia i pochwalić się rodziną czy sukcesami. Co pozostało z pełnych ambicji studentów rocznika 1958, i jaką cenę przyszło im zapłacić za realizację marzeń i planów - o tym właśnie traktuje powieść Segala. Przez te ponad 500 stron poznajemy praktycznie całe życie każdego z pięciorga bohaterów - bohaterów, z których każdy obrał inną życiową drogę. Jeden został pianistą i odniósł ogromny sukces. Drugi, uchodźca z Europy Środkowo-Wschodniej, wspiął się po szczeblach kariery politycznej. Trzeci stał się poważanym i znanym filologiem klasycznym, zaś czwarty osiadł w Izraelu i wstąpił do tamtejszej armii. Wszystkich splotła postać piątego z absolwentów, który pochodził z arystokratycznej rodziny z tradycjami harwardzkimi i był jednocześnie głównym narratorem powieści. Autor z niepohamowaną wnikliwością obnaża sekrety swoich bohaterów, by ukazać ich trudną walkę z rzeczywistością i zadać najważniejsze pytanie: jak daleko można się posunąć, by odnieść sukces? 

"Absolwenci" to w zasadzie męska powieść, nie tylko dlatego, że opowiadają ją sami mężczyźni, czy że nie brakuje tu wątków historycznych, naukowych i zawodowych, po prostu na próżno szukać tutaj romansu. Na tle wydarzeń politycznych, wojen, dawnej segregacji rasowej przewija się wiele postaci, tak fikcyjnych, jak i prawdziwych, a sami "Absolwenci" to w gruncie rzeczy książka o ludzkich ambicjach oraz zderzeniu marzeń z rzeczywistością. O tym, że sukces zawodowy to nie wszystko, i że w życiu liczy się coś więcej. Rzecz dzieje się od połowy lat 50. do połowy lat 80. i jest opowieścią o poszukiwaniu prawdy o sobie, zagubieniu oraz o tym, jak wiele kosztuje sukces. Niestety żaden z bohaterów nie miał recepty na szczęście - "tego jednego na Harvardzie nie można się nauczyć". 

Co jednak ważne, Segal trafnie pisze o rzeczach uniwersalnych, takich jak: przyjaźń, poszukiwanie sensu, czy popełnianie życiowych błędów. Niejednokrotnie stawia też swoich bohaterów przed różnymi, trudnymi wyborami, które wpływają na proces kształtowania się ich osobowości, bowiem zderzenie młodzieńczego idealizmu ze śmiercią, walką o wolność, czy porażką zawsze mocno weryfikuje zamierzone cele. Sporo tutaj tego, przez co treść chwilami wydaje się nudnawa i niestety smutna. Nie można zapomnieć jednak o klimacie, który przypominający do złudzenia stare filmy, dodaje treści specyficzny nastrój. Konkludując, nie jest to powieść zła, wiele w niej ważnych treści i celnych obserwacji, problem w tym, że oczekiwałam czegoś więcej. Niemniej warto przeczytać, choćby dla samego kunsztu pisarskiego Segala.

______________________________________________________________________
Erich Segal, Absolwenci, stron 568, Wydawnictwo Albatros, 2016
Przekład: Jarosław Sokół

Książkę do recenzji przekazała Księgarnia internetowa lovebooks.pl

16 komentarzy:

  1. Mam wielką chęć na poznanie książek tego autora, jednak wolałabym zacząć od "Doktorów". Zazwyczaj nie przywiązuje do tego dużej wagi, ale bardzo podoba mi się okładka książki- subtelna i minimalistyczna :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka niestety totalnie nie dla mnie, ale okładka pięknie się prezentuje. ;)
    Pozdrawiam,
    Amanda Says

    OdpowiedzUsuń
  3. Po pierwsze: przepiękna okładka. Ale już po samym opisie widzę, że to książka nie dla mnie. Nie przepadam za powieściami, w których bohater opowiada o całym swoim życiu, a jak jest ich piątka, to już w ogóle... Chyba bym się zanudziła. ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. czekają na mnie Doktorzy jego autorstwa, mawiają, że to tacy literaccy Chirurdzy, zobaczymy czy ta opinia będzie trafna.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jakoś mnie nie przekonuje na pozycja. Nie mam ochoty akurat na taką, męską książkę. ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam mieszane uczucia. Wątpię, żebym przeczytała tak od razu, ale jak kiedyś mi wpadnie w ręce... to nie powiem nie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jestem przeogromnie ciekawa tej książki i z wielką przyjemnością poznałabym ją.

    OdpowiedzUsuń
  8. Pierwszy raz słyszę o tej książce i opis szczerze mnie zaciekawił. ;)
    Pozdrawiam. ;**

    P.

    OdpowiedzUsuń
  9. Dawno nie czytałam takiej typowo męskiej lektury, więc z chęcią :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo mnie zaciekawiłaś tą książką, bo lubię takie klimaty, a o niej nie słyszałam. Opis przypomina mi trochę "Beatlesów" Christensena, których teraz czytam. To też historia mężczyzn, ich życia, porażek i sukcesów.

    OdpowiedzUsuń
  11. Niby książka nie dla mnie, ale i tak mnie coś zaciekawiło w niej.

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam "Love Story" tego autora, więc z wielką chęcią zapoznam się również tą książką. Zainteresowałaś mnie :D


    Pozdrawiam i zapraszam do mnie :* http://klaudiaczytarecenzuje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  13. Jestem za, ale nie wiem kiedy znajdę na nią czas :P

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie zgodzę się z definicją, że powieść jest męska, jeśli nie ma w niej romansu. Tym bardziej, analogicznie, że kobieca to koniecznie z miłością w tle :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Niestety, w XXI wieku wszyscy są nastawieni na sukces i pieniądze, a w tych prestiżowych szkołach lub uczelniach pewnie tym bardziej :/.
    Nie spotkałam się jeszcze z książką o Harvardzie, więc chyba byłaby to ciekawa lektura. Jednak te 500 stron i "męskość" trochę mnie odstraszają, także do "Absolwentów" pewnie muszę jeszcze trochę urosnąć ;).
    No i tak, ja też się trochę pozachwycam okładką, bo jest rzeczywiście śliczna :D.
    City of Dreaming Books

    OdpowiedzUsuń
  16. Książka, którą muszę przeczytać! Czuję, że to powieść idealna dla mnie.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje odwiedziny. Będzie mi bardzo miło, jeżeli swoją obecność potwierdzisz pozostawionym komentarzem ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...